Skontaktuj się z nami:

Dieta ketogeniczna – na czym polega?

Dieta ketogeniczna zakłada, że jedzeniem tłuszczu można spalić nadmierną ilość tkanki tłuszczowej. Jej działanie polega na ograniczeniu ilości węglowodanów, dzięki czemu jest wykorzystywana podczas odchudzania i leczenia nadciśnienia lub cukrzycy. Jej kontrowersyjność wymaga właściwego podejścia i konsultacji z osobami posiadającymi wykształcenie i szeroką wiedzę w zakresie żywienia. Pominięcie tego kroku może doprowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Dieta ketogeniczna wiąże się również z wieloma wątpliwościami i efektami ubocznymi. Nie jest to tymczasowy sposób żywienia, ale decyzja na wiele lat. Z tego powodu osoby decydujące się na przejście na dietę ketogeniczną powinny być świadome zagrożeń związanych z prowadzeniem takiego stylu życia, jednocześnie konsultując swoje działania ze specjalistą.

Dieta keto – zasady

Dieta ketogeniczna cechuje się restrykcyjnymi zasadami, których przestrzeganie jest konieczne do prowadzenia jej w sposób efektywny i bezpieczny. Działanie tego typu żywienia polega na wprowadzeniu organizmu w stan ketozy, pozwalający na spalanie zapasów zgromadzonych w tkance tłuszczowej. Dieta ketogeniczna zakłada, że przyswajane tłuszcze powinny stanowić od 75 do 90% dziennego zapotrzebowania energetycznego. Pozostałe kilkanaście procent powinno pochodzić z pożywienia bogatego w białka i węglowodany, co jest całkowicie sprzeczne z powszechnie stosowaną dietą zbalansowaną. Ketogeniczny sposób żywienia powinien obejmować również lipidy. Z tego powodu wskazuje się, że niezbędnymi produktami w diecie keto są oleje roślinne, masło i majonez. Zakazanymi artykułami spożywczymi powinny być natomiast wszelkiego rodzaju słodycze, dżemy, zboża, syropy i lody, czyli jedzenie bogate w dużą ilość węglowodanów.

Dieta keto – co jeść

W internecie znajduje się wiele przykładowych planów żywienia w diecie keto. Ich przygotowanie wymaga dokładnej wiedzy na temat wartości odżywczych zawartych w poszczególnych produktach. Żywienie ketogeniczne nie jest wcale tak jednorodne, jak mogłoby się wydawać. Istnieje wiele produktów spożywczych, w tym owoców bogatych w dużą ilość tłuszczów. Dobrym przykładem jest awokado lub oliwki, które mogą posłużyć za dobry dodatek do chudego mięsa lub smażonej ryby. Wskazane jest również spożywanie dużej ilości jajek i nasion, takich jak pestki dyni. Bogate w tłuszcze są również wszelkiego rodzaju orzechy i oleje roślinne. Jednak najważniejszym elementem jadłospisu ketogenicznego jest mięso. Kilka porcji dziennie jest w stanie zapewnić odpowiedni bilans wskazany w przypadku diety keto. Jest to sprzeczne z wieloma opiniami na temat szkodliwego działania mięsa, jednak żywienie bazujące na tłuszczu ma wielu zwolenników i cechuje się widocznymi efektami.

Dieta keto – jadłospis

Jadłospis sporządzony zgodnie z zasadami diety ketogenicznej powinien obejmować produkty bogate w dużą ilość tłuszczów i lipidów. Jego samodzielne ułożenie może być niezwykle trudne, dlatego warto w tym celu skorzystać z wiedzy specjalisty. Nieprawidłowo zaplanowana dieta keto może powodować problemy zdrowotne, więc pomoc osoby posiadającej odpowiednią wiedzę jest w tym przypadku niezbędna. Istnieje wiele blogów i stron internetowych poświęconych przykładowym potrawom spełniającym wymagania diety ketogenicznej. Jednak gwarancją sukcesu jest dopasowanie wszystkich posiłków w ciągu dnia w sposób pozwalający na uzyskanie odpowiedniego balansu poszczególnych substancji odżywczych. W przypadku tego rodzaju żywienia aż 90% przyswajanych wartości to tłuszcz, dlatego planowanie wszystkich potraw spożytych w ciągu doby powinno opierać się na ich udziale procentowym. W tym celu konieczne jest posiadanie wiedzy o składzie poszczególnych produktów. Wskazana jest również umiejętność poprawnego ważenia produktów i obliczania ich wartości, aby utrzymać odpowiedni poziom procentowy poszczególnych elementów. Z tego powodu korzystne może okazać się udanie się do specjalisty, potrafiącego opracować dietę w sposób właściwy dla danej osoby.

