Czym jest “work-life balance”?

równowaga praca życie work-life balance oszczędność czasu

Definicja “Work-life balance”.

Koncepcja powstała w latach 70 XX wieku, kiedy gospodarka światowa mocno ruszyła do przodu, a wiele firm wprowadziło różne koncepcje zarządzania pracownikami. Była to również odpowiedź na problemy społeczne, takie jak pracoholizm czy wypalenie zawodowe. Rozdzielenie między pracą, a życiem prywatnym miało przed tym właśnie uchronić. Pomimo, że koncepcja powstała kilkadziesiąt lat temu, jest cały czas aktualna i co jakiś czas następuję powrót do idei skupiania się nie tylko na pracy.

Czym dla Ciebie jest “balance”?

Balans to nic innego jak zachowanie równowagi pomiędzy tym co jest dla nas ważne. Tak aby praca nie oddziaływała negatywnie na nasze życie prywatne, ale również, tak aby nie zaniedbywać obowiązków w pracy. Każdy jednak projektuje swoje życie w inny sposób. Dla jednej osoby najważniejszym w życiu będzie rozwój swojej firmy, dla kogoś innego czas spędzony z rodziną. Dlatego właśnie, każdego z nas motywuje co innego. Dobry szef, wie, co jest najważniejsze dla jego pracownika i w zależności od tego posługuje się premiami, większą ilością wolnego czasu czy zwiększeniem odpowiedzialności w zależności od osobowości pracownika.

Nie dla każdego balans oznacza to samo, dlatego właśnie podstawą do jego osiągnięcia jest odpowiedź na pytanie: Czym jest balans dla Ciebie? Czy będzie to wychodzenie punktualnie z pracy o godzinie 17:00 i poświęcenie reszty dnia rodzinie czy może praca na własny rachunek w której sami gospodarujemy sobie czas?

Czas spędzony w pracy vs efektywność.

Ważnym aspektem przy balansie między pracą, a życiem prywatnym jest nasza efektywność i to jak jesteśmy skupieni na pracy. Czy w pracy zajmujemy się tylko i wyłącznie pracą? Czy wykonujemy rzeczy według tego jak są ważne oraz czy potrafimy skupić się na jednej rzeczy. Może się okazać, że zamiast 8 czy 12 godzin w pracy jesteśmy w stanie być tak samo efektywni pracując 30% mniej. Dlatego właśnie wiele firm przechodzi z modelu godzinowego na model zadaniowy. Nie ma znaczenia ile czasu jesteśmy w pracy, tylko to co w niej zrobiliśmy i jak to zrobiliśmy. Jedni pracują szybciej, inni wolnej. Jednym coś zajmuje więcej czasu, innym mniej. Dobra gradacja zadań, delegacja tego co zajmuje nam z byt dużo czasu tym dla których to jest łatwiejsze, może być kluczem do znaczącego ograniczenia naszego czasu spędzonego w pracy i zwiększenia efektywności.

Wyłącz się i przestań się przejmować.

Każdy z nas łapie się na tym, że gdy wyjedziemy na wakacje i na chwilę przestaniemy pracować, to nasz świat wcale się nie zawala. Tak naprawdę, im większy spokój i opanowanie prezentujemy, tym więcej jesteśmy w stanie problemów rozwiązać. Chodzi przecież o to, aby rozwiązywać problemy, a nie tylko na nie cały czas reagować. Dlatego właśnie spokój, opanowanie i czas dla nas samych abyśmy przemyśleli pewne sprawy jest tak ważny. Telefon nie musi mieć włączonych powiadomień, a na skrzynkę mailową możemy patrzeć co jakiś czas, a nie przez cały dzień. Nie reagujmy na otaczająca nas rzeczywistość, tylko skupmy się na tym co rzeczywiście musimy zrobić.

Jak osiągnąć stan balansu?

Jak wyżej, balans dla każdego będzie czym innym. Praca jest ważna, ale ważniejsza jest rodzina i bliscy. Sport oraz dbanie o swoje zdrowie również powinno mieć ważne miejsce w Twoim życiu. Ustal swoje priorytety, odpowiedź sobie na pytanie ile rzeczywiście potrzebujesz pieniędzy do tego aby być szczęśliwy zapewniając swoim bliskim wszystkiego czego potrzebują. Czas nie stoi w miejscu. Jeśli dziś Twoje dziecko ma 6 lat, to za rok już tyle mieć nie będzie. Nie wrócisz do tego co było. Jeśli dziś macie 30 lat i jesteście w związku razem, to również nie będziecie mieć tyle wiecznie. Balans to przeżywanie życia tak, aby nie żałować tego, że czegoś się nie zrobiło. Tego właśnie Wam wszystkim życzymy, nigdy nie żałować, tylko przeżywać wszystko na sto procent.

To może Cię zainteresować...

NASZE DIETY