Czym jest “work-life balance”?

r├│wnowaga praca ┼╝ycie work-life balance oszcz─Ödno┼Ť─ç czasu

Definicja “Work-life balance”.

Koncepcja powsta┼éa w latach 70 XX wieku, kiedy gospodarka ┼Ťwiatowa mocno ruszy┼éa do przodu, a wiele firm wprowadzi┼éo r├│┼╝ne koncepcje zarz─ůdzania pracownikami. By┼éa to r├│wnie┼╝ odpowied┼║ na problemy spo┼éeczne, takie jak pracoholizm czy wypalenie zawodowe. Rozdzielenie mi─Ödzy prac─ů, a ┼╝yciem prywatnym mia┼éo przed tym w┼éa┼Ťnie uchroni─ç. Pomimo, ┼╝e koncepcja powsta┼éa kilkadziesi─ůt lat temu, jest ca┼éy czas aktualna i co jaki┼Ť czas nast─Öpuj─Ö powr├│t do idei skupiania si─Ö nie tylko na pracy.

Czym dla Ciebie jest “balance”?

Balans to nic innego jak zachowanie r├│wnowagi pomi─Ödzy tym co jest dla nas wa┼╝ne. Tak aby praca nie oddzia┼éywa┼éa negatywnie na nasze ┼╝ycie prywatne, ale r├│wnie┼╝, tak aby nie zaniedbywa─ç obowi─ůzk├│w w pracy. Ka┼╝dy jednak projektuje swoje ┼╝ycie w inny spos├│b. Dla jednej osoby najwa┼╝niejszym w ┼╝yciu b─Ödzie rozw├│j swojej firmy, dla kogo┼Ť innego czas sp─Ödzony z rodzin─ů. Dlatego w┼éa┼Ťnie, ka┼╝dego z nas motywuje co innego. Dobry szef, wie, co jest najwa┼╝niejsze dla jego pracownika i w zale┼╝no┼Ťci od tego pos┼éuguje si─Ö premiami, wi─Öksz─ů ilo┼Ťci─ů wolnego czasu czy zwi─Ökszeniem odpowiedzialno┼Ťci w zale┼╝no┼Ťci od osobowo┼Ťci pracownika.

Nie dla ka┼╝dego balans oznacza to samo, dlatego w┼éa┼Ťnie podstaw─ů do jego osi─ůgni─Öcia jest odpowied┼║ na pytanie: Czym jest balans dla Ciebie? Czy b─Ödzie to wychodzenie punktualnie z pracy o godzinie 17:00 i po┼Ťwi─Öcenie reszty dnia rodzinie czy mo┼╝e praca na w┼éasny rachunek w kt├│rej sami gospodarujemy sobie czas?

Czas sp─Ödzony w pracy vs efektywno┼Ť─ç.

Wa┼╝nym aspektem przy balansie mi─Ödzy prac─ů, a ┼╝yciem prywatnym jest nasza efektywno┼Ť─ç i to jak jeste┼Ťmy skupieni na pracy. Czy w pracy zajmujemy si─Ö tylko i wy┼é─ůcznie prac─ů? Czy wykonujemy rzeczy wed┼éug tego jak s─ů wa┼╝ne oraz czy potrafimy skupi─ç si─Ö na jednej rzeczy. Mo┼╝e si─Ö okaza─ç, ┼╝e zamiast 8 czy 12 godzin w pracy jeste┼Ťmy w stanie by─ç tak samo efektywni pracuj─ůc 30% mniej. Dlatego w┼éa┼Ťnie wiele firm przechodzi z modelu godzinowego na model zadaniowy. Nie ma znaczenia ile czasu jeste┼Ťmy w pracy, tylko to co w niej zrobili┼Ťmy i jak to zrobili┼Ťmy. Jedni pracuj─ů szybciej, inni wolnej. Jednym co┼Ť zajmuje wi─Öcej czasu, innym mniej. Dobra gradacja zada┼ä, delegacja tego co zajmuje nam z byt du┼╝o czasu tym dla kt├│rych to jest ┼éatwiejsze, mo┼╝e by─ç kluczem do znacz─ůcego ograniczenia naszego czasu sp─Ödzonego w pracy i zwi─Ökszenia efektywno┼Ťci.

