Catering dietetyczny - wielkość talerza ma znaczenie

Iluzja Delboeuf’a – czyli o tym, że wielkość talerza ma znaczenie

Czy nasze wybory żywieniowe zawsze są w pełni świadome? Okazuje się, że nie.  Być może nie możesz schudnąć, bo…używasz zbyt dużych talerzy! O co właściwie chodzi? O wyniki obserwacji, jakiej w 1865 roku dokonał naukowiec Delboeuf. Udowodnił on, że często dajemy się złapać w pułapkę wynikającą z iluzji wzrokowej. Otóż gdy porównujemy dwa okręgi tych samych wymiarów, to okrąg otoczony drugim okręgiem o większej średnicy wydaje się mniejszy niż okrąg, który otoczony jest okręgiem o mniejszej średnicy. Iluzja ta dotyczy nie tylko okręgów, ale także innych kształtów.

talerz

Okazuje się, że omawianemu złudzeniu ulegamy często w naszej codzienności. A zwłaszcza, kiedy nakładamy na talerze posiłki. W badaniach udowodniono, że im większy talerz mamy do zagospodarowania, tym  większe porcje jedzenia na nie nakładamy. Odwrotnie dzieje się, gdy mamy do dyspozycji mniejsze naczynie. Wtedy nakładamy na nie mniej i – o dziwo – też czujemy się najedzeni i nawet nie musimy brać dokładki. Oprócz wielkości talerza, znaczenie ma także kontrast między nim a kolorami posiłku. Tutaj działa zasada „im większy kontrast, tym mniej zjesz”. To m.in. dlatego dietetycy zachęcają, aby jedzenie było urozmaicone nie tylko pod względem jakości produktów, ale także kolorów i formy, w jakiej je spożywamy.

Catering Pomelo stara się pomóc wam schudnąć jak najlepiej potrafi. Wiemy, że często wymaga to od was wiele silnej woli i poskramiania apetytu na słodycze, czy na inne niewskazane na diecie produkty.  Kucharze Pomelo Company odpowiedzialni za przygotowanie naszej diety pudełkowej bardzo starają się, aby była ona dla ciebie satysfakcjonująca nie tylko pod względem smaku, ale także kolorów.

Podsumowując, podajemy proste wskazówki, które uchronią cię przed nieświadomym zjadaniem zbyt dużych porcji, a tym samym przybieraniu na wadze:

  • używaj do posiłków mniejszych talerzy niż do tej pory,
  • korzystaj z naczyń bez wyraźnie zaznaczonych granic, najlepiej w jasnych kolorach,
  • przykładaj uwagę do kolorystyki posiłków. Im bardziej twoje jedzenie będzie bogate w kolory, tym lepiej dla zdrowia i figury.
  • zawsze nakładaj porcje posiłków w skupieniu i zjadaj je w przyjemnych warunkach. Pamiętaj, że „jemy oczami”. Jeśli w tym samym czasie, w którym jesz posiłek, czytasz gazetę lub oglądasz film, to istnieje ryzyko, że zjesz więcej niż faktycznie potrzebujesz.

Czasem wystarczą drobne zmiany w codziennym odżywaniu, aby zacząć cieszyć się lepszym zdrowiem i sylwetką. Wypróbuj je na sobie. Uwaga –  efekty mogą Cię pozytywnie zaskoczyć! ☺