Lody pod lup─ů dietetyka

Popularna jest teoria, ┼╝e┬álody┬ákorzystnie wp┼éywaj─ů na odchudzanie. Czy rzeczywi┼Ťcie tak jest? Czy lody mog─ů zaszkodzi─ç nie tylko figurze, ale te┼╝ zdrowiu? Jakie lody wybiera─ç? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz poni┼╝ej!

Lody to jeden z symboli lata. Kto z nas nie lubi w s┼éoneczny dzie┼ä zrelaksowa─ç si─Ö przy lodowym deserze? Cz─Östo postrzegamy lodowe smako┼éyki jako s┼éodycz, na kt├│ry mo┼╝emy sobie pozwoli─ç znacznie cz─Ö┼Ťciej ni┼╝ na czekoladowego batonika. Ale czy s┼éusznie? Jak zdrowo podej┼Ť─ç do lod├│w? Ju┼╝ za chwil─Ö wszystkiego si─Ö dowiesz!

Tucz─ů czy odchudzaj─ů?

Niekt├│rzy przekonuj─ů, ┼╝e lody nie tylko nie przeszkadzaj─ů w odchudzaniu, ale nawet je wspomagaj─ů. To dlatego, ┼╝e organizm musi spali─ç kalorie, aby ogrza─ç ka┼╝dy ch┼éodny lub zimny posi┼éek. Jest w tym ziarno prawdy. Organizm rzeczywi┼Ťcie traci nieco kalorii, ogrzewaj─ůc lodowy deser, ale ten wydatek energetyczny jest bardzo niewielki w stosunku do kalorii, kt├│re dostarcza taki lodowy pucharek. A je┼Ťli dodatkowo b─Öd─ů w nim takie dodatki jak bita ┼Ťmietana, polewa i czekoladowo-orzechowe posypki, to mo┼╝e on dostarczy─ç tyle kalorii, ile porz─ůdny obiad (450-550 kcal)! Dlatego w jedzeniu┬álod├│w┬áwarto zachowa─ç umiar. Je┼Ťli pojawiaj─ů si─Ö one np. 2 razy w tygodniu w ilo┼Ťci dw├│ch kulek, kt├│re zjesz w ramach danego posi┼éku, np. podwieczorku, to nie powinno to spowodowa─ç zwy┼╝ki na wadze.

Poni┼╝ej znajdziesz ┼Ťci─ůgawk─Ö orientacyjnej kaloryczno┼Ťci niekt├│rych rodzaj├│w lod├│w (w 100 g):

  • sorbety ok. 60-120 kcal,
  • jogurtowe ok. 100 kcal,
  • mleczno-owocowe ok. 120 kcal,
  • ┼Ťmietankowe ok. 160 kcal,
  • bakaliowe ok. 180 kcal,
  • czekoladowe ok. 200 kcal,
  • Magnum klasyczny lub Magnum White 258 kcal,
  • Big Milk ┼Ťmietankowy 75 kcal,
  • Big Milk w polewie czekoladowej 174 kcal,
  • ro┼╝ek Kit Kat 224 kcal,
  • ro┼╝ek Princessa kokosowa 187 kcal,
  • Kaktus 65 kcal,
  • Twister 85 kcal,
  • Mc Flurry Lion 336 kcal.

Jakie lody wybra─ç?

Staraj si─Ö korzysta─ç z lodziarni, serwuj─ůce lody┬ánaturalne, kt├│rych baz─Ö stanowi mleko lub ┼Ťmietanka, ┼╝├│┼étko i cukier. Natomiast lody przemys┼éowe to cz─Östo mieszanka du┼╝ej ilo┼Ťci cukru lub syropu glukozo-fruktozowego, mleka lub ┼Ťmietanki w proszku, proszku jajecznego, barwnik├│w, aromat├│w i konserwant├│w. W lodach przemys┼éowych cz─Östo obecne s─ů utwardzane oleje ro┼Ťlinne, b─Öd─ůce ┼║r├│d┼éem t┼éuszcz├│w typu trans. To szkodliwe przetworzone t┼éuszcze, kt├│re podnosz─ů poziom ÔÇ×z┼éegoÔÇŁ cholesterolu (cholesterol frakcji LDL) we krwi, a przy tym obni┼╝aj─ů poziom ÔÇ×dobregoÔÇŁ cholesterolu (cholesterol frakcji HDL), co zwi─Öksza ryzyko rozwoju mia┼╝d┼╝ycy. Ponadto eksperci ostrzegaj─ů, ┼╝e t┼éuszcze trans mog─ů zwi─Öksza─ç ryzyko rozwoju nowotwor├│w i chor├│b, kt├│rych pod┼éo┼╝em s─ů procesy zapalne (np. reumatoidalne zapalenie staw├│w).

Zr├│b to sam!

Je┼Ťli nie masz w swojej okolicy lodziarni, kt├│rej mo┼╝na zaufa─ç, ┼╝e produkuje swoje lody na bazie naturalnych sk┼éadnik├│w, to zawsze mo┼╝esz kr─Öci─ç lody samodzielnie! Wtedy masz gwarancj─Ö, ┼╝e w ich sk┼éadzie nie znajd─ů si─Ö produkty niepo┼╝─ůdane. Oto przyk┼éadowy przepis na 4 porcje lod├│w ananasowo-kokosowych:

We┼║ 300 g obranego i wydr─ů┼╝onego ┼Ťwie┼╝ego ananasa, 1 szklank─Ö mleczka kokosowego, 2 ┼éy┼╝ki pszczelego miodu. Ananasa pokr├│j w kostk─Ö i zmiksuj na puree. Dodaj sch┼éodzone mleczko kokosowe i ponownie miksuj do uzyskania do┼Ť─ç g┼éadkiej masy. Dopraw do smaku miodem. Rozlej mas─Ö do foremek, wstaw do zamra┼╝alnika i ch┼é├│d┼║ do ca┼ékowitego ┼Ťci─Öcia┬á(min. 4 godz.).

Podsumowuj─ůc dzisiejszy wpis, mo┼╝na uj─ů─ç go w trzech punktach:

  • jedz lody maksymalnie 2 razy w tygodniu
  • jednorazowa porcja niech wynosi 1-2 kulki,
  • wybieraj lody naturalne, a nie te na patykach czy w kubkach.

Stosuj─ůc si─Ö do powy┼╝szych zasad, mo┼╝esz uchroni─ç si─Ö przed nadwy┼╝k─ů kilogram├│w zwi─ůzan─ů ze zbyt cz─Östym i obfitym uleganiem lodowej pokusie.