Sezon grillowy czas zacząć!

Chyba nie ma osoby, która nie czeka z utęsknieniem na pierwszy długi wieczór przy grillu w towarzystwie przyjaciół. Przed nami ciepły weekend, więc będzie okazja, aby wreszcie zrealizować tę przyjemną wizję. Zanim jednak zabierzesz się do przygotowywania grilla,  przeczytaj poniższe wskazówki, aby ucztowanie przy ruszcie wyszło ci na zdrowie.

Nad żarem, nie nad ogniem

Ilość szkodliwych substancji, powstających w czasie grillowania zależy od odległości produktów od ognia, nad którym są opiekane i częstotliwości kapiącego z nich tłuszczu. Nie należy opiekać mięsa czy kiełbasy bezpośrednio w płomieniu. Im więcej kapiącego tłuszczu, tym więcej wydziela się wspomnianych niekorzystnych związków, z których część osadza się na przygotowywanej żywności.

Od czasu do czasu

Zjedzenie grillowanego mięsa jeden, dwa razy w miesiącu nie przyniesie ci szkody. Nie należy jednak zapominać o szkodliwych substancji toksycznych, powstających podczas opiekania na ogniu. Dlatego warto się powstrzymać przed jedzeniem grillowanych dań kilka razy w tygodniu, zwłaszcza w czasie długich weekendów i urlopów.

Szkodliwe związki

Produkty na grillu poddawane są temperaturze wyższej niż 200 stopni. Wówczas z białek i tłuszczów, które wchodzą w ich skład, tworzą się wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA), uznawane za substancje rakotwórcze. Wśród nich jest benzo-alfa-piren – związek, którego działanie pronowotworowe zostało udowodnione naukowo. W czasie grillowania powstają także szkodliwe polichlorowane związki organiczne. Należy jednak pamiętać, że potencjalne niebezpieczeństwo wspomnianych substancji jest zależne od dawki. Sporadyczne ucztowanie przy grillu na pewno nikomu nie zaszkodzi.

Marynata

Marynowanie wpływa przede wszystkim na smak potraw, ale używane do niego przyprawy ziołowe mogą działać na korzyść naszego zdrowia. Zawierają  one związki antyoksydacyjne, zapobiegające wielu reakcjom chemicznym. Co prawda, nie zabezpieczą one całkowicie przed tworzeniem się wspomnianych wyżej substancji toksycznych, ale mogą zmniejszyć ich ilość. Uważajmy za to na wykorzystywanie do marynaty mieszanek przypraw z glutaminianem sodu – one prawdopodobnie nasilają tworzenie się negatywnych związków.

Czyszczenie ma znaczenie

Podobnie jak ważne jest, aby nie smażyć kilka razy na tym samym tłuszczu z patelni, tak samo ważne jest dbanie o czyszczenie grilla. Podczas smażenia czy grillowania dochodzi do osadza się spalonego tłuszczu. Znajdują się w nim szkodliwe dla nas polimery kwasów tłuszczowych. Dlatego pamiętaj, aby zawsze dokładnie usunąć przypalony tłuszcz przed ponownym użyciem patelni lub grilla.

Wrzuć coś na ruszt

Większość z nas przepada za smakiem karkówki, kaszanki lub kiełbaski z grilla. Wiemy jednak, że to tłuste, a przez to bardziej kaloryczne dania. Jeśli nie chcesz, aby ucztowanie przy grillu poszło „w boczki”, to postaw na grillowany drób lub ryby. Na ruszt możesz też wrzucić warzywa, zwłaszcza takie, jak cukinia, bakłażany, kukurydza, ziemniaki, papryka. Co prawda, grillowanie, podobnie jak każdy inny rodzaj obróbki termicznej, powoduje utratę części witamin obecnych w warzywach. Pod jego wpływem stratom ulega blisko 30–40 proc. witamin rozpuszczalnych w wodzie i około połowy rozpuszczalnych w tłuszczu. Są to jednak mniejsze straty niż te, powstające przy gotowaniu warzyw w wodzie, czy na parze, które potrafią sięgać ponad 80%. Zawsze warto przygotować do grilla świeże surówki i sałatki, aby obecny w nich błonnik wiązał ewentualne toksyczne związki i sprzyjał ich usuwaniu z organizmu.

Drodzy Pomelowicze, sezon grillowy uważamy za otwarty! Cieszcie się smakiem potraw z rusztu i towarzystwem bliskich osób. Pamiętajcie tylko, że umiar w częstotliwości jedzenia dań z grilla to podstawa. 😉 Smacznego!