Keto catering

Keto catering

Dieta ketogeniczna – na czym polega?

W ostatnim czasie dieta ketogeniczna zyska艂a spore grono zwolennik贸w. Jest przedstawiana nie tylko jako doskona艂y spos贸b na odchudzanie, ale tak偶e jako remedium na r贸偶nego rodzaju dolegliwo艣ci.

Do prawid艂owego funkcjonowania, organizm potrzebuje r贸偶nego rodzaju substancji od偶ywczych (bia艂ka, t艂uszcze czy w臋glowodany), minera艂贸w oraz witamin. Aby poprawi膰 stan swojego zdrowia lub zapobiec wyst膮pieniu niekt贸rych schorze艅, wiele os贸b decyduje si臋 na radykalne ograniczenie spo偶ywania niekt贸rych grup produkt贸w spo偶ywczych, innymi s艂owy przechodzi na tzw. diet臋 eliminacyjn膮. Jedn膮 z takowych jest w艂a艣nie dieta keto.

Organizm cz艂owieka potrzebuje r贸偶nych substancji od偶ywczych, aby prawid艂owo funkcjonowa膰. Zaliczaj膮 si臋 do nich bia艂ka, t艂uszcze oraz w臋glowodany. Opr贸cz tego potrzebne s膮 witaminy i minera艂y.

Wiele os贸b decyduje si臋 na znaczne ograniczenie niekt贸rych grup produkt贸w po to, aby polepszy膰 stan swojego zdrowia lub zmniejszy膰 ryzyko wyst膮pienia niekt贸rych chor贸b (zw艂aszcza tzw. chor贸b cywilizacyjnych).

Jedn膮 z takich diet eliminacyjnych jest w艂a艣nie dieta keto, kt贸rej podstaw膮 jest ograniczenie w臋glowodan贸w.

Fundamentem tej diety jest ograniczenie spo偶ywanej ilo艣ci w臋glowodan贸w do niezb臋dnego minimum i zast膮pienie ich t艂uszczami. Innymi s艂owy, w stanie ketozy skupiamy si臋 na poda偶y t艂uszcz贸w przy jednoczesnym ograniczeniu w臋glowodan贸w. Co za tym idzie, t艂uszcze staj膮 si臋 g艂贸wnym 藕r贸d艂em energii dla organizmu (a nie glukoza). Diet膮 ketogeniczn膮 nazywamy zwi臋kszenie poziomu cia艂 ketonowych, kt贸re (wed艂ug zwolennik贸w ketozy) s膮 bardziej efektywne ni偶 sama glukoza. I cho膰 cia艂a ketonowe organizm wytwarza przez ca艂y czas, w stan ketozy mo偶e wej艣膰 jedynie w czasie ograniczenia spo偶ycia w臋glowodan贸w. Dlatego te偶, przy braku glukozy ich produkcja w w膮trobie znacznie si臋 zwi臋ksza – w efekcie cia艂a ketonowe tworz膮 i dostarczaj膮 organizmowi energi臋 niezb臋dn膮 do prawid艂owego funkcjonowania.
Osoby b臋d膮ce na diecie keto, d膮偶膮 do stanu, w kt贸rym ogranicz膮 dobowe spo偶ycie w臋glowodan贸w do 50g. Przyjmuje si臋, i偶 w臋glowodany powinny stanowi膰 mniej, ni偶 10% przyjmowanych kalorii. Dzi臋ki ograniczeniu w臋glowodan贸w nie obserwujemy waha艅 poziomu insuliny.

W diecie keto, tak samo jak we wszystkich innych dietach, trzeba liczy膰 kalorie, bez wzgl臋du na to, co m贸wi膮 jej zwolennicy. Kalorie zawsze si臋 licz膮 i wi臋ksza ich poda偶 b臋dzie wp艂ywa艂a na organizm.

Co je艣膰 na diecie keto?

Jak ju偶 wcze艣niej wspominali艣my, dieta ketogeniczna zak艂ada zwi臋kszenie poda偶y t艂uszcz贸w przy minimalnej poda偶y w臋glowodan贸w (dzi臋ki temu organizm ma mo偶liwo艣膰 wytworzenia niezwykle istotnych w tej diecie cia艂 ketonowych).

