5 letnich owoc贸w, kt贸rych nie mo偶esz przegapi膰!聽

Arbuzy, bor贸wki, maliny, morele, porzeczki. To prawdziwe skarby natury, kt贸rymi obdarza nas lato! Zobacz, co sprawia, 偶e nie powiniene艣 przechodzi膰 obok nich oboj臋tnie!

呕adna z p贸r roku nie jest tak kolorowa od owoc贸w, jak lato. Sto艂y na bazarach uginaj膮 si臋 pod naporem pude艂ek pe艂nych malin, bor贸wek czy porzeczek. Wybrali艣my 5 letnich owoc贸w, kt贸re naszym zdaniem zas艂uguj膮 w wakacje na szczeg贸lne miejsce w Twoim menu. Dowiedz si臋, dlaczego!

ARBUZ:

  • W 100 g dostarcza 36 kcal, a 1 du偶y plaster (350 g ju偶 po odkrojeniu sk贸ry) to 126 kcal;
  • Jest jednym z owoc贸w najbogatszych w wod臋, dlatego 艣wietnie gasi pragnienie w upalnie dni;
  • Niekt贸rzy m贸wi膮, 偶e arbuz to w艂a艣ciwie tylko 鈥瀢oda z cukrem鈥, ale to nieprawda! W tej 鈥瀢odzie z cukrem鈥 jest jeszcze LIKOPEN. To naturalny, czerwony barwnik, nale偶膮cy do karotenoid贸w, kt贸remu arbuz zawdzi臋cza sw贸j kolor. Likopen zmniejsza ryzyko rozwoju mia偶d偶ycy oraz nowotwor贸w. Szczeg贸lnie skutecznie dzia艂a przeciwko rakowi przewodu pokarmowego, sutka oraz prostaty (panowie 鈥 艣mia艂o jedzcie latem arbuza kilka razy w tygodniu!).

BOR脫WKI:

  • W 100 g dostarczaj膮 57 kcal, 1 szklanka (140 g) to 80 kcal;
  • Za ich niebiesk膮 barw臋 odpowiadaj膮 antocyjany i fenole. Dzia艂aj膮 one silnie antyrakowo, zmuszaj膮c kom贸rki z wadami genetycznymi do鈥 samob贸jstwa! Medyczna nazwa takiej samob贸jczej 艣mierci kom贸rki to apoptoza;
  • Je艣li kochasz si臋 opala膰, to staraj si臋 przy ka偶dej s艂onecznej k膮pieli zje艣膰 cho膰 jedn膮 gar艣膰 bor贸wek. Antocyjany tworz膮 naturalny s艂oneczny filtr, kt贸ry poch艂ania potencjalnie rakotw贸rcze promienie UV. Antocyjany znajdziesz te偶 w 艣liwkach (艣wie偶ych lub suszonych), rodzynkach, je偶ynach czy w czerwonych winogronach.

MALINY:

  • W 100 g dostarczaj膮 43 kcal, a 1 szklanka malin (120 g) to 52 kcal;
  • Maliny, w por贸wnaniu z innymi owocami, charakteryzuj膮 si臋 do艣膰 wysok膮 zawarto艣ci膮 wapnia, 偶elaza oraz b艂onnika pokarmowego;
  • S膮 bogate w substancje aktywne 鈥 kwercetyn臋 i rutyn臋, kt贸re wspomagaj膮 uk艂ad odporno艣ciowy, 艂agodz膮 reakcje alergiczne, wzmacniaj膮 naczynia krwiono艣ne, sprzyjaj膮 obni偶eniu ci艣nienia t臋tniczego krwi.

MORELE:

  • W 100 g dostarczaj膮 50 kcal. 1 艣redni owoc (50 g) to 25 kcal;
  • Swoj膮 jasnopomara艅czow膮 barw臋 zawdzi臋czaj膮 bioflawonoidom. Barwniki te dzia艂aj膮 antywirusowo, przeciwzapalnie i antyoksydacyjnie. Ponadto potrafi膮 przyspieszy膰 metabolizm i usuwanie z organizmu toksyn, w tym rakotw贸rczych zwi膮zk贸w!
  • Bogate s膮 tak偶e w beta-karoten, kt贸ry korzystnie wp艂ywa na stan i koloryt Twojej sk贸ry. Jedz morele, a Twoja opalenizna b臋dzie mia艂a 艂adniejszy kolor i d艂u偶ej z Tob膮 pozostanie.

PORZECZKI:

  • W 100 g w zale偶no艣ci od kolory dostarczaj膮 41 kcal (bia艂e), 46 kcal (czerwone) lub 51 kcal (czarne);
  • Czarne porzeczki s膮 艣wietnym 藕r贸d艂em witaminy C! Maj膮 jej ponad 4 razy wi臋cej ni偶 porzeczki bia艂e i czerwone, a nawet pomara艅cza czy grejpfrut. Dzi臋ki temu czarne porzeczki wzmacniaj膮 odporno艣膰 oraz poprawiaj膮 elastyczno艣膰 i j臋drno艣膰 sk贸ry (witamina C odpowiada za syntez臋 kolagenu);
  • Bogate s膮 w salicylany, dlatego dzia艂aj膮 przeciwzapalnie i przeciwgor膮czkowo. Je艣li masz tendencje do powracaj膮cych atak贸w anginy, to staraj si臋 jak najcz臋艣ciej je艣膰 latem porzeczki.

Ju偶 wiesz, dlaczego sezonowe owoce s膮 tak mile widziane w Twoim letnim menu! Jedz je teraz codziennie, bo kolejna okazja b臋dzie dopiero za rok!

Pos艂uchaj najnowszego podcastu

Odcinek z Tatian膮 Mindewicz-Puacz o tym jak z sukcesem wprowadza膰 zmiany w 偶yciu.

Polecaj膮 Pomelo

Edyta Litwiniuk
Tatiana Mindewicz-Puacz
Aleksanra Glaza
Marta Sikora
Maciej Bodnar
Jakub Zawistowski
Anna Koz艂owska
Previous
Next
zdj臋cie diety

Redukcyjna

Bogata w owoce, warzywa, chude mi臋so i b艂onnik - polecana osobom, kt贸re chc膮 鈥渮 g艂ow膮鈥 zrzuci膰 zb臋dne kilogramy, bez uczucia g艂odu.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMi臋soGluten
zdj臋cie diety

Sport Protein

Zwi臋kszona ilo艣膰 pe艂nowarto艣ciowego bia艂ka - polecana dla sportowc贸w i trenuj膮cych si艂owo, ze zwi臋kszonym zapotrzebowaniem na bia艂ko.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj臋cie diety

Low Carb

Zawarto艣膰 w臋glowodan贸w na poziomie 20% - polecana sportowcom, osobom, kt贸re nie mog膮 schudn膮膰, lub chc膮cym odpocz膮膰 od cukru.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj臋cie diety

Wegetaria艅ska

Bez mi臋sa i ryb - polecana wegetarianom, ale te偶 osobom, kt贸re chc膮 przez jaki艣 czas odpocz膮膰 od jedzenia mi臋sa.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj臋cie diety

Wega艅ska

Na bazie produkt贸w ro艣linnych - dla os贸b, kt贸re wybra艂y wega艅ski spos贸b od偶ywiania i chc膮cych wzbogaci膰 swoje menu o du偶膮 dawk臋 warzyw.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj臋cie diety

Zbilansowana

Zbilansowana pod k膮tem proporcji oraz warto艣ci od偶ywczych - najlepsza dla os贸b, kt贸re chc膮 po prostu zdrowo si臋 od偶ywia膰.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceRy偶Mi臋so
zdj臋cie diety

Sport Carbo

Zwi臋kszona ilo艣膰 w臋glowodan贸w i bia艂ka - dla entuzjast贸w sport贸w si艂owo-wytrzyma艂o艣ciowych takich jak crossfit, fitness czy p艂ywanie.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj臋cie diety

Gluten & Lacto Free

Bezglutenowe i bezlaktozowe lub ro艣linne zamienniki zb贸偶, makaron贸w i nabia艂u - dla os贸b, kt贸re chc膮 wyeliminowa膰 gluten i laktoz臋.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj臋cie diety

Dieta dla kobiet w ci膮偶y

R贸偶norodna i zbilansowana dieta zapewniaj膮ca wszystkie niezb臋dne sk艂adniki od偶ywcze potrzebne w ci膮偶y.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdj臋cie diety

Wege + Fish

Bez mi臋sa, ale za to z rybami - polecana wegetarianom, ale te偶 osobom, kt贸re chc膮 przez jaki艣 czas odpocz膮膰 od jedzenia mi臋sa, bez wykluczenia ryb oraz owoc贸w morza.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceJajaNabia艂Ryby
zdj臋cie diety

Ketogeniczna

Dieta ketogeniczna jest przeznaczona dla os贸b kt贸re w du偶ym stopniu chc膮 ograniczy膰 spo偶ywanie w臋glowodan贸w.

Co znajdziesz w tej diecie:
OwoceWarzywaMi臋soRybyNabia艂Jaja
zdj臋cie diety

SIRT

Dieta oparta na dw贸ch etapach (w ka偶dym po dwie fazy) polegaj膮cych na restrykcji kalorycznej i zmianie posi艂k贸w sta艂ych na posi艂ki p艂ynne.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMi臋soNabia艂