Dieta gwarancj─ů sukcesu?

Buduj form─Ö z catering dietetczny Pomelo

“Po co dalej ─çwiczy─ç skoro nie wida─ç efekt├│w?” wzdychaj─ů jedni. Drudzy skar┼╝─ů si─Ö, ┼╝e nie maj─ů si┼éy na trening, inni odwlekaj─ů go z powodu przezi─Öbienia lub kontuzji. Zapewne ┼╝aden z nich nie zdaje sobie sprawy, ┼╝e ┼║r├│d┼éem problemu mo┼╝e by─ç niew┼éa┼Ťciwa dieta, kt├│rej poprawienie ┼éatwo przyczyni┼éoby si─Ö do spadku masy t┼éuszczowej, wzrostu mi─Ö┼Ťni i zwi─Ökszenia wydolno┼Ťci. Wbrew pozorom posta─ç kresk├│wkowego Popeye’a, kt├│ry moc czerpa┼é z puszek szpinaku, nie jest tak przejaskrawiona. Nie da si─Ö oddzieli─ç od┼╝ywiania od trening├│w: dieta to 70% sukcesu w sporcie. Przyjrzymy si─Ö dok┼éadniej, dlaczego.

Oczywiste jest, ┼╝e wraz z intensywno┼Ťci─ů wysi┼éku fizycznego wzrasta wydatek energetyczny organizmu. Je┼╝eli zale┼╝y nam na pe┼énym wykorzystaniu mo┼╝liwo┼Ťci naszego cia┼éa, musimy zadba─ç o to, by zachowa─ç r├│wnowag─Ö pomi─Ödzy energi─ů przyjmowan─ů a wydatkowan─ů. Przede wszystkim oznacza to cz─Öste, skoncentrowane posi┼éki. Regularnie dostarczane “paliwo” w postaci w─Öglowodan├│w zwi─Ökszy nasz─ů wydolno┼Ť─ç podczas treningu i u┼éatwi regeneracj─Ö. Dieta bogata w w─Öglowodany prowadzi do gromadzenia si─Ö glikogenu w mi─Ö┼Ťniach, co umo┼╝liwia d┼éugotrwa┼éy wysi┼éek fizyczny.

W─Öglowodany s─ů r├│wnie┼╝ niezb─Ödne do prawid┼éowego metabolizmu bia┼éek i t┼éuszcz├│w. Zw┼éaszcza te pierwsze powinny nas interesowa─ç, i to nie tylko dlatego, ┼╝e stanowi─ů budulec mi─Ö┼Ťni i ┼║r├│d┼éo energii w ko┼äcowym etapie wysi┼éku w sportach wytrzyma┼éo┼Ťciowych. S┼éu┼╝─ů do wytwarzania hemoglobiny, niezb─Ödnej do transportu tlenu do wszystkich tkanek. Bia┼éka uczestnicz─ů te┼╝ w tworzeniu przeciwcia┼é chroni─ůcych nas przed infekcjami, jak r├│wnie┼╝ pe┼éni─ů wa┼╝n─ů rol─Ö w syntezie enzym├│w i hormon├│w. S┼éowem, je┼╝eli ich brakuje, pada ca┼éy system i nasze cia┼éo nie funkcjonuje prawid┼éowo, a to na pewno nie rokuje sukces├│w w sporcie.

Je┼Ťli za┼Ť chodzi o t┼éuszcze, to nale┼╝y pami─Öta─ç, ┼╝e stanowi─ů drugie po w─Öglowodanach paliwo. Szacuje si─Ö, ┼╝e powinny by─ç ┼║r├│d┼éem ponad jednej czwartej pobieranej dziennie energii. Warto te┼╝ mie─ç na uwadze, ┼╝e odpowiednia ilo┼Ť─ç t┼éuszczu w diecie stabilizuje poziom testosteronu, kt├│ry spada przy d┼éugich i intensywnych treningach. Natomiast kwasy t┼éuszczowe omega-3 pomagaj─ů w regeneracji kom├│rek i przyspieszaj─ů syntez─Ö bia┼éek, wp┼éywaj─ůc korzystnie na stan mi─Ö┼Ťni i innych tkanek.

