O izotonikach s艂贸w kilka

Si艂ownie i kluby fitness zn贸w powoli zape艂niaj膮 si臋 po wakacyjnej przerwie. Je艣li Ty te偶 planujesz porz膮dnie wzi膮膰 si臋 za treningi i wyciska膰 z siebie si贸dme poty, to przeczytaj kilka s艂贸w o izotonikach. Dowiedz si臋, czy naprawd臋 dzia艂aj膮!

Dobre nawodnienie organizmu oraz dow贸z 艂atwo przyswajalnego paliwa to podstawa do tego, aby Tw贸j trening by艂 naprawd臋 efektywny. Je艣li w najbli偶szym czasie planujesz znacznie zwi臋kszy膰 swoj膮 sportow膮 aktywno艣膰, to si臋gnij po produkty, kt贸re pomog膮 Ci taki stan organizmu uzyska膰. Mowa o izotonikach. Jak one dzia艂aj膮? Jakie cechy ma dobry izotonik? Czy mo偶na samemu zrobi膰 skuteczny nap贸j izotoniczny? Odpowiedzi na te i inne pytania poznasz poni偶ej!

Jak dzia艂aj膮 izotoniki?

Nap贸j izotoniczny ma tak膮 sam膮 osmolalno艣膰 jak p艂yny ustrojowe (np. krew), co oznacza, 偶e zawiera tyle samo cz膮steczek (cukr贸w i elektrolit贸w) w 1000 ml. Dzi臋ki temu wch艂ania si臋 z jelit do krwi r贸wnie szybko jak woda albo nawet szybciej, a tym samym bardzo efektywnie nawadnia.

Czy izotniki s膮 lepsze ni偶 woda?

Je艣li intensywny wysi艂ek trwa kr贸cej ni偶 1 godzina, to woda o 艣redniej lub wysokiej mineralizacji powinna Ci spokojnie wystarczy膰. Ale w przypadku mocnej aktywno艣ci, trwaj膮cej ponad 1 godzin臋, zalecane si臋 napoje izotoniczne. To dlatego, 偶e w sk艂ad izotonik贸w wchodz膮 te偶 艂atwo przyswajalne cukry. W czasie d艂ugiego i mocnego treningu z mi臋艣ni pobierany jest glikogen (zapasowy cukier), wi臋c cukry z napoj贸w izotonicznych staj膮 si臋 niezb臋dnym paliwem, kt贸re umo偶liwiaj膮 Twojej tkance mi臋艣niowej dalsz膮 prac臋 na wysokich obrotach.

Jakie cechy ma dobry izotonik?

Wybieraj膮c izotonik, zwr贸膰 uwag臋 na jego sk艂ad. Za dobry nap贸j izotoniczny mo偶esz uzna膰 taki, kt贸ry:

  • ma osmolalno艣膰 w przedziale 270-330 mOsm/kg,
  • zawiera od 4 g do 8 g w臋glowodan贸w w 100 ml,
  • dostarcza od 460 mg do 1150 mg sodu w 1 litrze,
  • ma od聽8 kcal do 35 kcal w 100 ml,
  • wzbogacony jest w witaminy, np. witamin臋 B6, niacyn臋, kwas pantotenowy.

Czy izotoniki maj膮 swoje wady?

Niestety tak. Wi臋kszo艣膰 izotonik贸w dost臋pnych na rynku ma w sk艂adzie barwniki, sztuczne s艂odziki, konserwanty i aromaty, czyli substancje, kt贸rych Tw贸j organizm wcale nie potrzebuje.

Czy mo偶na samemu zrobi膰 skuteczny izotonik?

Tak! Przepis jest bardzo prosty. Wystarczy, 偶e do 1 litra wody wci艣niesz sok z 1 cytryny, dodasz 3 艂y偶ki pszczelego miodu i wsypiesz 录 艂y偶eczki soli, np. himalajskiej. Gotowe! Domowy izotonik na pewno jest ta艅szy ni偶 kupny, a przy tym pozbawiony chemicznych dodatk贸w.

Pozna艂e艣 ju偶 mocne i s艂abe strony izotonik贸w. Wybierz nap贸j odpowiedni dla siebie, korzystaj膮c z powy偶szych wskaz贸wek, lub robi膮c go samodzielnie w domu. 呕yczymy Ci udanego treningu!