Typy kobiecej sylwetki – do której grupy należysz?

Wysoka i wiecznie szczupła? A może niska i nieustannie walcząca z nadwagą? Sprawdź, jaki masz typ sylwetki, dopasuj do niego swoją codzienną dietę i szybciej osiągnij swój wagowy cel!

Sezon plażowy już trwa. Jeśli właśnie intensywnie biegasz po sklepach w poszukiwaniach kostiumu kąpielowego, to wykorzystaj tę okazję także do tego, aby dokładnie przyjrzeć się swojej figurze. Dzięki temu łatwiej zakwalifikujesz ją do jednego z trzech typów sylwetki, które za chwilę poznasz. Jakie ma znaczenie to, którym typem jesteś? Takie, że każdy typ ma właściwe dla siebie wskazówki treningowe i dietetyczne, których zastosowanie może ułatwić Ci osiągnięcie wymarzonej wagi i kształtów! Oto one:

EKTOMORFIK

Jesteś drobna i szczupła, a niedietetyczne wybryki często uchodzą Ci płazem na wadze? Prawdopodobnie jesteś ektomorfikiem. Masz genetyczną predyspozycję do szybszego metabolizmu, dzięki czemu łatwiej utrzymać Ci szczupłą sylwetkę. Jednak nie spoczywaj na laurach! U ektomorfików często występuje efekt „skinny fat”, czyli – pomimo niewielu centymetrów w biodrach czy w talii – w ich organizmie jest sporo tkanki tłuszczowej, a bardzo słabo rozwinięta jest tkanka mięśniowa.

  • TRENING dla CIEBIE. W Twoim przypadku najskuteczniejszy jest trening siłowy z dużym obciążeniem. Pamiętaj, że tylko systematyczny wysiłek fizyczny przyniesie Ci oczekiwane efekty!
  • DIETA dla CIEBIE. Masz to szczęście, że nie musisz ciągle liczyć kalorii. Zwróć jednak uwagę na to, aby nie były to tzw. puste kalorie, pełne cukru i przetworzonych tłuszczów trans. Unikaj więc słodkich napojów, fast-foodów, słodyczy, potraw z białej mąki, chipsów i innych słonych przekąsek. W Twoim menu mile widziane są produkty bogate w zdrowe cukry złożone: kasze, pełnoziarniste makarony, brązowy ryż, płatki owsiane, razowe pieczywo oraz w zdrowe tłuszcze nienasycone: ryby, awokado, orzechy, nasiona, oliwa z oliwek oraz olej lniany.

MEZOMORFIK

Masz figurę w kształcie klepsydry i dobrze zarysowaną tkankę mięśniową? Jesteś mezomorfikiem. W Twoim przypadku tkanka mięśniowa przeważa nad tkanką tłuszczową. Masz predyspozycje do szybkiej rozbudowy mięśni i nawet po dłuższej przerwie w treningach ich zarys wciąż jest u Ciebie widoczny.

  • TRENING dla CIEBIE. Możesz pozwolić sobie na intensywne i częste treningi, w których połączysz ćwiczenia siłowe z aerobowymi. Twoje mięśnie chętnie się rozbudowują, ale potrzebują też porządnej regeneracji, więc pomimo tego, że jesteś bardzo wytrzymała, nie zapomnij o 1-2 dniach odpoczynku w tygodniu.

  • DIETA dla CIEBIE. Podobnie jak ektomorfik, unikaj tego, co przetworzone i jedz zdrowe złożone cukry oraz nienasycone tłuszcze. Pamiętaj jednak, by przy każdym większym posiłku (śniadaniu, obiedzie, kolacji) zjeść produkt będący źródłem pełnowartościowego białka, niezbędnego do budowy mięśni, czyli np. mięso, rybę, jajko, ser lub warzywa strączkowe (np. cieciorkę).

ENDOMORFIK

Masz duże tendencje do tycia, niemal całe życie jesteś na jakiejś diecie i już wiele razy doświadczyłaś efektu jo-jo? To znak, że jesteś endomorfikiem. To typ sylwetki, który łatwo gromadzi tkankę tłuszczową, i to nie tylko w obrębie brzucha, czy bioder, ale także wokół narządów wewnętrznych, co grozi chorobami serca lub cukrzycą.

  • TRENING dla CIEBIE. Stosuj ćwiczenia typu kardio, najlepiej interwałowe. Możesz też pozwolić sobie na treningi siłowe z dużym obciążeniem. Jeśli sport ma być Twoja drogą do szczuplejszej sylwetki, to koniecznie połącz go z odpowiednią dietą. Bez niej sam ruch nie da Ci satysfakcjonujących efektów.

  • DIETA dla CIEBIE. W Twoim przypadku dobre efekty daje dieta ograniczająca cukry ogółem, czyli nie tylko te „złe”, jak słodycze i dania z białej mąki, ale też „dobre”, obecne w ciemnym pieczywie, płatkach zbożowych, kaszach czy owocach. Do każdego posiłku jedz świeże warzywa (ograniczą Twój apetyt) i chude produkty białkowe, jak mięso drobiowe, ryby, jaja, twarogi (przyspieszą Twój metabolizm).

Teraz już wiesz, jakim typem sylwetki jesteś i na co szczególnie zwrócić uwagę przy treningu oraz diecie. Jeśli jednak nadal nie masz pewności, jak ukształtować swoją figurę, to pamiętaj, że specjaliści Pomelo Food Company służą Ci radą i pomocą!

zdjęcie diety

Redukcyjna

Bogata w owoce, warzywa, chude mięso i błonnik - polecana osobom, które chcą “z głową” zrzucić zbędne kilogramy, bez uczucia głodu.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMięsoGluten
zdjęcie diety

Sport Protein

Zwiększona ilość pełnowartościowego białka - polecana dla sportowców i trenujących siłowo, ze zwiększonym zapotrzebowaniem na białko.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Low Carb

Zawartość węglowodanów na poziomie 20% - polecana sportowcom, osobom, które nie mogą schudnąć, lub chcącym odpocząć od cukru.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wegetariańska

Bez mięsa i ryb - polecana wegetarianom, ale też osobom, które chcą przez jakiś czas odpocząć od jedzenia mięsa.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wegańska

Na bazie produktów roślinnych - dla osób, które wybrały wegański sposób odżywiania i chcących wzbogacić swoje menu o dużą dawkę warzyw.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Zbilansowana

Zbilansowana pod kątem proporcji oraz wartości odżywczych - najlepsza dla osób, które chcą po prostu zdrowo się odżywiać.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceRyżMięso
zdjęcie diety

Sport Carbo

Zwiększona ilość węglowodanów i białka - dla entuzjastów sportów siłowo-wytrzymałościowych takich jak crossfit, fitness czy pływanie.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Gluten & Lacto Free

Bezglutenowe i bezlaktozowe lub roślinne zamienniki zbóż, makaronów i nabiału - dla osób, które chcą wyeliminować gluten i laktozę.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Dieta dla kobiet w ciąży

Różnorodna i zbilansowana dieta zapewniająca wszystkie niezbędne składniki odżywcze potrzebne w ciąży.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wege + Fish

Bez mięsa, ale za to z rybami - polecana wegetarianom, ale też osobom, które chcą przez jakiś czas odpocząć od jedzenia mięsa, bez wykluczenia ryb oraz owoców morza.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceJajaNabiałRyby
zdjęcie diety

Ketogeniczna

Dieta ketogeniczna jest przeznaczona dla osób które w dużym stopniu chcą ograniczyć spożywanie węglowodanów.

Co znajdziesz w tej diecie:
OwoceWarzywaMięsoRybyNabiałJaja
zdjęcie diety

SIRT

Dieta oparta na dwóch etapach (w każdym po dwie fazy) polegających na restrykcji kalorycznej i zmianie posiłków stałych na posiłki płynne.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMięsoNabiał