Olej kokosowy – jeść czy nie jeść? Oto jest pytanie!

 

Olej kokosowy – jeden z najmodniejszych produktów spożywczych tego roku. Ale czy modny oznacza też zdrowy? Poznaj zalety i wady oleju kokosowego i sam zdecyduj, czy warto włączyć go do swojego menu.

Zespół cateringu Pomelo codziennie śledzi żywieniowe nowinki. Zależy nam, abyście zawsze mieli świeże i rzetelne informacje na tematy, które w dietetycznym świecie są najbardziej gorące. Jednym z nich jest olej kokosowy. Niektórzy eksperci zachwalają jego właściwości, drudzy podchodzą do niego mocno sceptycznie i ostrzegają, że wcale nie jest tak zdrowy, jak go malują. Jaka jest prawda? Dietetyk Pomelo Food Company zebrał rzeczowe argumenty „za” i „przeciw” stosowaniu oleju kokosowego. Oto one:

ZA:

  • Olej kokosowy zawiera wiele tłuszczów nasyconych o średniej długości łańcuchów (tzw. tłuszcze MCT), które w badaniach wykazują działanie przeciwgrzybicze, przeciwbakteryjne i przeciwbólowe.
  • Olej kokosowy bardzo dobrze nadaje się do smażenia. Dzięki dużej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych jest stabilny w wysokich temperaturach. Oznacza to, że w czasie smażenia nie ulega szkodliwym procesom utleniania do związków działających drażniąco dla układu pokarmowego i potencjalnie rakotwórczo.
  • Olej kokosowy jest dobrze tolerowany przez osoby, które zmagają się z chorobami zapalnymi jelit. Ponadto kokos działa ochronnie na komórki wątroby. Osłania je przed takimi czynnikami, jak toksyny, bakterie czy uszkodzenia powodowane alkoholem.

PRZECIW

  • Olej kokosowy nie zawiera cennych dla zdrowia tłuszczów z grupy omega-3, które m.in. działają przeciwzapalnie, przeciwmiażdżycowo, antynowotworowo. To praktycznie czysty tłuszcz, niemal całkowicie pozbawiony witamin (jedynie skromne ilości witaminy K) i minerałów.
  • Zawiera najwięcej nasyconych kwasów tłuszczowych (NKT) spośród  wszystkich olejów roślinnych.  A zbyt duże spożycie NKT może znacząco zwiększyć poziom cholesterolu LDL we krwi, biorącego udział w rozwoju chorób układu krążenia.
  • Ma wyższą wartość kaloryczną niż inne oleje (w 100 g – 900 kcal; dla porównania: masło w 100 g ma 735 kcal, oliwa z oliwek w 100 g ma 882 kcal). Jego częste spożywanie może utrzymywać na plusie dobowy bilans kaloryczny, a to wiąże się ze wzrostem masy ciała.

Jak widzisz, nie da się jednoznacznie określić, że olej kokosowy to produkt wskazany lub zakazany. Catering Pomelo zawsze stara się kierować zasadą umiaru. Dlatego do dań w naszej diecie pudełkowej raz stosujemy np. olej rzepakowy, a innym razem kokosowy. Wam zalecamy podobnie!