Wy┼é─ůcz si─Ö i przesta┼ä si─Ö przejmowa─ç.

Ka┼╝dy z nas ┼éapie si─Ö na tym, ┼╝e gdy wyjedziemy na wakacje i na chwil─Ö przestaniemy pracowa─ç, to nasz ┼Ťwiat wcale si─Ö nie zawala. Tak naprawd─Ö, im wi─Ökszy spok├│j i opanowanie prezentujemy, tym wi─Öcej jeste┼Ťmy w stanie problem├│w rozwi─ůza─ç. Chodzi przecie┼╝ o to, aby rozwi─ůzywa─ç problemy, a nie tylko na nie ca┼éy czas reagowa─ç. Dlatego w┼éa┼Ťnie spok├│j, opanowanie i czas dla nas samych aby┼Ťmy przemy┼Ťleli pewne sprawy jest tak wa┼╝ny. Telefon nie musi mie─ç w┼é─ůczonych powiadomie┼ä, a na skrzynk─Ö mailow─ů mo┼╝emy patrze─ç co jaki┼Ť czas, a nie przez ca┼éy dzie┼ä. Nie reagujmy na otaczaj─ůca nas rzeczywisto┼Ť─ç, tylko skupmy si─Ö na tym co rzeczywi┼Ťcie musimy zrobi─ç.

Jak osi─ůgn─ů─ç stan balansu?

Jak wy┼╝ej, balans dla ka┼╝dego b─Ödzie czym innym. Praca jest wa┼╝na, ale wa┼╝niejsza jest rodzina i bliscy. Sport oraz dbanie o swoje zdrowie r├│wnie┼╝ powinno mie─ç wa┼╝ne miejsce w Twoim ┼╝yciu. Ustal swoje priorytety, odpowied┼║ sobie na pytanie ile rzeczywi┼Ťcie potrzebujesz pieni─Ödzy do tego aby by─ç szcz─Ö┼Ťliwy zapewniaj─ůc swoim bliskim wszystkiego czego potrzebuj─ů. Czas nie stoi w miejscu. Je┼Ťli dzi┼Ť Twoje dziecko ma 6 lat, to za rok ju┼╝ tyle mie─ç nie b─Ödzie. Nie wr├│cisz do tego co by┼éo. Je┼Ťli dzi┼Ť macie 30 lat i jeste┼Ťcie w zwi─ůzku razem, to r├│wnie┼╝ nie b─Ödziecie mie─ç tyle wiecznie. Balans to prze┼╝ywanie ┼╝ycia tak, aby nie ┼╝a┼éowa─ç tego, ┼╝e czego┼Ť si─Ö nie zrobi┼éo. Tego w┼éa┼Ťnie Wam wszystkim ┼╝yczymy, nigdy nie ┼╝a┼éowa─ç, tylko prze┼╝ywa─ç wszystko na sto procent.

zdj─Öcie diety

Redukcyjna

Bogata w owoce, warzywa, chude mi─Öso i b┼éonnik - polecana osobom, kt├│re chc─ů ÔÇťz g┼éow─ůÔÇŁ zrzuci─ç zb─Ödne kilogramy, bez uczucia g┼éodu.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMi─ÖsoGluten
zdj─Öcie diety

Sport Protein

Zwi─Ökszona ilo┼Ť─ç pe┼énowarto┼Ťciowego bia┼éka - polecana dla sportowc├│w i trenuj─ůcych si┼éowo, ze zwi─Ökszonym zapotrzebowaniem na bia┼éko.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj─Öcie diety

Low Carb

Zawarto┼Ť─ç w─Öglowodan├│w na poziomie 20% - polecana sportowcom, osobom, kt├│re nie mog─ů schudn─ů─ç, lub chc─ůcym odpocz─ů─ç od cukru.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj─Öcie diety

Wegetariańska

Bez mi─Ösa i ryb - polecana wegetarianom, ale te┼╝ osobom, kt├│re chc─ů przez jaki┼Ť czas odpocz─ů─ç od jedzenia mi─Ösa.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj─Öcie diety

Wegańska

Na bazie produkt├│w ro┼Ťlinnych - dla os├│b, kt├│re wybra┼éy wega┼äski spos├│b od┼╝ywiania i chc─ůcych wzbogaci─ç swoje menu o du┼╝─ů dawk─Ö warzyw.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj─Öcie diety

Zbilansowana

Zbilansowana pod k─ůtem proporcji oraz warto┼Ťci od┼╝ywczych - najlepsza dla os├│b, kt├│re chc─ů po prostu zdrowo si─Ö od┼╝ywia─ç.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceRy┼╝Mi─Öso
zdj─Öcie diety

Sport Carbo

Zwi─Ökszona ilo┼Ť─ç w─Öglowodan├│w i bia┼éka - dla entuzjast├│w sport├│w si┼éowo-wytrzyma┼éo┼Ťciowych takich jak crossfit, fitness czy p┼éywanie.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj─Öcie diety

Dieta dla kobiet w ci─ů┼╝y

R├│┼╝norodna i zbilansowana dieta zapewniaj─ůca wszystkie niezb─Ödne sk┼éadniki od┼╝ywcze potrzebne w ci─ů┼╝y.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj─Öcie diety

Wege + Fish

Bez mi─Ösa, ale za to z rybami - polecana wegetarianom, ale te┼╝ osobom, kt├│re chc─ů przez jaki┼Ť czas odpocz─ů─ç od jedzenia mi─Ösa, bez wykluczenia ryb oraz owoc├│w morza.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceJajaNabiałRyby
zdj─Öcie diety

Ketogeniczna

Dieta ketogeniczna jest przeznaczona dla os├│b kt├│re w du┼╝ym stopniu chc─ů ograniczy─ç spo┼╝ywanie w─Öglowodan├│w.

Co znajdziesz w tej diecie:
OwoceWarzywaMięsoRybyNabiałJaja
zdj─Öcie diety

Dieta z wyborem menu

Dieta z wyborem menu to rozwi─ůzanie dla najbardziej wymagaj─ůcych - polecana osobom, kt├│re chc─ů mie─ç pe┼én─ů kontrol─Ö nad menu. Dieta dla os├│b, kt├│re nie potrzebuj─ů wyklucze┼ä.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceGlutenNabiał
zdj─Öcie diety

Detox

Dieta DETOX sk┼éada si─Ö ze ┼Ťniadania i obiadu oraz 3 lub 4 zdrowych sok├│w z najwy┼╝szej jako┼Ťci surowc├│w. Dzi─Öki temu pozwala cieszy─ç si─Ö lekko┼Ťci─ů diet bazuj─ůcych na sokach, ale unikn─ů─ç niebezpiecze┼ästw zwi─ůzanych z ostrymi detoksami.

Co znajdziesz w tej diecie:
MięsoWarzywaOwoceGlutenNabiał
zdj─Öcie diety

Office

Po┼╝egnaj wilczy g┼é├│d, podjadanie i spadki energii w ci─ůgu dnia. Zacznij diet─Ö Office to ju┼╝!

Co znajdziesz w tej diecie:
MięsoNabiałZbożaWarzywa
zdj─Öcie diety

Office wege

Po┼╝egnaj wilczy g┼é├│d, podjadanie i spadki energii w ci─ůgu dnia. Zacznij diet─Ö Office to ju┼╝!

Co znajdziesz w tej diecie:
NabiałZbożaWarzywaOwoce

Dziękujemy za udział w konkursie!

Mamy dla Ciebie prezent
w postaci:

15% zni┼╝ki na dowoln─ů diet─Ö

na kod  PREGLIFE

Wystarczy, ┼╝e kod wpiszesz

w zam├│wieniu!

Edyta Litwiniuk dieta catering