Magiczna moc kiszonek

Kiszona kapusta czy ogórki to jedne z symboli tradycyjnej polskiej kuchni. Warto, abyś często sobie o nich przypominał i włączał do menu, bo dzięki nim możesz wiele zyskać dla swojego zdrowia!

Surówka z kiszonej kapusty lub kanapki z kiszonym ogórkiem to smaki, które pamiętamy już ze wczesnego dzieciństwa. Nierzadko to nasze babcie jako pierwsze częstowały nas tymi produktami w przekonaniu, że działają na korzyść zdrowia swoich wnuków. I miały rację! Kiszonki to niezwykle cenne produkty. Dietetyk Pomelo Company wyjaśnia wam dlaczego.

Dobra fermentacja

Kiszonki otrzymywane są w wyniku procesów fermentacji, zachodzącej dzięki bakteriom kwasu mlekowego. Fermentacja to bardzo korzystne zjawisko, ponieważ:

  • zwiększa biodostępność (czyli inaczej przyswajalność) zawartych w produktach składników odżywczych. Oznacza to, że zwiększa się stopień ich uwolnienia z produktu, wchłaniania z przewodu pokarmowego do krwi i wykorzystania przez twój organizm.
  • sprzyja rozpadowi czynników antyodżywczych i toksycznych,
  • wspomaga syntezę substancji wspomagających wchłanianie,
  • naturalnie przedłuża trwałość produktów spożywczych, dlatego też nie potrzeba dodawać do nich chemicznych substancji konserwujących.

Zalety kiszonek

Wiesz już, że fermentacja to korzystne zjawisko, dzięki któremu dane produkty nabierają nowych właściwości. Oto dlaczego warto włączać je do swojej diety:

  • dostarczają bakterii kwasu mlekowego, o których wzmianka była już wyżej. Są one bardzo korzystne dla właściwego rozwoju flory jelitowej. A pamiętaj, że im lepszy skład mikroorganizmów, żyjących w twoim jelicie, tym efektywniejszy jest twój układ odpornościowy.
  • są bogate w witaminy z grupy B. Regulują one pracę układu nerwowego i pomagają uzyskać energię z tego, co jesz. Jeśli czujesz się zestresowany i zmęczony, to znak, że może brakować ci tych witamin.
  • poprawiają zakwaszenie żołądka i pracę jelit. Dzięki temu ułatwiają trawienie i wchłanianie posiłków, a to sprawia, że możesz „wyciągnąć” z posiłków więcej składników odżywczych i tym samym stajesz się lepiej odżywiony.

To ważne

Poniżej poznasz jeszcze kilka istotnych faktów, na temat kiszonek.

  • Możesz przygotowywać je samodzielnie. Do kiszenia nadają się nie tylko kapusta i ogórki, ale też np. buraki, marchew, rzepa, brokuły.
  • Są lżej strawne niż surowe, ponieważ przemianom ulegają obecne w  nich cukry i błonnik.
  • Produkty kwaszone to nie to samo, co kiszone! Tylko te drugie są produktem w pełni naturalnym, zawierającym bakterie fermentacji mlekowej.
  • Są pewne grupy osób, które powinny z umiarem jeść kiszonki. Kiszone warzywa zawierają więcej sodu niż ich świeże odpowiedniki. Nadmiar sodu w diecie zatrzymuje wodę w organizmie i sprzyja rozwojowi nadciśnienia tętniczego. Dlatego też osoby, które chorują na nadciśnienie lub są nim zagrożone (np. z racji występowania tego schorzenia w rodzinie) , lub mają tendencję do obrzęków powinny z umiarem sięgać po kiszonki.

Inną grupą osób, które z ostrożnością powinny podchodzić do kiszonek, są alergicy i migrenowcy. Podczas fermentacji warzyw (oraz innych produktów, np. serów, wina) powstaje histamina – substancja, której nadmiar u osób na nią podatnych  może wywołać objawy uczulenia lub bóle głowy.

Catering Pomelo wie, że kiszonki dobrze wpływają na wasze zdrowie, dlatego staramy się uwzględniać je w naszej diety pudełkowej.