Burak – warzywo, które ma moc!

Buraki to jedno z naszych ulubionych warzyw. I całe szczęście, bo są bardzo bogate w związki korzystne dla naszego zdrowia! Szczególne korzyści z jedzenia buraków mogą zyskać sportowcy. Dlaczego? Przeczytajcie sami!

Okres zimowy to czas, kiedy chętnie sięgamy po warzywa korzeniowe, w tym po buraki. Te bordowe warzywa swój charakterystyczny kolor zawdzięczają barwnikom betalainowym, a zwłaszcza betaninie. Betanina bardzo sprawnie przechodzi z przewodu pokarmowego do krwi. W niej skutecznie walczy z wolnymi rodnikami, ponieważ jest bardzo silnym antyoksydantem.

Buraki słyną z korzystnego oddziaływania na parametry krwi. Wynika to z tego, że stanowią odpowiednią kompozycję żelaza oraz kwasu foliowego – dwóch składników pokarmowych niezbędnych do właściwej syntezy czerwonych krwinek.

Ale w ostatnich latach głośno mówi się nie tylko o przeciwanemicznej  roli buraków, ale także o ich właściwościach antynotowotworowych. Właściwości te przypisuje się kwasowi buraczanemu, który powstaje w czasie kiszenia buraków.

Jeśli chcesz wyciągnąć z buraka jak najwięcej substancji odżywczych oraz związków biologicznie aktywnych, staraj się jeść go na surowo. W tym celu starannie wyszczotkuj korzeń pod bieżącą wodą, osusz, obierz cienko obierakiem do warzyw, pokrój na cienkie plasterki lub zetrzyj na tarce i gotowe! Taka surówka z surowego buraka, połączona np. z jabłkiem i jogurtem naturalny dla wielu osób jest najlepszym, naturalnym lekarstwem na dokuczliwe zaparcia.

Wśród klientów cateringu Pomelo jest spora grupa sportowców. Wam szczególnie gorąco polecany jest sok z buraka, jako naturalny suplement azotanów. Azotany mogą modyfikować funkcje tkanki mięśniowej, regulując przepływ krwi, kurczenia mięśni oraz równowagę glukozy i wapnia. Badania naukowe potwierdziły, że przewlekła (3−15 dni) oraz natychmiastowa (2−3 godziny przed wysiłkiem fizycznym) suplementacja azotanów w formie soku z buraka lub jego koncentratu skutecznie poprawia zdolności wysiłkowe zawodnika.  Co więcej, poza poprawą wyników sportowych, badania wykazały również, że sok z buraków może znacznie poprawić jakość życia pacjentów z niewydolnością serca. Niewydolność serca jest chorobą, w której dostawy tlenu do poszczególnych tkanek są małe.  Dzięki wspomnianym wcześniej azotanom, sok  buraka podnosi się przepływ krwi przez tkanki, poprawiając tym samym kondycję pacjentów chorych na serce.

Jak widzisz, burak to warzywo, które ma naprawdę wielką moc! Przeciwdziała anemii i nowotworom, reguluje pracę leniwych jelit, pomaga osiągnąć lepsze sportowe wyniki i poprawia jakość życia pacjentów z niewydolnością serca. Chyba nie musimy cię dłużej zachęcać, abyście włączał buraka do diety co najmniej raz w tygodniu? 🙂