Dieta Sirtfood

Dieta sirtfood – na czym polega

Dieta sirtfood to sposób żywienia opracowany przez Aidana Gogginsa i Glena Mattena opierający się na podaży produktów bogatych w składniki aktywujące grupę białek sirtuinowych. Sirtuiny to białka-enzymy, które są wytwarzane w organizmie i wykazują one pozytywny wpływ na zdrowie, długowieczność oraz proces redukcji masy ciała. Wpływ na ich aktywację ma zarówno ograniczenie kaloryczne, jak i produkty bogate w polifenole, czyli:

  • zielone warzywa: jarmuż, rukola, lubczyk, natka pietruszki, seler naciowy
  • napoje: czerwone wino, zielona herbata oraz matcha, kawa i kakao 
  • owoce: truskawki oraz inne owoce jagodowe, daktyle
  • gryka
  • czerwona cebula, 
  • cykoria, 
  • kapary, 
  • soja, 
  • orzechy włoskie
  • papryczka chilli 
  • kurkuma
  • gorzka czekolada
  • oliwa extra virgin

Dla kogo dieta sirtfood

Dieta sirtfood będzie dobrym rozwiązaniem dla osób, u których dieta konwencjonalna  nie przyniosła oczekiwanego efektu, a także dla tych, którzy chcą zrzucić zbędne kilogramy, a dodatkowo poprawić jakość i długość życia. 

Większość produktów na których bazuje ten model żywienia zaliczane są do powszechnie zdrowych i wartych włączenia do codziennego menu. Zielone warzywa liściaste są źródłem żelaza i  kwasu foliowego, a owoce jagodowe działają przeciwzapalnie oraz poprawiają insulinowrażliwość. Orzechy włoskie obniżają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych oraz zmniejszają stany zapalne.

Kawa mimo wielu krążących mitów jest pożądanym elementem codziennej diety ze względu na swoje właściwości prozdrowotne. Badania dowodzą, że trzy filiżanki kawy w ciągu dnia obniżają ryzyko śmierci z powodu udaru o 30%. Wino czerwone to źródło resweratrolu, czyli substancji przeciwutleniających, które zmniejszają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.  Jednak jest to alkohol, dlatego warto zachować umiar i jeden kieliszek wina w ciągu dnia będzie wystarczający.

Dieta sirtfood – etapy

Dieta sirtfood dzieli się na II etapy, a każdy z nich zawiera dwie fazy.  Założeniem  pierwszej fazy I etapu (3 dni) jest ograniczenie wartości energetycznej diety do 1000 kalorii dziennie, w czym spożywamy trzy porcje koktajlu sirtuinowego i jednego posiłku stałego. W kolejnych czterech dniach zwiększamy kaloryczność diety do 1500 i spożywamy dwa soki i dwa stałe dania przygotowane na bazie produktów sirtuinowych.

Druga faza trwa 14 dni i nie ma konkretnych restrykcji kalorycznych. W pierwszym tygodniu pojawia się jeden koktajl i trzy posiłki stałe, a od 15 dnia diety  można spożywać większą ilość stałych posiłków w połączeniu z jednym koktajlem. Ostatni etap ma za zadanie wprowadzenie zasad zdrowego żywienia, jako stały model żywieniowy. 

Dieta sirtfood jadłospis 

Posiłek stały: Kotleciki drobiowe z selerem na musie z cukinii, podawane z kaszą gryczaną z kurkumą i mizerią z miętą i czerwoną cebulą

Koktajl 1: Sok sirtuinowy z zieloną herbatą, kiwi, jabłkiem i matchą

Koktajl 2: Malinowy sok sirtuinowy z awokado na bazie zielonej herbaty

Koktajl 3: Orzeźwiający sok sirtuinowy z ananasem i jagodami goji

Dieta sirtfood przepisy

Zielony koktajl SIRT (1 porcja)

Składniki:

  • zielony ogórek – 100g
  • seler naciowy – 150g
  • natka pietruszki – 10g
  • jarmuż – 60g
  • jabłko – 100 g
  • olej lniany -1 łyżeczka
  • sok z połówki cytryny
  • woda – 150g

Sposób wykonania:

  1. Umyć warzywa i owoce. 
  2. Wycisnąć je w wyciskarce do soków.
  3. Następnie dodać wodę i olej. 
  4. Wymieszać.

Gryczanka na napoju sojowym z truskawkami i orzechami włoskimi (1 porcja)

Składniki:

  • kasza gryczana sucha – 50g 
  • napój sojowy bez dodatku cukru – 250 ml
  • truskawki – 150 g
  • orzechy włoskie – 30g

Sposób wykonania:

  1. Ugotować kaszę w napoju około 15 minut (do miękkości).
  2. Umyć truskawki.
  3. Przełożyć kaszę do miseczki.
  4. Podawać z truskawkami i orzechami.

Sałatka z ciecierzycą, rukolą, i  czerwoną cykorią (1 porcja)

Składniki:

  • ciecierzyca konserwowa, bez zalewy  – 80g 
  • czerwona cykoria – 150g
  • czerwona cebula – 25g
  • natka pietruszki – 10g
  • rukola – 30g
  • awokado – 50g
  • czosnek – 1 ząbek
  • sok z cytryny – 1 łyżeczka
  • sos sojowy jasny – 1 łyżeczka
  • tahini – 1 łyżeczka
  • oliwa z oliwek – 2 łyżeczka
  • pieprz Cayenne – 1 szczypta

Sposób wykonania:

  1. Odsączyć ciecierzycę z zalewy, wymieszać  z sosem sojowym, łyżeczką oliwy i pieprzem Cayenne.
  2. Przełożyć na blaszkę do pieczenia i wstawić do nagrzanego piekarnika do 180ºC. Piec około 20 minut. W trakcie przemieszać, aby ciecierzyca równomiernie się zarumieniła.
  3. Warzywa i awokado umyć, obrać i pokroić.
  4. Przygotować dressing z czosnku, tahini, soku z cytryny i reszty oliwy.
  5. Wymieszać wszystkie składniki i polać przygotowanym dressingiem. 

Dieta Adele, czyli efekty diety sirtfood

  W każdej diecie redukcyjnej kluczowy jest deficyt energetyczny indywidualnie dobrany do parametrów, stylu życia, pracy zawodowej oraz stanu zdrowia osoby planującej zrzucić nadprogramowe kilogramy. Aby zauważyć efekty musimy dostarczać mniej energii naszemu organizmowi niż on wydatkuje w ciągu dnia. 

Utrata kilogramów nie wynika z wprowadzenia określonych produktów od których magicznie będziemy chudli. Z drugiej strony nie ma produktów od których tyjemy i wyłączenie ich bez deficytu energetycznego nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. W pierwszej fazie mamy początkowo 1000, a następnie 1500 kcal, co wprowadzi wspomniany deficyt  u  dorosłej osoby. Autorzy twierdzą, że dieta sirtfood może obniżyć masę ciała nawet do 3 kg w ciągu tygodnia u osób aktywnych fizycznie. Warto pamiętać jednak, że zdrowa, a co najważniejsze skuteczna redukcja masy ciała powinna oscylować od 0,5 do 1 kg utraty masy ciała w ciągu tygodnia.  

Zaletą takiej diety na pewno jest zmiana dotychczasowych nawyków żywieniowych, ponieważ ostatni etap zakłada zmianę sposobu żywienia na stałe. Dieta sirtfood eliminuje żywność powszechnie uznaną jako mniej wartościową i wysokoprzetworzoną w zamian za wprowadzenie produktów wysokoodżywczych, bogatych w cenne związki – przeciwutleniacze. W trakcie stosowania diety opartej na wyżej wymienionych produktach można zauważyć poprawę kondycji skóry, włosów czy paznokci oraz poprawę samopoczucia i jakości snu.