Nudności w ciąży

nudności w ciąży

Okres ciąży to wyjątkowy czas, ale jednak większość kobiet na tym etapie życia boryka się z uciążliwymi dolegliwościami. Istnieje wiele sposobów by zminimalizować nieprzyjemne objawy, ale każda kobieta musi znaleźć odpowiedni dla siebie, ponieważ każdy organizm jest inny i może w zupełnie odmienny sposób reagować na wprowadzane zmiany.

Ciąża i nudności – kiedy się zaczynają

Poranne nudności zaczynają się już w pierwszych tygodniach ciąży (4-9 tydzień), a ich nasilenie przypada pomiędzy 7 a 9 tygodniem. Zazwyczaj po 20 tygodniu już ustępują. Oczywiście każda kobieta jest inna – jedna nie będzie miała żadnych objawów, a u innej będą one trwały całą ciążę. Pojawiające się dolegliwości (nudności, wymioty) często nie są uważane za niebezpieczne, ale jednak bardzo nieprzyjemne dla przyszłej mamy. Jeśli wymioty są nasilone może dojść do odwodnienia i utraty masy ciała, wtedy warto zwrócić się do lekarza. 

Sposobów na wspomniane dolegliwości jest wiele i każda przyszła mama musi znaleźć odpowiedni dla siebie, ponieważ każdy organizm jest inny i może w zupełnie odmienny sposób reagować. Nie ma jednego, sprawdzonego remedium.. 

Etiologia nie jest do końca poznana, ale prawdopodobnie czynnikami są hormony (estrogen, progesteron, hormony nadnerczy).

Ciąża i nudności – jak sobie radzić

Jak sobie radzić z nudnościami w ciąży?

  • Witamina B6 (pirydoksyna) – prawidłowa lub zwiększona podaż witamin (zwłaszcza witaminy B6) w okresie przedkoncepcyjnym zmniejsza możliwość wystąpienia dolegliwości . Lekarze ginekolodzy wprowadzają ją także do leczenia mdłości i  wymiotów w ciąży jako lek pierwszego rzutu, mający za zadanie zmniejszenie dolegliwości. Przyjmowanie tego składnika i dawkę zawsze trzeba ustalić z lekarzem. 
  • Objętość i częstość posiłków – w celu ograniczenia nieprzyjemnych dolegliwości rekomenduje się, aby ciężarna spożywała małe posiłki, ale częściej – co 2h. 
  • Rozdzielanie płynów i pokarmów stałych  – produkty płynne i stałe podawane razem mogą powodować nasilenie objawów. Zaleca się, aby także nie popijać posiłków. Płyny powinny być podawane 20-30 minut przed rozpoczęciem lub po zakończeniu posiłku. Napoje najlepiej pić małymi porcjami pomiędzy posiłkami.
  • Kompozycja dań – najlepszym wyborem będą posiłki niskotłuszczowe, ale z większą zawartością węglowodanów i zawsze z dodatkiem białka. Przykładowym posiłkiem może być  chleb pełnoziarnisty z chudym twarożkiem i warzywami. 
  • Smak posiłków – posiłki powinny być obojętne smakowo, bez dodatku pikantnych przypraw. Unikać także trzeba intensywnych zapachów, które także mogą wywoływać nieprzyjemne reakcje np.smażone mięso, kawa, cebula czy aromatyczne przyprawy. 
  • Unikanie bycia na czczo – śniadanie najlepiej zjeść jeszcze przed wstaniem z łóżka. Można sięgnąć po zbożowe przekąski – krakersy, suchary, wafle ryżowe, herbatniki, płatki zbożowe. Po śniadaniu najlepiej poczekać kilkanaście minut przed wstaniem z łóżka. 
  • Imbir – można go włączyć do diety np. jako dodatek do herbaty – powinien łagodzić nieprzyjemne objawy. 
  • Zwiększenie podaży płynów (głównie wody) – oprócz zmniejszenia dolegliwości ciążowych może zapobiegać także tak częstym w czasie ciąży zapaleniom układu moczowego. Warto pamiętać, że w ciąży zapotrzebowanie na wodę jest wyższe ze względu na wzrost objętości krwi, rozwój dziecka i zwiększenie masy narządów. 

Ciąża i zgaga

Wiele kobiet boryka się także ze zgagą w okresie ciąży. U części ciężarnych zgaga pojawia się już na początku ciąży i przybiera na sile w II i III trymestrze. Przyczyną są zmiany w gospodarce hormonalnej, co rozluźnia mięśnie gładkie przewodu pokarmowego i właśnie dlatego treść pokarmowa i kwaśne soki żołądkowe cofają się z żołądka do przełyku. W wyniku tego u przyszłej mamy może się pojawić zgaga we wczesnej ciąży. Łagodna zgaga na początku ciąży nie jest jeszcze tak uciążliwa. W II i III trymestrze, dolegliwości mogą się nasilać. Wynika to z rozwoju dziecka i powiększania się macicy, która uciska żołądek i jelita. 

Zgaga w ciąży – jak sobie pomóc

Jak zminimalizować objawy?

  • Spożywanie małych posiłków, ale w mniejszych odstępach czasu dokładnie je przeżuwając
  • Ograniczenie spożycia produktów nasilających objawy – żywność ostra, aromatyczna, produkty zawierające kofeinę  
  • Spożywanie mleka lub jogurtu może przynieść czasową ulgę
  • Między posiłkami picie wody, ale unikanie picia w trakcie posiłków
  • Po posiłku pozostanie w pozycji siedzącej 

W okresie ciąży dieta musi być modyfikowana w zależności od dolegliwości w poszczególnych trymestrach najlepiej pod opieką lekarza i/lub dietetyka. Sprawdź naszą dietę dla kobiet w ciąży.