Aby to mog艂o nast膮pi膰, konieczne jest wykluczenie z jad艂ospisu nast臋puj膮cych produkt贸w:

  • produkty zbo偶owe (np. p艂atki, pieczywo)
  • makaron
  • ry偶
  • warzywa str膮czkowe
  • kukurydza
  • s艂odycze i s艂odkie napoje gazowaneJak 艂atwo mo偶na si臋 domy艣li膰, ketoza zak艂ada wyeliminowanie z diety g艂贸wne 藕r贸d艂a w臋glowodan贸w.

Je艣li zdecydujesz si臋 przej艣膰 na diet臋 ketogeniczn膮, podstaw臋 Twojego jad艂ospisu powinny stanowi膰:

  • dobrej jako艣ci mi臋so
  • orzechy i nasiona
  • warzywa nisko w臋glowodanowe
  • olej kokosowy (nierafinowany, t艂oczony na zimno)
  • nabia艂
  • jaja
  • oliwa z oliwek
  • ryby i owoce morzaNa diecie ketogenicznej r贸wnie偶 podstaw臋 jad艂ospisu stanowi膮 ryby, kt贸re 艣wietnie wpisuj膮 si臋 w wysokot艂uszczowe posi艂ki. Dopuszczone jest spo偶ywanie niekt贸rych warzyw, takich jak: awokado, pomidory, og贸rki zielone, sa艂ata, cukinia, szpinak, jarmu偶, papryka, szparagi, broku艂, bak艂a偶an czy kiszone produkty. Bior膮c pod uwag臋 powy偶sze wytyczne, przyk艂adowe menu diety keto, jak najbardziej mo偶esz urozmaici膰 og贸rkiem kiszonym czy pestkami s艂onecznika, natomiast unikaj potraw z fasolk膮 szparagow膮 w sk艂adzie. Najwa偶niejsze, aby podstaw臋 jad艂ospisu stanowi艂y t艂uszcze.

Czy dieta keto jest dla wszystkich?

Dieta ketogeniczna, tak jak i inne istniej膮ce diety posiada zar贸wno wady jak i zalety. I cho膰 w og贸lnym rozrachunku dieta keto niesie ze sob膮 wiele korzy艣ci, to istniej膮 przypadki, w kt贸rych jej stosowanie nie jest zalecane.

Skupmy si臋 najpierw na zaletach diety ketogenicznej. Pocz膮tkowo zosta艂a ona opracowana z za艂o偶eniem leczenia napad贸w padaczkowych u najm艂odszych. Wyniki tych test贸w wykaza艂y, i偶 stosowanie diety ketogenicznej niesie ze sob膮 jeszcze inne korzy艣ci zdrowotne.

Ketogeniczna dieta mo偶e:

  • zmniejsza膰 cz臋stotliwo艣膰 napad贸w migrenowych
  • by膰 stosowana w terapii schorze艅 neurologicznych
  • zmniejszy膰 ryzyko pojawienia si臋 cukrzycy (ograniczenie waha艅 poziomu insuliny)
  • wp艂yn膮膰 na zniwelowanie napad贸w g艂odu (nie odczuwamy napad贸w g艂odu w ci膮gu dnia)
  • pom贸c zrzuci膰 zb臋dne kilogramy
  • zniwelowa膰 objawy cukrzycy typu 2 i insulinooporno艣ci oraz PCOS
  • zwi臋kszy膰 og贸ln膮 wydolno艣膰 organizmu
  • pom贸c w walce z chorobami degeneracyjnymi (np. Alzheimer, Parkinson)
  • wp艂yn膮膰 za zahamowanie proces贸w nowotworowychPomimo d艂ugiej listy korzy艣ci wynikaj膮cych ze stosowania diety keto, pojawiaj膮 si臋 te偶 wobec niej g艂osy sprzeciwu. Cz臋艣膰 os贸b uwa偶a, i偶 dieta ketogeniczna mo偶e wywo艂ywa膰 pewne niepo偶膮dane objawy np.: zaparcia, nudno艣ci, pogorszenie samopoczucia, niedobory sk艂adnik贸w od偶ywczych, a tak偶e zwi臋kszy膰 ryzyko chor贸b uk艂adu kr膮偶enia. Badania naukowe nie potwierdzi艂y jednak, aby wej艣cie w stan ketozy mia艂o jakikolwiek wp艂yw na ww. dolegliwo艣ci lub, aby je wywo艂ywa艂o.

