Jak zachowa膰 umiar w 艢wi臋ta? Poznaj 5 prostych sposob贸w!

Bo偶e Narodzenie tu偶, tu偶! Je艣li w艂a艣nie jeste艣 na diecie, to pewnie zastanawiasz si臋, co zrobi膰, aby nie przyty膰 w ten 艣wi膮teczny czas! Ruszamy Ci z pomoc膮! Oto 5 sposob贸w na to, aby przej艣膰 przez 艣wi臋ta lekkim krokiem.
Ju偶 na sam膮 my艣l o 艣wi膮tecznym stole wydaje Ci si臋, 偶e w pasie masz kilka centymetr贸w wi臋cej? Spokojnie! Wystarczy pozna膰 5 prostych wskaz贸wek, a zachowanie umiaru w 艣wi臋ta b臋dzie 艂atwiejsze ni偶 Ci si臋 wydaje!
1.
S艁UCHAJ 呕O艁膭DKA, A NIE OCZU
Pami臋taj, 偶e uczucie syto艣ci pojawia si臋 dopiero po 15 minutach od rozpocz臋cia jedzenia. Dobrze ws艂uchaj si臋 w sygna艂y z 偶o艂膮dka! Nie daj si臋 zwie艣膰 swoim oczom, kt贸re na widok pi臋knych potraw wysy艂aj膮 mylny komunikat: 鈥瀓e艣膰鈥! Jedz powoli i dok艂adnie prze偶uwaj ka偶dy k臋s. Kiedy czujesz syto艣膰 (czyli przyjemne uczucie najedzenia), to znak, 偶e czas zrobi膰 przerw臋 od jedzenia.
2.
SKUP SI臉 NA TRADYCYJNYCH POTRAWACH
Skoncentruj si臋 na tych daniach, kt贸re na stole pojawiaj膮 si臋 zazwyczaj tylko raz do roku, np. karpiu, rybie po grecku, barszczu z r臋cznie lepionymi uszkami. Delektuj si臋 nimi. Unikaj produkt贸w, kt贸re w 艣wi臋ta s膮 niepotrzebnymi 鈥瀦ape艂niaczami鈥 偶o艂膮dka, czyli np. pieczywa czy ziemniak贸w.
3.
KONTROLUJ PORCJE
Postaraj si臋, aby wielko艣ci porcji 艣wi膮tecznych posi艂k贸w przypomina艂y te, kt贸re jesz na co dzie艅. Je艣li w czasie 艣wi膮t rozci膮gniesz 偶o艂膮dek (kt贸ry dzi臋ki diecie nabra艂 w艂a艣ciwych rozmiar贸w), to potem b臋dziesz musia艂 zn贸w przez kilka dni pracowa膰 na to, aby si臋 zmniejszy艂.
4.
RUSZAJ SI臉
Na ile to mo偶liwe, poruszaj si臋 w 艣wi臋ta. Postaraj si臋 oderwa膰 siebie i innych cz艂onk贸w rodziny od sto艂u. Wyjd藕cie na spacer, zaplanujcie 艂y偶wy, zagrajcie w gry, kt贸re wymagaj膮ce 偶ywej gestykulacji (np. kalambury, twister). Aktywno艣膰 odwr贸ci uwag臋 od jedzenia i pomo偶e Ci spali膰 troch臋 kalorii, a ponadto pobudzi do pracy Tw贸j przew贸d pokarmowy, kt贸remu w czasie 艣wi膮t wsparcie bardzo si臋 przyda!

5.
B膭D殴 ASERTYWNY
Babcia lub ciocia Krysia naciskaj膮 Ci臋 przy stole, aby艣 zjad艂 jeszcze jeden kawa艂ek sernika? 艢wi臋ta to idealna okazja do nauki asertywno艣ci, czyli grzecznego odmawiania. Nie b贸j si臋 powiedzie膰 wprost, 偶e od jakiego艣 czasu dbasz o swoj膮 diet臋. Opowiedz ciotkom i wujkom o swojej przygodzie ze zdrowym od偶ywianiem, a na pewno skutecznie odwr贸cisz ich uwag臋 od dok艂adania ciasta na Tw贸j talerz.
Zachowanie umiaru w 艣wi臋ta naprawd臋 jest mo偶liwe! Mamy nadziej臋, 偶e powy偶szych pi臋膰 sposob贸w pomo偶e Ci tego do艣wiadczy膰. Je艣li Ty znasz jeszcze inne sposoby na to, aby 艣wi臋ta up艂ywa艂y lekko i przyjemnie to podziel si臋 nimi z nami!