Skontaktuj się z nami:

5 letnich owoców, których nie możesz przegapić! 

Arbuzy, borówki, maliny, morele, porzeczki. To prawdziwe skarby natury, którymi obdarza nas lato! Zobacz, co sprawia, że nie powinieneś przechodzić obok nich obojętnie!

Żadna z pór roku nie jest tak kolorowa od owoców, jak lato. Stoły na bazarach uginają się pod naporem pudełek pełnych malin, borówek czy porzeczek. Wybraliśmy 5 letnich owoców, które naszym zdaniem zasługują w wakacje na szczególne miejsce w Twoim menu. Dowiedz się, dlaczego!

ARBUZ:

  • W 100 g dostarcza 36 kcal, a 1 duży plaster (350 g już po odkrojeniu skóry) to 126 kcal;
  • Jest jednym z owoców najbogatszych w wodę, dlatego świetnie gasi pragnienie w upalnie dni;
  • Niektórzy mówią, że arbuz to właściwie tylko „woda z cukrem”, ale to nieprawda! W tej „wodzie z cukrem” jest jeszcze LIKOPEN. To naturalny, czerwony barwnik, należący do karotenoidów, któremu arbuz zawdzięcza swój kolor. Likopen zmniejsza ryzyko rozwoju miażdżycy oraz nowotworów. Szczególnie skutecznie działa przeciwko rakowi przewodu pokarmowego, sutka oraz prostaty (panowie – śmiało jedzcie latem arbuza kilka razy w tygodniu!).

BORÓWKI:

  • W 100 g dostarczają 57 kcal, 1 szklanka (140 g) to 80 kcal;
  • Za ich niebieską barwę odpowiadają antocyjany i fenole. Działają one silnie antyrakowo, zmuszając komórki z wadami genetycznymi do… samobójstwa! Medyczna nazwa takiej samobójczej śmierci komórki to apoptoza;
  • Jeśli kochasz się opalać, to staraj się przy każdej słonecznej kąpieli zjeść choć jedną garść borówek. Antocyjany tworzą naturalny słoneczny filtr, który pochłania potencjalnie rakotwórcze promienie UV. Antocyjany znajdziesz też w śliwkach (świeżych lub suszonych), rodzynkach, jeżynach czy w czerwonych winogronach.

MALINY:

  • W 100 g dostarczają 43 kcal, a 1 szklanka malin (120 g) to 52 kcal;
  • Maliny, w porównaniu z innymi owocami, charakteryzują się dość wysoką zawartością wapnia, żelaza oraz błonnika pokarmowego;
  • Są bogate w substancje aktywne – kwercetynę i rutynę, które wspomagają układ odpornościowy, łagodzą reakcje alergiczne, wzmacniają naczynia krwionośne, sprzyjają obniżeniu ciśnienia tętniczego krwi.

MORELE:

  • W 100 g dostarczają 50 kcal. 1 średni owoc (50 g) to 25 kcal;
  • Swoją jasnopomarańczową barwę zawdzięczają bioflawonoidom. Barwniki te działają antywirusowo, przeciwzapalnie i antyoksydacyjnie. Ponadto potrafią przyspieszyć metabolizm i usuwanie z organizmu toksyn, w tym rakotwórczych związków!
  • Bogate są także w beta-karoten, który korzystnie wpływa na stan i koloryt Twojej skóry. Jedz morele, a Twoja opalenizna będzie miała ładniejszy kolor i dłużej z Tobą pozostanie.

PORZECZKI:

  • W 100 g w zależności od kolory dostarczają 41 kcal (białe), 46 kcal (czerwone) lub 51 kcal (czarne);
  • Czarne porzeczki są świetnym źródłem witaminy C! Mają jej ponad 4 razy więcej niż porzeczki białe i czerwone, a nawet pomarańcza czy grejpfrut. Dzięki temu czarne porzeczki wzmacniają odporność oraz poprawiają elastyczność i jędrność skóry (witamina C odpowiada za syntezę kolagenu);
  • Bogate są w salicylany, dlatego działają przeciwzapalnie i przeciwgorączkowo. Jeśli masz tendencje do powracających ataków anginy, to staraj się jak najczęściej jeść latem porzeczki.

Już wiesz, dlaczego sezonowe owoce są tak mile widziane w Twoim letnim menu! Jedz je teraz codziennie, bo kolejna okazja będzie dopiero za rok!