Istnieje jednak grupa os贸b, przez kt贸re ketogeniczna dieta nie powinna by膰 stosowana.

Do stanu ketozy nie powinny dopuszcza膰 osoby, u kt贸rych wyst膮pi艂y nast臋puj膮ce schorzenia /objawy:

  • zaburzenia zwi膮zane z chorobami nerek
  • zaburzenia ze strony w膮troby
  • wrodzone schorzenia metaboliczne
  • zaburzenia pracy trzustki
  • ci膮偶a
  • karmienie piersi膮
  • wysokie nadci艣nienie t臋tnicze

Osoby chc膮ce spr贸bowa膰 diety ketogenicznej powinny szczeg贸ln膮 uwag臋 zwr贸ci膰 na odpowiednie dopasowanie jad艂ospisu. W zwi膮zku z tym, przed przej艣ciem na keto najlepiej jest skonsultowa膰 si臋 z dietetykiem, kt贸ry pomo偶e Ci u艂o偶y膰 diet臋 dopasowan膮 do potrzeb Twojego organizmu. Dzi臋ki temu zmniejszysz ryzyko wyst膮pienia niedobor贸w r贸偶nego rodzaju sk艂adnik贸w od偶ywczych, minera艂贸w i witamin.

Przez to, 偶e dieta ketogeniczna zak艂ada zwi臋kszenie poda偶y t艂uszcz贸w przy jednoczesnym ograniczeniu spo偶ywania w臋glowodan贸w, mo偶emy zauwa偶y膰 wiele pozytywnych zmian w naszym organizmie.

Ketogeniczna dieta pozwala zredukowa膰 nadmiern膮 tkank臋 t艂uszczow膮, obni偶y膰 poziom cholesterolu i tr贸jgliceryd贸w oraz mo偶e prowadzi膰 do ust膮pienia objaw贸w cukrzycy typu 2, migreny oraz insulinooporno艣ci.

Dieta ketogeniczna, a efekty jej stosowania

Jedn膮 z zalet stosowania diety keto jest fakt, 偶e w zdrowy spos贸b pozwala nam ona spala膰 t艂uszcz, a nasz spos贸b od偶ywiania nie jest w 偶adnym wypadku uzale偶niony od kaloryczno艣ci diety.

Efekty prawid艂owego stosowania diety ketogenicznej widoczne s膮 po bardzo kr贸tkim czasie, gdy偶 pozwala nam ona zmniejszy膰 og贸ln膮 mas臋 cia艂a, przy jednoczesnym budowaniu masy mi臋艣niowej.

Stosowanie diety ketogenicznej nie jest zbyt trudne, cho膰 na pojawienie si臋 po偶膮danych efekt贸w ma wp艂yw przestrzeganie jej g艂贸wnych zasad.

Po pierwsze kaloryczno艣膰 diety zawsze ma znaczenie. Racjonalny, dobrze u艂o偶ony plan diety ketogenicznej zak艂ada 2 lub 3 du偶e posi艂ki (艣niadanie, obiad, kolacj臋) oraz ewentualnie 1-2 przek膮ski. Wa偶ne jest aby posi艂ki spo偶ywa膰 codziennie, mniej wi臋cej o tych samych porach. Dzi臋ki temu Tw贸j organizm uczy si臋 nowego systemu od偶ywania, a Ty nie odczuwasz ju偶 napad贸w g艂odu w ci膮gu dnia. Posi艂ki s膮 tak skomponowane, aby艣 po ich spo偶yciu mia艂 uczucie syto艣ci.

Po drugie, odchudzanie na diecie keto pozwala pozby膰 si臋 ca艂ego balastu nadprogramowych kilogram贸w. Zako艅czenie diety keto nie powoduje efektu jo-jo, gdy偶 jej efekty s膮 trwa艂e. Dieta ketogeniczna (o minimalnej ilo艣ci w臋glowodan贸w) na przestrzeni ostatnich lat zosta艂a poddana gruntowanym badaniom przez grono ekspert贸w w dziedzinie od偶ywania. Dodatkowo przetestowa艂y j膮 tysi膮ce ludzi na ca艂ym 艣wiecie. To wszystko sk艂ada si臋 na jeden wniosek: stosowanie diety ketogenicznej jest bezpieczne i skuteczne, pod warunkiem, i偶 trzymamy si臋 jej g艂贸wnych za艂o偶e艅 oraz stosujemy si臋 do zalece艅 dietetyka.

Keto catering – czy warto?

Dieta pude艂kowa ketogeniczna z pewno艣ci膮 spe艂ni oczekiwania nawet najbardziej wymagaj膮cych klient贸w. Zadaniem cateringu oferuj膮cego diet臋 keto jest przygotowanie odpowiednio zbilansowanych posi艂k贸w, zgodnie z zasadami zdrowego od偶ywiania oraz za艂o偶eniami diety ketogenicznej. Zapewne dlatego dieta pude艂kowa ketogeniczna cieszy si臋 ogromn膮 popularno艣ci膮. Dieta pude艂kowa, sama w sobie charakteryzuje si臋 tym, 偶e w szybki i 艂atwy spos贸b pomaga nam zredukowa膰 zb臋dne kilogramy.

Dieta pude艂kowa pozwala nam tak偶e zaoszcz臋dzi膰 mas臋 czasu, poniewa偶 nie musimy ju偶 sami planowa膰 jad艂ospisu oraz robi膰 zakup贸w, a codzienna dostawa do domu lub pracy dodatkowo u艂atwia ca艂y proces.

R贸偶norodno艣膰 przygotowanych posi艂k贸w sprawia, 偶e bycie w stanie ketozy z czasem nie staje si臋 monotonne. Pomimo tego, 偶e dieta keto opiera si臋 na wysokiej zawarto艣ci t艂uszcz贸w zwierz臋cych, przy jednoczesnym ograniczeniu spo偶ywania w臋glowodan贸w, posi艂ki te s膮 bardzo smaczne i syc膮ce. Na przyk艂adowe menu w diecie ketogenicznej sk艂ada si臋: dobrej jako艣ci mi臋so, produkty o wysokiej zawarto艣ci t艂uszcz贸w zwierz臋cych (np. t艂uste ryby) , t艂uszcze ro艣linne (olej kokosowy, oliwa z oliwek), warzywa nisko w臋glowodanowe, orzechy, nabia艂 itp. – czyli wszystko to co zawiera t艂uszcze, b臋d膮ce podstaw膮 tej diety. W diecie ketogenicznej nie znajdziesz natomiast makaron贸w, warzyw str膮czkowych, kasz, pieczywa s艂odyczy, s艂odkich napoj贸w itp. gdy偶 s膮 one najwi臋kszym 藕r贸d艂em w臋glowodan贸w. Dzi臋ki temu poza spaleniem nadmiaru t艂uszczu z organizmu, mamy tak偶e mo偶liwo艣膰 zbudowania odpowiedniej masy mi臋艣niowej.

Catering Dietetyczny Pomelo tak偶e posiada diet臋 ketogeniczn膮 w swojej ofercie. Jest ona dost臋pna w sze艣ciu wariantach kalorycznych, w zale偶no艣ci od Twoich preferencji. Ca艂o艣膰 menu skomponowana jest przez specjalist贸w, dlatego te偶 mo偶esz mie膰 pewno艣膰, 偶e dzi臋ki diecie ketogenicznej od Pomelo osi膮gniesz oczekiwane efekty.

Z racji tego, i偶 dieta ketogeniczna zak艂ada wysok膮 kaloryczno艣膰 posi艂k贸w, ich obj臋to艣膰 zostaje relatywnie zmniejszona. Mimo wszystko, zapewniaj膮 one uczucie syto艣ci na d艂ugi czas. Dieta Keto w szybki spos贸b pomo偶e Ci osi膮gn膮膰 zdrowy, zbalansowany tryb 偶ycia.

W tym przypadku wyb贸r cateringu dietetycznego jest rewelacyjnym rozwi膮zaniem.

Dieta pude艂kowa od Pomelo pomo偶e Ci zmieni膰 Tw贸j dotychczasowy spos贸b od偶ywiania na lepsze!

To mo偶e Ci臋 zainteresowa膰...

NASZE DIETY