Witamina “E” – rola w organizmie i właściwości

stół świeże składniki nasiona witamina E rola w organiźmie

Witamina E – jaką ma rolę w organizmie

Witamina E w organizmie człowieka spełnia ważne funkcje, a wśród nich:

  • ma działanie przeciwstarzeniowe,
  • obniża krzepliwość krwi, wzmacnia i uelastycznia naczynia krwionośne, a także utrzymuje przepuszczalność błon komórkowych,
  • chroni wzrok i wpływa na jego prawidłowe działanie, w tym na ostrość widzenia, 
  • wpływa na układ rozrodczy i płodność mężczyzn,
  • zapobiega arteriosklerozie,
  • chroni organizm przed ryzykiem rozwoju nowotworów, 
  • wpływa na gospodarkę hormonalną, łagodzi objawy napięcia przedmiesiączkowego.

Objawy niedoboru witaminy E

Niedobór witaminy E występuje bardzo rzadko i wynika to głównie z zaburzeń wchłaniania, zaburzeń krążenia jelitowo-wątrobowego lub anemii hemolitycznej. Głównie objawy hipowitaminozy E to:

  • zmęczenie,
  • rozdrażnienie,
  • anemia,
  • pogorszenie widzenia,
  • wypadanie włosów,
  • starzenie się i rogowacenie skóry,
  • niższa koncentracja,
  • zaburzenia płodności,
  • zwiększone ryzyko chorób krążenia,
  • wolniejsze gojenie się ran.
Witamina E właściwości

Przedawkowanie witaminy E

Witamina E jest dobrze tolerowana przez organizm, a przeprowadzone badania wykazały że nie jest ona toksyczna. Nadmiar witaminy E w organizmie człowieka jest  wydalany wraz z moczem. Jednak przy zbyt dużej jej ilości skumulowanej w organizmie mogą występować:

  • ból głowy,
  • senność,
  • zmęczenie,
  • osłabienie mięśni,
  • podwójne widzenie,
  • zaburzenia jelitowe.

Jakie jest zapotrzebowanie na witaminę E?

Zapotrzebowanie jest zależne od kilku czynników, a między innymi od wieku, płci oraz stanu fizjologicznego. W niektórych stanach chorobowych, takich jak zwyrodnienie plamki żółtej, zapalenie trzustki, zaburzeniach wchłaniania tłuszczu, chorobie niedokrwiennej serca zapotrzebowanie na tę witaminę wzrasta. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E u dorosłej kobiety wynosi 8 µg, a u mężczyzn– 10 µg.

Właściwości witaminy E

Witamina E jest wrażliwa na oddziaływanie niskim temperatur (mrożenie), dłuższe przechowywanie, ekspozycje na tlen, a także na promieniowanie słoneczne. Odporna jest na działanie wysokich temperatur. W trakcie przechowywania produktów bogatych w witaminę E należy zwrócić uwagę, aby przechowywać je krótko, w nienasłonecznionym miejscu i bez dostępu do tlenu. 

Witamina E jest zaliczona do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, dlatego też zawsze w daniu powinien pojawić się dodatek tłuszczu – np. nasiona, orzechy, łyżka oleju. 

witamina E po co

Znaczenie dla urody witaminy E

Witamina E, jako silny przeciwutleniacz wpływa na opóźnienie procesów starzenia się skóry, a także odżywia ją, regeneruje, nawilża, natłuszcza, uzupełnia ubytki cementu międzykomórkowego, uelastycznia, ujędrnia. Przeciwdziała ona także szkodliwym następstwom promieniowana UV, rozjaśnia przebarwienia i działa jako bariera ochronna dla skóry. Oprócz skóry wykazuje także pozytywny wpływa na włosy i paznokcie. Witamina E przywraca włosom gładkość, miękkość oraz połysk, a paznokcie stają się delikatne, lśniące i gładkie.  

Witamina E w ciąży

Aby ciąża przebiegała prawidłowo niezbędna jest odpowiednio zbilansowana dieta – także pod kątem zawartości witaminy E.  Jest ona niezbędna, ponieważ bierze udział w kształtowaniu wzroku dziecka, a także wpływa na masę urodzeniową noworodka. W połączeniu z kwasem foliowym zapobiega wadom cewy nerwowej oraz powstawaniu wad wrodzonych. Jeśli dieta przyszłej mamy jest uboga w witaminę E to istnieje ryzyko nieprawidłowego rozwoju dziecka, przedwczesnego porodu, a w skrajnych przypadkach – poronienia i obumarcia płodu.

