Skontaktuj si臋 z nami:

CHEAT DAY

Od zarania dziej贸w wiadomo, 偶e zakazany owoc smakuje najlepiej. Dieta nieodmiennie wi膮偶e si臋 z wykluczeniem z jad艂ospisu kilku ulubionych przysmak贸w. Dla jednych oznacza to drobne wyrzeczenia, dla innych srogie katusze, jednak ka偶dego w pewnym momencie nachodzi pokusa, by si臋gn膮膰 po to, co teoretycznie jest niedozwolone. Ale okazuje si臋, 偶e niekoniecznie musi to oznacza膰 wygnanie z raju. Wiele argument贸w przemawia za tym, by od czasu do czasu pozwoli膰 sobie na ma艂e odst臋pstwo od diety, na dzie艅 drobnych oszustw, czyli na tzw. cheat day.

艢wiadomo艣膰, 偶e po tygodniu 艣cis艂ego przestrzegania diety i intensywnych trening贸w czeka na nas nagroda w postaci pucharka tiramisu albo solidnej porcji belgijskich frytek stanowi nie lada motywacj臋, poprawiaj膮c humor i stymuluj膮c do dalszych stara艅. Same smako艂yki za艣 dostarczaj膮 paliwa do spalenia podczas 膰wicze艅. Spe艂niaj膮c od czasu do czasu zachcianki roz艂adowujemy napi臋cie i frustracje wynikaj膮ce z re偶imu trening贸w i diety. Bo, niestety, jakkolwiek nie staraliby艣my si臋 urozmaici膰 nasz jad艂ospis, po pewnym czasie znu偶y nas konieczno艣膰 trzymania si臋 pewnych ram, i wtedy z ut臋sknieniem b臋dziemy wygl膮da膰 cheat day jako antidotum na nud臋. Dzie艅 oszukiwania to te偶 wygodna opcja dla os贸b wybieraj膮cych si臋 na spotkanie towarzyskie lub rodzinne, kt贸rego centralnym elementem jest wsp贸lny posi艂ek.

Jest te偶 inny, poparty naukowo, argument za praktykowaniem cheat day, zwi膮zany z poziomem leptyny. Leptyna to hormon wytwarzany przez kom贸rki t艂uszczowe, kt贸rego ilo艣膰 we krwi informuje m贸zg o zasobach energetycznych organizmu. To w艂a艣nie ta substancja sygnalizuje, 偶e g艂贸d zosta艂 zaspokojony i czas najwy偶szy wsta膰 od sto艂u. Utrzymuj膮cy si臋 niski poziom leptyny powoduje narastanie g艂odu, kt贸re w skrajnych przypadkach mo偶e sko艅czy膰 si臋 bolesnym w skutkach niekontrolowanym ob偶arstwem. Dodatkowo, podczas stosowania diet niskokalorycznych poziom leptyny spada, a m贸zg przestawia procesy 偶yciowe na ograniczone obroty, co oznacza mi臋dzy innymi spowolniony metabolizm i mniej energii na trening. Podobnie dzieje si臋 z hormonami tarczycy. Restrykcyjne diety prowadz膮 do zmniejszenia ich wydzielania i wolniejszej przemiany materii. Odwrotny za艣 jest przypadek greliny, substancji wydzielanej w 偶o艂膮dku, zwanej te偶 hormonem g艂odu. Przy ograniczeniach ilo艣ci przyjmowanych pokarm贸w uwalnia si臋 wi臋cej greliny, co z kolei poci膮ga za sob膮 nadmierne 艂aknienie i d膮偶enie do poszukiwania i dostarczenia organizmowi po偶ywienia. Cheat day pomo偶e utrzyma膰 po偶膮dany poziom wspomnianych hormon贸w i zmniejszy ryzyka zwi膮zane z ich spadkami lub skokami.

Mimo wszystko nale偶y pami臋ta膰, 偶e cho膰 przyj臋艂o si臋 m贸wi膰, 偶e jak kra艣膰, to miliony, jak kocha膰, to ksi臋偶niczki, to oszukiwa膰 na diecie jednak nale偶y z g艂ow膮. Wielu ekspert贸w podkre艣la wy偶szo艣膰 cheat meal, czyli oszuka艅czego posi艂ku, nad dniem oszukiwania. Inni radz膮, by ma艂e oszustwo dok艂adnie zaplanowa膰 i rozkoszowa膰 si臋 nim wszystkimi zmys艂ami, dbaj膮c o opraw臋, okoliczno艣ci i tre艣膰, stanowczo przekre艣laj膮c opcje typu popcorn podczas seansu kinowego. Sensowna jest te偶 sugestia, by unika膰 wysokoprzetworzonych artyku艂贸w spo偶ywczych i dania przygotowywa膰 samodzielnie. Wtedy ma si臋 kontrol臋 nad sk艂adnikami i mo偶na przy okazji oszukiwania oszuka膰 samego siebie, si臋gaj膮c po lepszej jako艣ci produkty i l偶ejsze alternatywy przepis贸w, np. zast臋puj膮c majonez jogurtem, lub wzmacniaj膮c smak ciast sk贸rk膮 cytrynow膮 zamiast cukrem.

Reasumuj膮c, tak jak harmonogramy trening贸w przewiduj膮 dni na regeneracj臋 (rest days), tak nasze cia艂o i umys艂 potrzebuj膮 przerw w diecie (cheat days). Podchodz膮c do nich z umiarem, mo偶emy nast臋pnego ranka bez wyrzut贸w sumienia przej艣膰 do porz膮dku dziennego – a偶 do nast臋pnego razu.