Poza podstawowymi sk┼éadnikami od┼╝ywczymi, bardzo istotne s─ů witaminy i minera┼éy. Dzi─Öki urozmaiconej i pe┼énowarto┼Ťciowej diecie dostarczymy organizmowi mikro- i makroelementy niezb─Ödne by unikn─ů─ç infekcji i niedobor├│w prowadz─ůcych do powa┼╝nych konsekwencji takich jak np. anemia lub demineralizacja tkanki kostnej. Te ostatnie dolegliwo┼Ťci mog─ů skutkowa─ç odpowiednio wycie┼äczeniem i ┼éamliwo┼Ťci─ů ko┼Ťci.

Urozmaicony jad┼éospis os├│b ─çwicz─ůcych regularnie lub zawodowo powinien uwzgl─Ödnia─ç te┼╝ odpowiednie ilo┼Ťci b┼éonnika, kt├│ry reguluje prac─Ö jelit. B┼éonnik r├│wnie┼╝ stabilizuje poziom cukru we krwi, ograniczaj─ůc ryzyko nag┼éego spadku wydolno┼Ťci i wycie┼äczenia.

I wreszcie-p┼éyny! Uprawiaj─ůc sport tracimy wod─Ö z organizmu nie tylko poprzez pocenie, ale te┼╝ poprzez zwi─Ökszon─ů prac─Ö p┼éuc, wydychaj─ůc wilgotne powietrze. Niedostatecznie nawodniony organizm mo┼╝e te┼╝ mie─ç k┼éopot z wydaleniem skutk├│w przemiany materii. Dotyczy to zw┼éaszcza os├│b, kt├│re ze wzgl─Ödu na wzmo┼╝on─ů aktywno┼Ť─ç fizyczn─ů przyjmuj─ů wi─Öcej pokarm├│w. Koniecznie wi─Öc nale┼╝y przyjmowa─ç odpowiednie ilo┼Ťci p┼éyn├│w przez ca┼éy dzie┼ä, a zw┼éaszcza przed, podczas i po treningu. Niedob├│r p┼éyn├│w prowadzi do spadku wydolno┼Ťci a w skrajnym przypadku – do odwodnienia i zaburzenia gospodarki elektrolitowej, kt├│rych bolesnym objawem s─ů np. skurcze.

Jednak p┼éyny p┼éynom nier├│wne. Soki i wi─Ökszo┼Ť─ç napoj├│w gazowanych nie s─ů tak ┼éatwo przyswajalne dla organizmu, jak woda mineralna i napoje izotoniczne, kt├│re dodatkowo uzupe┼éniaj─ů straty elektrolit├│w. Nale┼╝y uwa┼╝a─ç z napojami energetycznymi w kt├│rych sk┼éad wchodzi kofeina, gdy┼╝ jej moczop─Ödne w┼éa┼Ťciwo┼Ťci prowadz─ů do utraty wi─Ökszej ilo┼Ťci p┼éyn├│w.

Podsumowuj─ůc, sp├│jrzmy prawdzie w oczy: trening bez odpowiedniej diety dzia┼éa na organizm wyniszczaj─ůco, a nie wzmacniaj─ůco. Je┼╝eli nie zadbamy o w┼éa┼Ťciwy jad┼éospis, straty, kt├│re poniesie nasz organizm zniwecz─ů wysi┼éek w┼éo┼╝ony w ─çwiczenia, co odbije si─Ö negatywnie na naszej kondycji, zdrowiu i samopoczuciu. Skuteczny trening zaczyna si─Ö od kuchni!

Fajnym podsumowaniem jest opinia jednej z naszych klientek, zawodowej bokserki, Ewy Pi─ůtkowskiej:

44┬áÔÇ×Dieta to jeden z najwa┼╝niejszych czynnik├│w, kt├│re buduj─ů form─Ö sportowca. Uprawiam jedn─ů z najbardziej wymagaj─ůcych dyscyplin, wi─Öc jedzenie jest dla mnie spraw─ů kluczow─ů, r├│wnie wa┼╝n─ů jak trening. Wybra┼éam diet─Ö dla sportowc├│w od Pomelo, bo dostarcza mi najwy┼╝szej jako┼Ťci sk┼éadnik├│w, kt├│re daj─ů mi energi─Ö do ci─Ö┼╝kiej pracy oraz znacznie poprawiaj─ů regeneracj─Ö. Codziennie rano pod moimi drzwiami czeka torba, a w niej pi─Ö─ç posi┼ék├│w i notatka na temat potraw i makrosk┼éadnik├│w. Dzi─Öki temu, ┼╝e wiem, ile bia┼éka, t┼éuszczu i w─Öglowodan├│w zawieraj─ů poszczeg├│lne dania, mog─Ö ┼éatwo wybra─ç, kt├│re powinnam zje┼Ť─ç przed, a kt├│re po treningu. Nie mog─Ö nie wspomnie─ç o tym, ┼╝e potrawy Pomelo s─ů pyszne, dzi─Öki czemu nie mam problemu z dostarczeniem odpowiedniej ilo┼Ťci kalorii nawet wtedy, gdy z powodu zm─Öczenia i upa┼éu mam bardzo ma┼éy apetyt. Absolutnym hitem s─ů ciasta ÔÇô smaczne i nietucz─ůceÔÇŁ

