Dlaczego warto się napocić? O wpływie aktywności fizycznej na wytwarzanie endorfin

Pourlopowa depresja daje o sobie znać? Chodzisz rozdrażniony, senny, masz trudności z koncentracją? Recepta na to jest bardzo prosta – wystarczy dzienna dawka endorfin!

Wróciłeś z wakacji pełen pomysłów, energii, chęci do życia, a teraz z każdym dniem czujesz, że schodzi z Ciebie powietrze? Coraz chłodniejsze poranki i wieczory dotkliwie przypominają Ci, że jesienne dni są już blisko? Znów coraz częściej jesteś ospały, zmęczony i trudniej przychodzi Ci pozytywne myślenie? Mamy na to sposób! Zadbaj o codzienną dawkę endorfin i zachowaj „powakacyjną” energię jak najdłużej!

Jak to działa?

Endorfiny to grupa hormonów peptydowych, nazywanych także hormonami szczęścia. Zasłużyły sobie one na tę nazwę tym, że ich obecność we krwi wywołuje dobre samopoczucie i zadowolenie z siebie. Ponadto endorfiny:

  • poprawiają jakość snu,
  • działają niczym naturalne antydepresanty, bo obniżają lub nawet eliminują stany depresyjne oraz lękowe,
  • są substancjami podobnymi do morfiny i tak jak ona odpowiadają za stan euforii i zmniejszone odczuwanie bólu,
  • wpływają na produkcję komórek odpornościowych w szpiku, dzięki czemu wzmacniają układ immunologiczny.

Łatwa recepta

Jeśli chcesz, aby w Twoim ciele codziennie krążyły endorfiny i przynosiły Ci wymienione wyżej korzyści, to recepta jest prosta – ruszaj się! Głównym czynnikiem, który wyzwala wyrzut endorfin do krwi jest właśnie aktywność fizyczna. I wcale nie musi być to wyczerpujący trening na siłowni lub 10-kilometrowy bieg! Nawet energiczny spacer czy pokonanie kilkunastu schodków jest już porządnym zastrzykiem hormonów szczęścia!

Najlepsza pora

Zastanów się, kiedy najbardziej potrzebujesz pomocy endorfin.

  • Może masz stresującą pracę i to przed nią przydałoby Ci się zażyć trochę ruchu?
  • A może masz kłopoty ze spokojnym zasypianiem i byłoby dobrze, żebyś wieczorem wybrał się na spacer lub jogging?
  • Jeśli wiesz, że jesteś szczególnie wrażliwy na zmianę aury za oknem i jesienną chandrę, to już teraz wyrób sobie nawyk codziennej porcji ruchu. Zobaczysz, że w tym roku przejście z jednej pory roku do drugiej nie będzie dla Ciebie aż tak bolesne!

Nie na darmo mówi się, że „w zdrowym ciele, zdrowy duch”. Każdego dnia zapewnij sobie trochę ruchu, a dzięki endorfinom wielką ulgę odczuje Twoja psychika. No to co? Masz już pomysł, jak dziś uwolnić swoje endorfiny?

zdjęcie diety

Redukcyjna

Bogata w owoce, warzywa, chude mięso i błonnik - polecana osobom, które chcą “z głową” zrzucić zbędne kilogramy, bez uczucia głodu.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMięsoGluten
zdjęcie diety

Sport Protein

Zwiększona ilość pełnowartościowego białka - polecana dla sportowców i trenujących siłowo, ze zwiększonym zapotrzebowaniem na białko.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Low Carb

Zawartość węglowodanów na poziomie 20% - polecana sportowcom, osobom, które nie mogą schudnąć, lub chcącym odpocząć od cukru.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wegetariańska

Bez mięsa i ryb - polecana wegetarianom, ale też osobom, które chcą przez jakiś czas odpocząć od jedzenia mięsa.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wegańska

Na bazie produktów roślinnych - dla osób, które wybrały wegański sposób odżywiania i chcących wzbogacić swoje menu o dużą dawkę warzyw.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Zbilansowana

Zbilansowana pod kątem proporcji oraz wartości odżywczych - najlepsza dla osób, które chcą po prostu zdrowo się odżywiać.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceRyżMięso
zdjęcie diety

Sport Carbo

Zwiększona ilość węglowodanów i białka - dla entuzjastów sportów siłowo-wytrzymałościowych takich jak crossfit, fitness czy pływanie.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Gluten & Lacto Free

Bezglutenowe i bezlaktozowe lub roślinne zamienniki zbóż, makaronów i nabiału - dla osób, które chcą wyeliminować gluten i laktozę.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Dieta dla kobiet w ciąży

Różnorodna i zbilansowana dieta zapewniająca wszystkie niezbędne składniki odżywcze potrzebne w ciąży.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wege + Fish

Bez mięsa, ale za to z rybami - polecana wegetarianom, ale też osobom, które chcą przez jakiś czas odpocząć od jedzenia mięsa, bez wykluczenia ryb oraz owoców morza.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceJajaNabiałRyby
zdjęcie diety

Ketogeniczna

Dieta ketogeniczna jest przeznaczona dla osób które w dużym stopniu chcą ograniczyć spożywanie węglowodanów.

Co znajdziesz w tej diecie:
OwoceWarzywaMięsoRybyNabiałJaja
zdjęcie diety

SIRT

Dieta oparta na dwóch etapach (w każdym po dwie fazy) polegających na restrykcji kalorycznej i zmianie posiłków stałych na posiłki płynne.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMięsoNabiał