Jak zacząć trenowanie na siłowni – Michał Tkacz

Jak-zaczac-trenowanie-na-silowni-michal-tkacz

Jak zacząć trenowanie na siłowni? Gotowy plan, trener czy może jeszcze inne rozwiązanie? Czy trener personalny to rozwiązanie tylko dla nielicznych? Zapraszamy do odcinka skierowanego do wszystkich, którzy nie wiedzą jak lub dopiero zaczynają swoją przygodę z siłownią.

Michał Tkacz – trener personalny, trener przygotowania motorycznego oraz wykładowca i szkoleniowiec. Prowadzący przygotowanie motoryczne sportowców na poziomie zawodowym i amatorskim – indywidualne, jak i w drużynach. Współwłaściciel Pracowni Ruchu na Krakowskim Zabłociu.

https://www.michaltkacz.pl/
https://www.facebook.com/MichalTkaczTrener/
https://pracowniaruchu.com/
https://www.facebook.com/PracowniaRuchuStudio/

Pomelo Health Podcast Podcast stworzony przez catering dietetyczny Pomelo. Jeśli uważasz, że zdrowie to wypadkowa Twoich możliwości. Jesteś pod dobrym adresem. To podcast dla aktywnych oraz ambitnych osób, a poruszamy w nim tematy nie tylko związane z dietą, ale również sportem czy zdrowiem psychicznym. Zapraszamy jako firma, która od wielu lat wpływa na lepsze nawyki żywieniowe swoich klientów.

Strona podcastu: https://pomelo.com.pl/podcast

Prowadzący podcast: Grzegorz Piekarczyk
https://zyjmocno.com ​
https://www.instagram.com/grzegorzpiekarczyk

Jak zacząć trenowanie na siłowni – Michał Tkacz

Jeśli chcesz przeczytać resztę transkrypcji podcastu tutaj znajdziesz całość.

Grzegorz Piekarczyk: Cześć, dzisiaj z nami jest Michał Tkacz, trener personalny, trener przygotowania motorycznego oraz wykładowca i szkoleniowiec, prowadzący przygotowanie motoryczne sportowców na poziomie zawodowym i amatorskim; indywidualnie, jak i w drużynach. Współwłaściciel Pracowni Ruchu na Krakowskim Zabłociu. Cześć, Michał.

Michał Tkacz: Cześć. Witam cię, dziękuję za zaproszenie.

Czy trening na siłowni jest dla wszystkich?

Grzegorz Piekarczyk: Ja też dziękuję, że znalazłeś czas. Dzisiaj porozmawiamy sobie o treningu na siłowni i skupimy się przede wszystkim na treningu na siłowni dla osób początkujących. Mamy już otwarte siłownie, więc myślę, że dużo osób, pomimo tego że do wakacji już nie zostało dużo… Natomiast myślę, że na pewno po tym czasie, kiedy spędziliśmy go w dużej ilości w domach, warto do tej siłowni iść i zacząć się ruszać. Michał, powiedz, czy trening na siłowni jest dla wszystkich.

Michał Tkacz: Najprostsza odpowiedź – tak. Tylko to zależy oczywiście od tego, przynajmniej moim zdaniem, w jakim ktoś stanie przychodzi. Często trening na siłowni był utożsamiany z tym, że kiedyś, powiedzmy, było takie podejście kulturystyczne, że to chodziło o rozbudowę masy mięśniowej. Kobiety w tych wszystkich mitach bały się ćwiczyć na siłowni, że im te mięśnie się jakoś rozrosną i że będą nie wiadomo jakie.

Też były te wszystkie odżywki typu Mutant Mass i tak dalej, że jak to się wszystko przyjmie, to wtedy będą nie wiadomo jak rosły. Idąc dalej z czasem to się też rozwinęło, że siłownia kojarzyła się też z ogromnymi ciężarami i z podejściem takim bardziej trójbojowym, dwubojowym, gdzie robiło się ciężkie przysiady, ciężkie martwe ciągi, ciężkie wyciskania, ewentualnie jakieś tam elementy podnoszenia ciężarów i tyle.

Ale podchodząc tak bardzo ludzko, nie widzę, dlaczego ktoś miałby mieć przeciwwskazania, aby ćwiczyć na siłowni. Jedynie, powiedzmy, jak ktoś ma jakieś urazy, kontuzje, to współpraca z fizjoterapeutą czy z lekarzem, w zależności od stopnia jakichś tam problemów, taka współpraca mogłaby być z takimi specjalistami i wtedy przygotowanie planu czy trening z taką osobą, nawet i w warunkach siłownianych, czemu nie. To też moje treningi, które przygotowuję dla podopiecznych, oparte są na diagnostyce.

Czyli patrzę, jak wyglądają zakresy ruchu w statyce, jak ruszają się przede wszystkim w dynamice podopieczni i też w trakcie wykonywania ćwiczeń widać, co jest dobrze, co jest źle, jak kompensuje ruchy. Więc to jest taka przewaga, jak na przykład współpracuje się z trenerem, że jest się w stanie wychwycić te rzeczy i na bieżąco zmieniać ćwiczenie czy po prostu korygować. A sama siłownia to jest po prostu miejsce do ćwiczeń. Równie dobrze ktoś może mieć siłownię w domu, jakieś hantle, kettle. To też nie musi być taki twardy sprzęt.

Mogą być to jakieś gumy oporowe, power bandy, mini bandy. Tak samo często nie doceniana masa ciała. Jak ludzie chcą wyciskać setki kilogramów na klatkę, a nie potrafią pompki zrobić. Czy chcą robić jakieś wiosłowania ciężką sztangą, a nie są w stanie podciągnąć się na drążku czy zrobić podobnych rzeczy. Wszystko zależy od stopnia zaawansowania, dobrania ćwiczeń odpowiednio do takiej osoby i można ćwiczyć.

Jeśli chcesz przeczytać resztę transkrypcji podcastu tutaj znajdziesz całość.