Dieta ketogeniczna dla wegetarian

Dieta keto bez mięsa nie jest wcale tak abstrakcyjnym pomysłem, jak mogłoby się wydawać. Istnieje wiele innych produktów bogatych w tłuszcze, takich jak oleje roślinne, masło, orzechy, awokado lub oliwki. Jednak prowadzenie wegetariańskiego wariantu diety ketogenicznej jest znacznie trudniejsze, ponieważ większość artykułów spożywczych zawierających dużą ilość tłuszczu to właśnie mięso. Z tego powodu przejście na ten typ żywienia wymaga konsultacji ze specjalistą, który jest w stanie opracować plan składników odżywczych charakterystyczny dla diety ketogenicznej.

Dieta keto – opinie

Opinii na tematy diety ketogenicznej jest tyle, ile osób próbujących swoich sił w takim żywieniu. Jej niepodważalne efekty związane z traceniem zbędnych kilogramów są niewątpliwie wielką zaletą, jednak działanie tego sposobu odżywiania ma również wiele wad. Niektórzy mówią, że dieta ketogeniczna przyczyniła się do pogorszenia wyglądu ich skóry. Inni natomiast chwalą pozytywne działanie żywienia bogatego w tłuszcz, wpływające na ich samopoczucie. Popularne jest również stwierdzenie, że po odstawieniu diety ketogenicznej następuje ponowne przybranie zrzuconych kilogramów w niezwykle krótkim czasie. Z tego powodu jest to rozwiązanie dla osób zdeterminowanych, chcących prowadzić określony tryb życia przez dłuższy czas. Dieta ketogeniczna nie jest bowiem chwilową zmianą i wymaga samozaparcia, cierpliwości i świadomości efektów ubocznych związanych ze spożywaniem dużej ilości tłuszczów.

Dieta keto – efekty spożywania dużych ilości tłuszczu

Niepodważalnym efektem diety ketogenicznej jest tracenie zbędnych kilogramów. Wszystko za sprawą ograniczenia węglowodanów i zastąpienia ich dużymi ilościami tłuszczu. Żywienie zgodnie z tymi zasadami pozwala na zrzucenie nawet kilkunastu kilogramów w ciągu zaledwie pół roku. Ten sposób chudnięcia nie wymaga trudnych i wyczerpujących ćwiczeń, ponieważ jego działanie polega na spalaniu zapasów odłożonych w tkance tłuszczowej. Jednak korzystanie z diety ketogenicznej może mieć również wiele efektów ubocznych, takich jak pogorszenie stanu skóry lub problemy żołądkowe. Spożywanie dużej ilości tłuszczów powoduje także zakwaszenie organizmu, utratę wody, spadek masy mięśniowej, zaburzenia łaknienia i zwiększoną diurezę. Z tego powodu nie jest to rozwiązanie odpowiednie dla każdej osoby, a prowadzenie takiego sposobu żywienia powinno przebiegać w połączeniu z regularnymi konsultacjami medycznymi.

Catering dietetyczny

Nie wszyscy mogą pozwolić sobie na codzienne gotowanie wymagających potraw zgodnych z wszelkimi zasadami prowadzonej diety. W tym celu stworzono catering dietetyczny, zajmujący się dostarczaniem gotowych dań każdego dnia. Przykładem prężnie działającego przedsiębiorstwa tego typu jest firma Pomelo, przygotowująca swoje posiłki z produktów wysokiej jakości. W ofercie tego cateringu można znaleźć dietę ograniczającą ilość przyswajanych węglowodanów. Jest ona idealną alternatywą dla osób zainteresowanych ketogenicznym sposobem żywienia, jednak nieposiadających czasu na samodzielne przygotowywanie potraw. Korzystanie z cateringu dietetycznego pozwoli na sumienne trzymanie określonej diety bez konieczności gotowania i dbania o udział poszczególnych składników w posiłkach spożywanych danego dnia. Zestawy dowożone przez firmę Pomelo zawierają rozpiskę użytych produktów i ich kaloryczności, dzięki czemu nie będziesz musiał samodzielnie obliczać ich bilansu.

Aby sprawdzić, czy dieta ketogeniczna, ograniczająca podaż węglowodanów jest dla Ciebie, można zacząć od mniej restrykcyjnej, ale nadal ograniczającej. Taką dietą w Pomelo jest “Low carb”, gdzie podaż węglowodanów nie przekracza 20%. Taki test nie będzie dla Ciebie obciążający, a ktoś za Ciebie będzie liczył codziennie wszystkie makroskładniki. Już tak niski poziom węglowodanów w diecie wpłynie na Twoją sylwetkę oraz samopoczucie.