Lekki st贸艂 na Wielkanoc

Lubimy 艣wi膮teczny czas – spotkania w rodzinnym gronie, smakowanie potraw, za kt贸rymi t臋sknimy nieraz ca艂y rok. Jednak biesiadowanie za suto zastawionym sto艂em ma te偶 swoj膮 nieprzyjemn膮 stron臋 鈥 mo偶e sprawi膰, 偶e b臋dzie nam ci臋偶ko na 偶o艂膮dku, a wskaz贸wka na wadze zn贸w p贸jdzie w g贸r臋鈥 Dlatego 艣pieszymy wam z pomoc膮, by doradzi膰, jak przygotowa膰 艣wi臋ta w wersji light.
艢wi膮teczny st贸艂 b臋dzie l偶ejszy, je艣li:

    鈥 przygotujesz lekkie sosy do jajek i sa艂atek. Zr贸b je na bazie naturalnego jogurtu (mo偶e to by膰 np. sos czosnkowy, koperkowy, musztardowy, chrzanowy). Tradycyjny majonez jest bardzo kaloryczny 鈥 1 艂y偶ka ma a偶 166 kcal. Je艣li jednak ci臋偶ko ci zrezygnowa膰 ze smaku majonezu, to wymieszaj go p贸艂 na p贸艂 z jogurtem.
    鈥 dania mi臋sne przygotujesz g艂贸wnie z drobiu, np. mi臋sa z piersi indyka lub kurczaka. Natarte intensywnie zio艂ami i przyprawami oraz nadziewane suszon膮 艣liwk膮 godnie zast膮pi wieprzow膮 piecze艅. W czasie przyrz膮dzania pasztetu tak偶e dodaj wi臋cej drobiowego mi臋sa i warzywa, np. marchew, pietruszk臋, por.
    鈥 zupy zabielisz jogurtem, a nie 艣mietan膮,
    鈥 zamiast sa艂atek, w kt贸rych g艂贸wnym sk艂adnikiem b臋dzie ry偶, kasza, ziemniaki, czy makaron przygotuj takie, gdzie baz膮 b臋d膮 zielone li艣ciaste warzywa: rukola, sa艂aty, cykoria, szpinak, roszponka, jarmu偶,
    鈥 przy s艂odkich wypiekach zredukujesz ilo艣膰 cukru w przepisie i zrezygnujesz z kalorycznych polew kajmakowych, lukrowych i czekoladowych. Co roku przygotowujesz na deser pasch臋? Tym razem wykonaj j膮 z naturalnych serk贸w homogenizowanych lub greckich jogurt贸w i pos艂贸d藕 ksylitolem. Uwa偶aj na mazurki, torty, makowce, serniki. Najbezpieczniejsze b臋d膮 ciasta biszkoptowe z owocami oraz desery z galaretk膮.
    鈥 do picia, zamiast s艂odkich napoj贸w gazowych i niegazowanych, przygotujesz dzbanek z wod膮 mineraln膮 i z plasterkami cytryny, limonki i listkami mi臋ty. Pij te偶 napary z herbaty (zwyk艂ej, zielonej, bia艂ej, owocowej) lub zi贸艂 (mi臋ty, rumianku, koperku).

Pami臋taj o zachowaniu umiaru w wielko艣ciach porcji. Nadmierne rozci膮gni臋ty 偶o艂膮dek b臋dzie wymaga艂 po 艣wi臋tach paru dni, by na nowo przyzwyczai膰 si臋 do optymalnych porcji posi艂k贸w.
Przede wszystkim jednak ciesz si臋 czasem sp臋dzonym z rodzin膮, odpocznij, na艂aduj baterie i nie traktuj zjedzenia kawa艂ka ciasta jako zbrodni! 馃槈 Pami臋taj, 偶e we wszystkim wa偶ny jest zdrowy rozs膮dek 馃檪