Magiczna moc kiszonek

Kiszona kapusta czy og贸rki to jedne z symboli tradycyjnej polskiej kuchni. Warto, aby艣 cz臋sto sobie o nich przypomina艂 i w艂膮cza艂 do menu, bo dzi臋ki nim mo偶esz wiele zyska膰 dla swojego zdrowia!

Sur贸wka z kiszonej kapusty lub kanapki z kiszonym og贸rkiem to smaki, kt贸re pami臋tamy ju偶 ze wczesnego dzieci艅stwa. Nierzadko to nasze babcie jako pierwsze cz臋stowa艂y nas tymi produktami w przekonaniu, 偶e dzia艂aj膮 na korzy艣膰 zdrowia swoich wnuk贸w. I mia艂y racj臋! Kiszonki to niezwykle cenne produkty. Dietetyk Pomelo Company wyja艣nia wam dlaczego.

Dobra fermentacja

Kiszonki otrzymywane s膮 w wyniku proces贸w fermentacji, zachodz膮cej dzi臋ki bakteriom kwasu mlekowego. Fermentacja to bardzo korzystne zjawisko, poniewa偶:

  • zwi臋ksza biodost臋pno艣膰聽(czyli inaczej przyswajalno艣膰) zawartych w produktach sk艂adnik贸w od偶ywczych. Oznacza to, 偶e zwi臋ksza si臋 stopie艅 ich uwolnienia z produktu, wch艂aniania z przewodu pokarmowego do krwi i wykorzystania przez tw贸j organizm.
  • sprzyja rozpadowi czynnik贸w antyod偶ywczych i toksycznych,
  • wspomaga syntez臋 substancji wspomagaj膮cych wch艂anianie,
  • naturalnie聽przed艂u偶a trwa艂o艣膰聽produkt贸w spo偶ywczych, dlatego te偶 nie potrzeba dodawa膰 do nich chemicznych substancji konserwuj膮cych.

Zalety kiszonek

Wiesz ju偶, 偶e fermentacja to korzystne zjawisko, dzi臋ki kt贸remu dane produkty nabieraj膮 nowych w艂a艣ciwo艣ci. Oto dlaczego warto w艂膮cza膰 je do swojej diety:

  • dostarczaj膮 bakterii kwasu mlekowego, o kt贸rych wzmianka by艂a ju偶 wy偶ej. S膮 one bardzo korzystne dla w艂a艣ciwego rozwoju flory jelitowej. A pami臋taj, 偶e im lepszy sk艂ad mikroorganizm贸w, 偶yj膮cych w twoim jelicie, tym efektywniejszy jest tw贸j uk艂ad odporno艣ciowy.
  • s膮 bogate w witaminy z grupy B. Reguluj膮 one prac臋 uk艂adu nerwowego i pomagaj膮 uzyska膰 energi臋 z tego, co jesz. Je艣li czujesz si臋 zestresowany i zm臋czony, to znak, 偶e mo偶e brakowa膰 ci tych witamin.
  • poprawiaj膮 zakwaszenie 偶o艂膮dka i prac臋 jelit. Dzi臋ki temu u艂atwiaj膮 trawienie i wch艂anianie posi艂k贸w, a to sprawia, 偶e mo偶esz 鈥瀢yci膮gn膮膰鈥 z posi艂k贸w wi臋cej sk艂adnik贸w od偶ywczych i tym samym stajesz si臋 lepiej od偶ywiony.

To wa偶ne

Poni偶ej poznasz jeszcze kilka istotnych fakt贸w, na temat kiszonek.

  • Mo偶esz przygotowywa膰 je samodzielnie. Do kiszenia nadaj膮 si臋 nie tylko kapusta i og贸rki, ale te偶 np. buraki, marchew, rzepa, broku艂y.
  • S膮 l偶ej strawne ni偶 surowe, poniewa偶 przemianom ulegaj膮 obecne w聽 nich cukry i b艂onnik.
  • Produkty kwaszone to nie to samo, co kiszone! Tylko te drugie s膮 produktem w pe艂ni naturalnym, zawieraj膮cym bakterie fermentacji mlekowej.
  • S膮 pewne grupy os贸b, kt贸re powinny z umiarem je艣膰 kiszonki. Kiszone warzywa zawieraj膮 wi臋cej聽sodu聽ni偶 ich 艣wie偶e odpowiedniki. Nadmiar sodu w diecie zatrzymuje wod臋 w organizmie i sprzyja rozwojowi nadci艣nienia t臋tniczego. Dlatego te偶 osoby, kt贸re choruj膮 na nadci艣nienie lub s膮 nim zagro偶one (np. z racji wyst臋powania tego schorzenia w rodzinie) , lub maj膮 tendencj臋 do obrz臋k贸w powinny z umiarem si臋ga膰 po kiszonki.

Inn膮 grup膮 os贸b, kt贸re z ostro偶no艣ci膮 powinny podchodzi膰 do kiszonek, s膮 alergicy i migrenowcy. Podczas fermentacji warzyw (oraz innych produkt贸w, np. ser贸w, wina) powstaje histamina 鈥 substancja, kt贸rej nadmiar u os贸b na ni膮 podatnych聽 mo偶e wywo艂a膰 objawy uczulenia lub b贸le g艂owy.

Catering Pomelo wie, 偶e kiszonki dobrze wp艂ywaj膮 na wasze zdrowie, dlatego staramy si臋 uwzgl臋dnia膰 je w naszej diety pude艂kowej.

zdj臋cie diety

Redukcyjna

Bogata w owoce, warzywa, chude mi臋so i b艂onnik - polecana osobom, kt贸re chc膮 鈥渮 g艂ow膮鈥 zrzuci膰 zb臋dne kilogramy, bez uczucia g艂odu.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMi臋soGluten
zdj臋cie diety

Sport Protein

Zwi臋kszona ilo艣膰 pe艂nowarto艣ciowego bia艂ka - polecana dla sportowc贸w i trenuj膮cych si艂owo, ze zwi臋kszonym zapotrzebowaniem na bia艂ko.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj臋cie diety

Low Carb

Zawarto艣膰 w臋glowodan贸w na poziomie 20% - polecana sportowcom, osobom, kt贸re nie mog膮 schudn膮膰, lub chc膮cym odpocz膮膰 od cukru.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj臋cie diety

Wegetaria艅ska

Bez mi臋sa i ryb - polecana wegetarianom, ale te偶 osobom, kt贸re chc膮 przez jaki艣 czas odpocz膮膰 od jedzenia mi臋sa.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj臋cie diety

Wega艅ska

Na bazie produkt贸w ro艣linnych - dla os贸b, kt贸re wybra艂y wega艅ski spos贸b od偶ywiania i chc膮cych wzbogaci膰 swoje menu o du偶膮 dawk臋 warzyw.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj臋cie diety

Zbilansowana

Zbilansowana pod k膮tem proporcji oraz warto艣ci od偶ywczych - najlepsza dla os贸b, kt贸re chc膮 po prostu zdrowo si臋 od偶ywia膰.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceRy偶Mi臋so
zdj臋cie diety

Sport Carbo

Zwi臋kszona ilo艣膰 w臋glowodan贸w i bia艂ka - dla entuzjast贸w sport贸w si艂owo-wytrzyma艂o艣ciowych takich jak crossfit, fitness czy p艂ywanie.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj臋cie diety

Gluten & Lacto Free

Bezglutenowe i bezlaktozowe lub ro艣linne zamienniki zb贸偶, makaron贸w i nabia艂u - dla os贸b, kt贸re chc膮 wyeliminowa膰 gluten i laktoz臋.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj臋cie diety

Dieta dla kobiet w ci膮偶y

R贸偶norodna i zbilansowana dieta zapewniaj膮ca wszystkie niezb臋dne sk艂adniki od偶ywcze potrzebne w ci膮偶y.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj臋cie diety

Wege + Fish

Bez mi臋sa, ale za to z rybami - polecana wegetarianom, ale te偶 osobom, kt贸re chc膮 przez jaki艣 czas odpocz膮膰 od jedzenia mi臋sa, bez wykluczenia ryb oraz owoc贸w morza.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceJajaNabia艂Ryby
zdj臋cie diety

Ketogeniczna

Dieta ketogeniczna jest przeznaczona dla os贸b kt贸re w du偶ym stopniu chc膮 ograniczy膰 spo偶ywanie w臋glowodan贸w.

Co znajdziesz w tej diecie:
OwoceWarzywaMi臋soRybyNabia艂Jaja
zdj臋cie diety

SIRT

Dieta oparta na dw贸ch etapach (w ka偶dym po dwie fazy) polegaj膮cych na restrykcji kalorycznej i zmianie posi艂k贸w sta艂ych na posi艂ki p艂ynne.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMi臋soNabia艂