Lody pod lup膮 dietetyka

Popularna jest teoria, 偶e聽lody聽korzystnie wp艂ywaj膮 na odchudzanie. Czy rzeczywi艣cie tak jest? Czy lody mog膮 zaszkodzi膰 nie tylko figurze, ale te偶 zdrowiu? Jakie lody wybiera膰? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz poni偶ej!

Lody to jeden z symboli lata. Kto z nas nie lubi w s艂oneczny dzie艅 zrelaksowa膰 si臋 przy lodowym deserze? Cz臋sto postrzegamy lodowe smako艂yki jako s艂odycz, na kt贸ry mo偶emy sobie pozwoli膰 znacznie cz臋艣ciej ni偶 na czekoladowego batonika. Ale czy s艂usznie? Jak zdrowo podej艣膰 do lod贸w? Ju偶 za chwil臋 wszystkiego si臋 dowiesz!

Tucz膮 czy odchudzaj膮?

Niekt贸rzy przekonuj膮, 偶e lody nie tylko nie przeszkadzaj膮 w odchudzaniu, ale nawet je wspomagaj膮. To dlatego, 偶e organizm musi spali膰 kalorie, aby ogrza膰 ka偶dy ch艂odny lub zimny posi艂ek. Jest w tym ziarno prawdy. Organizm rzeczywi艣cie traci nieco kalorii, ogrzewaj膮c lodowy deser, ale ten wydatek energetyczny jest bardzo niewielki w stosunku do kalorii, kt贸re dostarcza taki lodowy pucharek. A je艣li dodatkowo b臋d膮 w nim takie dodatki jak bita 艣mietana, polewa i czekoladowo-orzechowe posypki, to mo偶e on dostarczy膰 tyle kalorii, ile porz膮dny obiad (450-550 kcal)! Dlatego w jedzeniu聽lod贸w聽warto zachowa膰 umiar. Je艣li pojawiaj膮 si臋 one np. 2 razy w tygodniu w ilo艣ci dw贸ch kulek, kt贸re zjesz w ramach danego posi艂ku, np. podwieczorku, to nie powinno to spowodowa膰 zwy偶ki na wadze.

Poni偶ej znajdziesz 艣ci膮gawk臋 orientacyjnej kaloryczno艣ci niekt贸rych rodzaj贸w lod贸w (w 100 g):

  • sorbety ok. 60-120 kcal,
  • jogurtowe ok. 100 kcal,
  • mleczno-owocowe ok. 120 kcal,
  • 艣mietankowe ok. 160 kcal,
  • bakaliowe ok. 180 kcal,
  • czekoladowe ok. 200 kcal,
  • Magnum klasyczny lub Magnum White 258 kcal,
  • Big Milk 艣mietankowy 75 kcal,
  • Big Milk w polewie czekoladowej 174 kcal,
  • ro偶ek Kit Kat 224 kcal,
  • ro偶ek Princessa kokosowa 187 kcal,
  • Kaktus 65 kcal,
  • Twister 85 kcal,
  • Mc Flurry Lion 336 kcal.

Jakie lody wybra膰?

Staraj si臋 korzysta膰 z lodziarni, serwuj膮ce lody聽naturalne, kt贸rych baz臋 stanowi mleko lub 艣mietanka, 偶贸艂tko i cukier. Natomiast lody przemys艂owe to cz臋sto mieszanka du偶ej ilo艣ci cukru lub syropu glukozo-fruktozowego, mleka lub 艣mietanki w proszku, proszku jajecznego, barwnik贸w, aromat贸w i konserwant贸w. W lodach przemys艂owych cz臋sto obecne s膮 utwardzane oleje ro艣linne, b臋d膮ce 藕r贸d艂em t艂uszcz贸w typu trans. To szkodliwe przetworzone t艂uszcze, kt贸re podnosz膮 poziom 鈥瀦艂ego鈥 cholesterolu (cholesterol frakcji LDL) we krwi, a przy tym obni偶aj膮 poziom 鈥瀌obrego鈥 cholesterolu (cholesterol frakcji HDL), co zwi臋ksza ryzyko rozwoju mia偶d偶ycy. Ponadto eksperci ostrzegaj膮, 偶e t艂uszcze trans mog膮 zwi臋ksza膰 ryzyko rozwoju nowotwor贸w i chor贸b, kt贸rych pod艂o偶em s膮 procesy zapalne (np. reumatoidalne zapalenie staw贸w).

Zr贸b to sam!

Je艣li nie masz w swojej okolicy lodziarni, kt贸rej mo偶na zaufa膰, 偶e produkuje swoje lody na bazie naturalnych sk艂adnik贸w, to zawsze mo偶esz kr臋ci膰 lody samodzielnie! Wtedy masz gwarancj臋, 偶e w ich sk艂adzie nie znajd膮 si臋 produkty niepo偶膮dane. Oto przyk艂adowy przepis na 4 porcje lod贸w ananasowo-kokosowych:

We藕 300 g obranego i wydr膮偶onego 艣wie偶ego ananasa, 1 szklank臋 mleczka kokosowego, 2 艂y偶ki pszczelego miodu. Ananasa pokr贸j w kostk臋 i zmiksuj na puree. Dodaj sch艂odzone mleczko kokosowe i ponownie miksuj do uzyskania do艣膰 g艂adkiej masy. Dopraw do smaku miodem. Rozlej mas臋 do foremek, wstaw do zamra偶alnika i ch艂贸d藕 do ca艂kowitego 艣ci臋cia聽(min. 4 godz.).

Podsumowuj膮c dzisiejszy wpis, mo偶na uj膮膰 go w trzech punktach:

  • jedz lody maksymalnie 2 razy w tygodniu
  • jednorazowa porcja niech wynosi 1-2 kulki,
  • wybieraj lody naturalne, a nie te na patykach czy w kubkach.

Stosuj膮c si臋 do powy偶szych zasad, mo偶esz uchroni膰 si臋 przed nadwy偶k膮 kilogram贸w zwi膮zan膮 ze zbyt cz臋stym i obfitym uleganiem lodowej pokusie.

Pos艂uchaj najnowszego podcastu

Odcinek z Tatian膮 Mindewicz-Puacz o tym jak z sukcesem wprowadza膰 zmiany w 偶yciu.

Polecaj膮 Pomelo

Edyta Litwiniuk
Tatiana Mindewicz-Puacz
Aleksanra Glaza
Marta Sikora
Maciej Bodnar
Jakub Zawistowski
Anna Koz艂owska
Previous
Next
zdj臋cie diety

Redukcyjna

Bogata w owoce, warzywa, chude mi臋so i b艂onnik - polecana osobom, kt贸re chc膮 鈥渮 g艂ow膮鈥 zrzuci膰 zb臋dne kilogramy, bez uczucia g艂odu.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMi臋soGluten
zdj臋cie diety

Sport Protein

Zwi臋kszona ilo艣膰 pe艂nowarto艣ciowego bia艂ka - polecana dla sportowc贸w i trenuj膮cych si艂owo, ze zwi臋kszonym zapotrzebowaniem na bia艂ko.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj臋cie diety

Low Carb

Zawarto艣膰 w臋glowodan贸w na poziomie 20% - polecana sportowcom, osobom, kt贸re nie mog膮 schudn膮膰, lub chc膮cym odpocz膮膰 od cukru.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj臋cie diety

Wegetaria艅ska

Bez mi臋sa i ryb - polecana wegetarianom, ale te偶 osobom, kt贸re chc膮 przez jaki艣 czas odpocz膮膰 od jedzenia mi臋sa.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj臋cie diety

Wega艅ska

Na bazie produkt贸w ro艣linnych - dla os贸b, kt贸re wybra艂y wega艅ski spos贸b od偶ywiania i chc膮cych wzbogaci膰 swoje menu o du偶膮 dawk臋 warzyw.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj臋cie diety

Zbilansowana

Zbilansowana pod k膮tem proporcji oraz warto艣ci od偶ywczych - najlepsza dla os贸b, kt贸re chc膮 po prostu zdrowo si臋 od偶ywia膰.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceRy偶Mi臋so
zdj臋cie diety

Sport Carbo

Zwi臋kszona ilo艣膰 w臋glowodan贸w i bia艂ka - dla entuzjast贸w sport贸w si艂owo-wytrzyma艂o艣ciowych takich jak crossfit, fitness czy p艂ywanie.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj臋cie diety

Gluten & Lacto Free

Bezglutenowe i bezlaktozowe lub ro艣linne zamienniki zb贸偶, makaron贸w i nabia艂u - dla os贸b, kt贸re chc膮 wyeliminowa膰 gluten i laktoz臋.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj臋cie diety

Dieta dla kobiet w ci膮偶y

R贸偶norodna i zbilansowana dieta zapewniaj膮ca wszystkie niezb臋dne sk艂adniki od偶ywcze potrzebne w ci膮偶y.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj臋cie diety

Wege + Fish

Bez mi臋sa, ale za to z rybami - polecana wegetarianom, ale te偶 osobom, kt贸re chc膮 przez jaki艣 czas odpocz膮膰 od jedzenia mi臋sa, bez wykluczenia ryb oraz owoc贸w morza.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceJajaNabia艂Ryby
zdj臋cie diety

Ketogeniczna

Dieta ketogeniczna jest przeznaczona dla os贸b kt贸re w du偶ym stopniu chc膮 ograniczy膰 spo偶ywanie w臋glowodan贸w.

Co znajdziesz w tej diecie:
OwoceWarzywaMi臋soRybyNabia艂Jaja
zdj臋cie diety

SIRT

Dieta oparta na dw贸ch etapach (w ka偶dym po dwie fazy) polegaj膮cych na restrykcji kalorycznej i zmianie posi艂k贸w sta艂ych na posi艂ki p艂ynne.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMi臋soNabia艂