zdj─Öcie diety

Redukcyjna

Bogata w owoce, warzywa, chude mi─Öso i b┼éonnik - polecana osobom, kt├│re chc─ů ÔÇťz g┼éow─ůÔÇŁ zrzuci─ç zb─Ödne kilogramy, bez uczucia g┼éodu.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMi─ÖsoGluten
zdj─Öcie diety

Sport Protein

Zwi─Ökszona ilo┼Ť─ç pe┼énowarto┼Ťciowego bia┼éka - polecana dla sportowc├│w i trenuj─ůcych si┼éowo, ze zwi─Ökszonym zapotrzebowaniem na bia┼éko.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj─Öcie diety

Low Carb

Zawarto┼Ť─ç w─Öglowodan├│w na poziomie 20% - polecana sportowcom, osobom, kt├│re nie mog─ů schudn─ů─ç, lub chc─ůcym odpocz─ů─ç od cukru.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj─Öcie diety

Wegetariańska

Bez mi─Ösa i ryb - polecana wegetarianom, ale te┼╝ osobom, kt├│re chc─ů przez jaki┼Ť czas odpocz─ů─ç od jedzenia mi─Ösa.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj─Öcie diety

Wegańska

Na bazie produkt├│w ro┼Ťlinnych - dla os├│b, kt├│re wybra┼éy wega┼äski spos├│b od┼╝ywiania i chc─ůcych wzbogaci─ç swoje menu o du┼╝─ů dawk─Ö warzyw.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj─Öcie diety

Zbilansowana

Zbilansowana pod k─ůtem proporcji oraz warto┼Ťci od┼╝ywczych - najlepsza dla os├│b, kt├│re chc─ů po prostu zdrowo si─Ö od┼╝ywia─ç.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceRy┼╝Mi─Öso
zdj─Öcie diety

Sport Carbo

Zwi─Ökszona ilo┼Ť─ç w─Öglowodan├│w i bia┼éka - dla entuzjast├│w sport├│w si┼éowo-wytrzyma┼éo┼Ťciowych takich jak crossfit, fitness czy p┼éywanie.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj─Öcie diety

Gluten & Lacto Free

Bezglutenowe i bezlaktozowe lub ro┼Ťlinne zamienniki zb├│┼╝, makaron├│w i nabia┼éu - dla os├│b, kt├│re chc─ů wyeliminowa─ç gluten i laktoz─Ö.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj─Öcie diety

Dieta dla kobiet w ci─ů┼╝y

R├│┼╝norodna i zbilansowana dieta zapewniaj─ůca wszystkie niezb─Ödne sk┼éadniki od┼╝ywcze potrzebne w ci─ů┼╝y.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj─Öcie diety

Wege + Fish

Bez mi─Ösa, ale za to z rybami - polecana wegetarianom, ale te┼╝ osobom, kt├│re chc─ů przez jaki┼Ť czas odpocz─ů─ç od jedzenia mi─Ösa, bez wykluczenia ryb oraz owoc├│w morza.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceJajaNabiałRyby
zdj─Öcie diety

Ketogeniczna

Dieta ketogeniczna jest przeznaczona dla os├│b kt├│re w du┼╝ym stopniu chc─ů ograniczy─ç spo┼╝ywanie w─Öglowodan├│w.

Co znajdziesz w tej diecie:
OwoceWarzywaMięsoRybyNabiałJaja
zdj─Öcie diety

SIRT

Dieta oparta na III fazach polegaj─ůcych na restrykcji kalorycznej i zmianie posi┼ék├│w sta┼éych na posi┼éki p┼éynne.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMięsoNabiał