Rodzaje łakomczuchów – jakim typem jesteś?

Kochasz jeść, a „Łakomczuch” to Twoje drugie imię? Czy wiesz, że można wyróżnić aż 6 typów łakomczuchów? Sprawdź, którym z nich jesteś!

Wielu spośród nas uwielbia jeść. Niektórzy dają popis swojego łakomstwa zupełnie jawnie i nie wstydzą się tego, że jedzenie to dla nich jedna z największych przyjemności w życiu. Inni w towarzystwie uchodzą za niejadków, a dopiero w zaciszu swojego domu wreszcie pozwalają sobie zjeść to, na co naprawdę mają ochotę, i to w porządnych porcjach. Naukowcy wzięli na warsztat „łasuchowate” osobowości i podzielili je na kilka typów. Oto one:

  1. PODJADACZ TRADYCYJNY

Pochodzi z rodziny, w której jedzenie było jednym z głównych sposobów okazywania miłości. Je trzy główne posiłki dziennie (śniadanie, obiad, kolację), ale pomiędzy nimi stale coś podjada. Jedzenie daje mu poczucie bezpieczeństwa i przypomina beztroskie dzieciństwo. Kiedy tylko chce zmienić swoje nawyki żywieniowe, rodzina stawia opór wobec takiego pomysłu i okazuje niezadowolenie.

  1. NOCNY SZPERACZ

Budzi się w nocy i rusza do kuchni, aby coś zjeść. Jego poszukiwania nie są nastawione na konkretny produkt. Je to, co akurat znajdzie w lodówce. Lubi tuż przed snem zjeść posiłek nasenny. W ciągu dnia jada nieregularnie, bardzo często pomija pierwsze śniadanie.

  1. ŁAKOMCZUCH EMOCJONALNY

Jedzenie ma u niego silny związek z emocjami. Je, aby zagłuszyć odczuwany lęk, depresję, gniew. Pokarm bywa też dla niego zastępnikiem miłości, uznania. Nagradzania się nim za porażki i niepowodzenia. Je często i dużo. Zdarza mu się jeść aż do momentu, kiedy poczuje nudności. Chętniej je w samotności, niż w towarzystwie.

  1. WYPIJACZ PŁYNÓW

Może przez cały dzień zjeść bardzo niewiele, ale dostarcza sobie energii i pobudzenia poprzez przyjmowanie płynów. Potrafi wypić dziennie kilka kaw lub parę litrów napojów typu cola. Sięga też po napoje energetyczne, soki, nierzadko też po napoje alkoholowe. Jego posiłki są bardzo skromne i mało urozmaicone.

  1. ŁAKOMCZUCH NAPADOWY

Na co dzień ma zdrowe podejście do jedzenia. Cierpi jednak na nagłe, niekontrolowane napady łakomstwa. Zdarzają się średnio około 3-4 razy w miesiącu. Najczęściej są reakcją na stres, agresję, gniew, depresję. Ten typ łakomczucha zdecydowanie częściej dotyczy kobiet niż mężczyzn.

  1. ŁAKOMCZUCH OKOLICZNOŚCIOWY (inaczej OKAZJONALNY)

Podobnie jak łakomczuch napadowy na co dzień je zdrowo i regularnie. Dopiero na przyjęciach, ucztach, weselach, kiedy jest łatwy dostęp do dużych ilości jedzenia (które na dodatek pięknie pachnie i wygląda), budzi się w nim tryb wielkiego łakomczucha. Potrafi wówczas zjeść bardzo dużo, robiąc między poszczególnymi przekąskami czy posiłkami jedynie krótkie przerwy.

Odnalazłeś się w którymś typie łakomczucha? A może widzisz w sobie cechy różnych typów?

Pamiętaj, że racjonalne odżywianie połączone z przyjemnością jest możliwe i pozwala opanować epizody łakomstwa. Przykładem na to jest Pomelo Food Company. Do swojego menu włączamy na przykład zdrowe ciasta lub inne desery (np. Wasze ulubione ciasto marchewkowe!), aby te łakomczuchy, które mają słabość do słodyczy, mogły spokojnie stosować naszą dietę i osiągać wymarzone efekty!

zdjęcie diety

Redukcyjna

Bogata w owoce, warzywa, chude mięso i błonnik - polecana osobom, które chcą “z głową” zrzucić zbędne kilogramy, bez uczucia głodu.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMięsoGluten
zdjęcie diety

Sport Protein

Zwiększona ilość pełnowartościowego białka - polecana dla sportowców i trenujących siłowo, ze zwiększonym zapotrzebowaniem na białko.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Low Carb

Zawartość węglowodanów na poziomie 20% - polecana sportowcom, osobom, które nie mogą schudnąć, lub chcącym odpocząć od cukru.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wegetariańska

Bez mięsa i ryb - polecana wegetarianom, ale też osobom, które chcą przez jakiś czas odpocząć od jedzenia mięsa.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wegańska

Na bazie produktów roślinnych - dla osób, które wybrały wegański sposób odżywiania i chcących wzbogacić swoje menu o dużą dawkę warzyw.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Zbilansowana

Zbilansowana pod kątem proporcji oraz wartości odżywczych - najlepsza dla osób, które chcą po prostu zdrowo się odżywiać.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceRyżMięso
zdjęcie diety

Sport Carbo

Zwiększona ilość węglowodanów i białka - dla entuzjastów sportów siłowo-wytrzymałościowych takich jak crossfit, fitness czy pływanie.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Gluten & Lacto Free

Bezglutenowe i bezlaktozowe lub roślinne zamienniki zbóż, makaronów i nabiału - dla osób, które chcą wyeliminować gluten i laktozę.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Dieta dla kobiet w ciąży

Różnorodna i zbilansowana dieta zapewniająca wszystkie niezbędne składniki odżywcze potrzebne w ciąży.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wege + Fish

Bez mięsa, ale za to z rybami - polecana wegetarianom, ale też osobom, które chcą przez jakiś czas odpocząć od jedzenia mięsa, bez wykluczenia ryb oraz owoców morza.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceJajaNabiałRyby
zdjęcie diety

Ketogeniczna

Dieta ketogeniczna jest przeznaczona dla osób które w dużym stopniu chcą ograniczyć spożywanie węglowodanów.

Co znajdziesz w tej diecie:
OwoceWarzywaMięsoRybyNabiałJaja
zdjęcie diety

SIRT

Dieta oparta na dwóch etapach (w każdym po dwie fazy) polegających na restrykcji kalorycznej i zmianie posiłków stałych na posiłki płynne.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMięsoNabiał