Jak zachować umiar w Święta? Poznaj 5 prostych sposobów!

Boże Narodzenie tuż, tuż! Jeśli właśnie jesteś na diecie, to pewnie zastanawiasz się, co zrobić, aby nie przytyć w ten świąteczny czas! Ruszamy Ci z pomocą! Oto 5 sposobów na to, aby przejść przez święta lekkim krokiem.
Już na samą myśl o świątecznym stole wydaje Ci się, że w pasie masz kilka centymetrów więcej? Spokojnie! Wystarczy poznać 5 prostych wskazówek, a zachowanie umiaru w święta będzie łatwiejsze niż Ci się wydaje!
1.
SŁUCHAJ ŻOŁĄDKA, A NIE OCZU
Pamiętaj, że uczucie sytości pojawia się dopiero po 15 minutach od rozpoczęcia jedzenia. Dobrze wsłuchaj się w sygnały z żołądka! Nie daj się zwieść swoim oczom, które na widok pięknych potraw wysyłają mylny komunikat: „jeść”! Jedz powoli i dokładnie przeżuwaj każdy kęs. Kiedy czujesz sytość (czyli przyjemne uczucie najedzenia), to znak, że czas zrobić przerwę od jedzenia.
2.
SKUP SIĘ NA TRADYCYJNYCH POTRAWACH
Skoncentruj się na tych daniach, które na stole pojawiają się zazwyczaj tylko raz do roku, np. karpiu, rybie po grecku, barszczu z ręcznie lepionymi uszkami. Delektuj się nimi. Unikaj produktów, które w święta są niepotrzebnymi „zapełniaczami” żołądka, czyli np. pieczywa czy ziemniaków.
3.
KONTROLUJ PORCJE
Postaraj się, aby wielkości porcji świątecznych posiłków przypominały te, które jesz na co dzień. Jeśli w czasie świąt rozciągniesz żołądek (który dzięki diecie nabrał właściwych rozmiarów), to potem będziesz musiał znów przez kilka dni pracować na to, aby się zmniejszył.
4.
RUSZAJ SIĘ
Na ile to możliwe, poruszaj się w święta. Postaraj się oderwać siebie i innych członków rodziny od stołu. Wyjdźcie na spacer, zaplanujcie łyżwy, zagrajcie w gry, które wymagające żywej gestykulacji (np. kalambury, twister). Aktywność odwróci uwagę od jedzenia i pomoże Ci spalić trochę kalorii, a ponadto pobudzi do pracy Twój przewód pokarmowy, któremu w czasie świąt wsparcie bardzo się przyda!

5.
BĄDŹ ASERTYWNY
Babcia lub ciocia Krysia naciskają Cię przy stole, abyś zjadł jeszcze jeden kawałek sernika? Święta to idealna okazja do nauki asertywności, czyli grzecznego odmawiania. Nie bój się powiedzieć wprost, że od jakiegoś czasu dbasz o swoją dietę. Opowiedz ciotkom i wujkom o swojej przygodzie ze zdrowym odżywianiem, a na pewno skutecznie odwrócisz ich uwagę od dokładania ciasta na Twój talerz.
Zachowanie umiaru w święta naprawdę jest możliwe! Mamy nadzieję, że powyższych pięć sposobów pomoże Ci tego doświadczyć. Jeśli Ty znasz jeszcze inne sposoby na to, aby święta upływały lekko i przyjemnie to podziel się nimi z nami!