Rola witaminy E w płodności

Witamina E jest nazywana witaminą płodności i to nie bez powodu. Niedobór tej witaminy w codziennym menu ma negatywny wpływ na zmiany zwyrodnieniowe w przednim płacie przysadki mózgowej przez co zmniejsza się wydzielanie hormonu gonadotropowego. Niewystarczająca ilość tego hormonu powoduje zwyrodnienie plemników u mężczyzn, a u kobiet jest przyczyną poronień, obumierania płodu w czasie ciąży. U kobiet kompleks witaminy E i C  wpływa na prawidłowe funkcjonowanie jajników, a niskie stężenie witaminy E może wpływać na zaburzenia owulacji u kobiet. 

do czego witamina E

Wpływ witaminy E na zdrowie oczu

Witaminie E przypisuje się także uczestnictwo w procesie widzenia – chroni ona wzrok, wpływa na jego sprawność oraz ostrość widzenia.  Ma działanie przeciwutleniające, a więc chroni oczy przed wolnymi rodnikami, które mogą uszkadzać tkanki gałki ocznej. Niedobór witaminy E w codziennej diecie może pogarszać wzrok.

Źródła witaminy E

Witamina E występuje głównie w żywności pochodzenia roślinnego, a dokładniej mówiąc – w olejach roślinnych takich jak oliwa z oliwek, olej słonecznikowy, ryżowy i rzepakowy. Witamina ta znajduje się także w miękkich margarynach kubkowych, które powstają na bazie olejów roślinnych. Jako źródło można wskazać także rośliny strączkowe, orzechy, nasiona słonecznika, dyni, sezamu, awokado i kiełki pszenicy czy soi. Zawarta jest także w gruboziarnistych produktach zbożowych i ciemnozielonych warzywach. 

Posłuchaj najnowszego podcastu

Odcinek z Tatianą Mindewicz-Puacz o tym jak z sukcesem wprowadzać zmiany w życiu.

Polecają Pomelo

Edyta Litwiniuk
Tatiana Mindewicz-Puacz
Aleksanra Glaza
Marta Sikora
Maciej Bodnar
Jakub Zawistowski
Anna Kozłowska
Previous
Next
zdjęcie diety

Redukcyjna

Bogata w owoce, warzywa, chude mięso i błonnik - polecana osobom, które chcą “z głową” zrzucić zbędne kilogramy, bez uczucia głodu.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMięsoGluten
zdjęcie diety

Sport Protein

Zwiększona ilość pełnowartościowego białka - polecana dla sportowców i trenujących siłowo, ze zwiększonym zapotrzebowaniem na białko.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Low Carb

Zawartość węglowodanów na poziomie 20% - polecana sportowcom, osobom, które nie mogą schudnąć, lub chcącym odpocząć od cukru.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wegetariańska

Bez mięsa i ryb - polecana wegetarianom, ale też osobom, które chcą przez jakiś czas odpocząć od jedzenia mięsa.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wegańska

Na bazie produktów roślinnych - dla osób, które wybrały wegański sposób odżywiania i chcących wzbogacić swoje menu o dużą dawkę warzyw.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Zbilansowana

Zbilansowana pod kątem proporcji oraz wartości odżywczych - najlepsza dla osób, które chcą po prostu zdrowo się odżywiać.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceRyżMięso
zdjęcie diety

Sport Carbo

Zwiększona ilość węglowodanów i białka - dla entuzjastów sportów siłowo-wytrzymałościowych takich jak crossfit, fitness czy pływanie.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Gluten & Lacto Free

Bezglutenowe i bezlaktozowe lub roślinne zamienniki zbóż, makaronów i nabiału - dla osób, które chcą wyeliminować gluten i laktozę.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Dieta dla kobiet w ciąży

Różnorodna i zbilansowana dieta zapewniająca wszystkie niezbędne składniki odżywcze potrzebne w ciąży.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wege + Fish

Bez mięsa, ale za to z rybami - polecana wegetarianom, ale też osobom, które chcą przez jakiś czas odpocząć od jedzenia mięsa, bez wykluczenia ryb oraz owoców morza.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceJajaNabiałRyby
zdjęcie diety

Ketogeniczna

Dieta ketogeniczna jest przeznaczona dla osób które w dużym stopniu chcą ograniczyć spożywanie węglowodanów.

Co znajdziesz w tej diecie:
OwoceWarzywaMięsoRybyNabiałJaja
zdjęcie diety

SIRT

Dieta oparta na dwóch etapach (w każdym po dwie fazy) polegających na restrykcji kalorycznej i zmianie posiłków stałych na posiłki płynne.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMięsoNabiał