Świeże warzywa a mrożonki – fakty i mity

Czy mrożonki są tak samo wartościowe, jak surowe warzywa? Czy rzeczywiście warto z nich korzystać w sezonie zimowym? Jak wybrać dobrą mrożonkę? Poznaj całą prawdę o warzywach z zamrażarki!

Wybór świeżych warzyw w sezonie zimowym znacząco maleje. Tęsknimy za fasolką szparagową, bobem, zielonym groszkiem. Cóż więc robić, kiedy do wiosny jeszcze daleko? Czy warto skusić się na mrożonki? Dziś bierzemy je pod lupę i oceniamy, czy na pewno są dla nas dobre!

Mrożenie – najlepsza metoda?

Tak, specjaliści od żywienia przekonują, że mrożenie to jeden z najlepszych sposobów  przechowywania jedzenia i konserwowana go, bez konieczności użycia jakichkolwiek dodatków (jak np. sól czy cukier). Mrożenie, spośród innych metod przedłużania trwałości produktów (jak np. zanurzenie w zalewie octowej) najlepiej zachowuje typowy wygląd warzywa (kolor, kształt) oraz jego smak i zapach.  

Na czym polega mrożenie?

Proces mrożenia warzyw polega na schłodzeniu produktu do co najmniej -18 stopni Celsjusza. Dzięki zamrożeniu obniża się aktywność wody (a to głównie z niej składają się warzywa), a tym samym ograniczeniu ulegają różne procesy biochemiczne i rozwój drobnoustrojów, które mogłyby doprowadzić do zepsucia się produktu.

Mrożenie a wartość odżywcza

Mrożonki mają znacznie wyższą wartość odżywczą w porównaniu z innymi rodzajami przetworów warzywnych, jak np. warzywa konserwowe. Jak jednak wypadają na tle świeżych warzyw? Okazuje się, że straty witamin i minerałów wywołane mrożeniem są bardzo nieznaczne. Następują one głównie już w czasie podgrzewania mrożonego produktu, ale podobne straty są też wtedy, kiedy podgrzewasz (np. w zupie) świeże warzywa.

Czy produkty mrożone mogą zawierać niechciane dodatki?

Tak. Dotyczy to głównie mrożonych mieszanek, w których składzie zdarza się tłuszcz, sól, sosy na bazie śmietany lub masła, smażone ziemniaki.

Jak mądrze korzystać z mrożonek?

  • Zawsze czytaj ich skład. Jak już wiesz, pojawiają się w nich dodatki, na które wcale możesz nie mieć ochoty. Dlatego przyjrzyj się etykiecie i sprawdź, czy w skład mrożonej paczki wchodzą tylko warzywa.
  • Częściej samodzielnie twórz mieszanki mrożonek. Kup oddzielnie np. mrożonego kalafiora, brokuły, fasolkę i dopiero w czasie przygotowywania potrawy łącz je według swoich upodobań.
  • Sprawdź, czy zawartość torebki z mrożonką jest sypka. Jeśli wyczuwasz, że jest ona twarda i zbita, to może być znak, że była przechowywana w zbyt wysokiej temperaturze, a potem ponownie zamrożona.
  • Przyjrzyj się także, czy torba mrożonki jest szczelna. Jeśli jest nawet lekko uszkodzona lub przerwana, to lepiej wymień ją na inną, która nie ma uszkodzeń i nie przepuszczała do warzyw tlenu.
  • Staraj się unikać kupowania mrożonek na wagę. Są one wystawione na tlen i światło, a tym samym więcej tracą na swojej jakości odżywczej.

Mrożonki są bardzo dobrą alternatywą na uzupełnienie diety w warzywa w okresie zimowym. Wybór mrożonych warzyw jest bardzo różnorodny. Dzięki nim Twoja dieta do wiosny wcale nie musi być monotonna i mało kolorowa. Niewątpliwą zaletą mrożonek jest to, że oszczędzają czas, który trzeba poświęcić na obranie i pokrojenie świeżych warzyw. A przecież dość ciężko spotkać osobę, narzekającą na nadmiar czasu, prawda? 😉

zdjęcie diety

Redukcyjna

Bogata w owoce, warzywa, chude mięso i błonnik - polecana osobom, które chcą “z głową” zrzucić zbędne kilogramy, bez uczucia głodu.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMięsoGluten
zdjęcie diety

Sport Protein

Zwiększona ilość pełnowartościowego białka - polecana dla sportowców i trenujących siłowo, ze zwiększonym zapotrzebowaniem na białko.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Low Carb

Zawartość węglowodanów na poziomie 20% - polecana sportowcom, osobom, które nie mogą schudnąć, lub chcącym odpocząć od cukru.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wegetariańska

Bez mięsa i ryb - polecana wegetarianom, ale też osobom, które chcą przez jakiś czas odpocząć od jedzenia mięsa.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wegańska

Na bazie produktów roślinnych - dla osób, które wybrały wegański sposób odżywiania i chcących wzbogacić swoje menu o dużą dawkę warzyw.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Zbilansowana

Zbilansowana pod kątem proporcji oraz wartości odżywczych - najlepsza dla osób, które chcą po prostu zdrowo się odżywiać.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceRyżMięso
zdjęcie diety

Sport Carbo

Zwiększona ilość węglowodanów i białka - dla entuzjastów sportów siłowo-wytrzymałościowych takich jak crossfit, fitness czy pływanie.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Gluten & Lacto Free

Bezglutenowe i bezlaktozowe lub roślinne zamienniki zbóż, makaronów i nabiału - dla osób, które chcą wyeliminować gluten i laktozę.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Dieta dla kobiet w ciąży

Różnorodna i zbilansowana dieta zapewniająca wszystkie niezbędne składniki odżywcze potrzebne w ciąży.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wege + Fish

Bez mięsa, ale za to z rybami - polecana wegetarianom, ale też osobom, które chcą przez jakiś czas odpocząć od jedzenia mięsa, bez wykluczenia ryb oraz owoców morza.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceJajaNabiałRyby
zdjęcie diety

Ketogeniczna

Dieta ketogeniczna jest przeznaczona dla osób które w dużym stopniu chcą ograniczyć spożywanie węglowodanów.

Co znajdziesz w tej diecie:
OwoceWarzywaMięsoRybyNabiałJaja
zdjęcie diety

SIRT

Dieta oparta na dwóch etapach (w każdym po dwie fazy) polegających na restrykcji kalorycznej i zmianie posiłków stałych na posiłki płynne.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMięsoNabiał