Głodne emocje – czyli o tym, jak rozpoznać prawdziwy głód

Wracasz do domu po pracy i łapie Cię wilczy apetyt, który trwa do późnego wieczora? Jeszcze długo po kolacji krążysz po kuchni i zastanawiasz się „co by tu zjeść”? Jedzenie jest Twoim sposobem na poprawę humoru? To znak, że atakuje Cię głód emocjonalny.  Sprawdź, jak go rozpoznać!

Jesteś na diecie, masz dobrze zbilansowane posiłki, ich porcje są dla Ciebie wystarczające, a i tak czujesz dziwny głód, który trudno Ci zaspokoić? To może być głód emocjonalny. Uważaj na niego, bo potrafi bardzo skutecznie zdemotywować do dalszej diety! Zobacz, jak go odróżnić od klasycznego, fizjologicznego głodu!

ODCZYTAJ EMOCJE

Musisz wiedzieć, że głód emocjonalny najczęściej pojawia się w nerwach bądź smutku. Może być też Twoją podświadomą reakcją na nudę, samotność, tęsknotę, lęk, niepewność, rozczarowanie. Jeśli doświadczasz nieodpartej chęci na jedzenie pomimo, że zjadłeś 4-5 sycących posiłków to zastanów się, czy któraś z powyższych emocji nie dokucza Ci dzisiaj szczególnie mocno? Tak, dobrze wiemy, że czytanie swoich emocji nie jest łatwe. Nie lubimy przyznawać się nawet sami przed sobą do tego, że coś leży nam na sercu, a rezultat jest taki, że wydaje nam się, że to żołądek a nie serce prosi o zaspokojenie.

ROZPOZNAJ WROGA

Zobacz więc jak odróżnić głód emocjonalny od fizycznego. Oto krótka charakterystyka:

GŁÓD EMOCJONALNY:

  • pojawia się nagle, niezależenie od tego, kiedy ostatni raz jadłeś,
  • trwa pomimo to, że jesteś syty,
  • po zaspokojeniu tego głodu masz wyrzuty sumienia, poczucie winy, czujesz wstyd,
  • pojawia się jako zachcianka na konkretny smak, np. coś słodkiego (np. czekolada) lub mocno słonego (np. chipsy).

GŁÓD FIZYCZNY:

  • narasta powoli i stopniowo,
  • pojawia się dłuższy czas po jedzeniu, mniej więcej po 3-4 godzinach od ostatniego posiłku,
  • ustaje po zjedzeniu posiłku i daje przyjemne uczucie nasycenia,
  • po zjedzeniu czujesz się zadowolony, spokojny i odprężony,
  • odczuwasz go w żołądku jako burczenie.

ZNAJDŹ SWÓJ SPOSÓB

Już wiesz, jak odróżnić głód emocjonalny od fizjologicznego. Jak na razie to tylko teoria. Teraz do Ciebie należy praktyka, czyli wsłuchanie się w siebie i odczytanie z którym głodem masz faktycznie do czynienia. Najpierw – przy obu głodach – usłyszysz komunikat „JEŚĆ!”, a dopiero potem Twoją rolą jest odczytać, który głód za tym wołaniem stoi. Jeśli odkryjesz, że to wołają Cię głodne emocje, to pomyśl, jak odreagować je inaczej niż jedzeniem. Ono pomoże Ci przecież tylko na chwilę, prawda? Dobre sposoby na rozładowanie nieprzyjemnych emocji to spacer z psem, posłuchanie ulubionej muzyki, telefon do przyjaciela, dobra książka przy ulubionej kawie lub herbacie.

Może Ty masz jakiś inny sposób na emocjonalny głód? Czym innym niż jedzenie mógłbyś go zaspokoić? Podziel się z nami swoim pomysłem!

zdjęcie diety

Redukcyjna

Bogata w owoce, warzywa, chude mięso i błonnik - polecana osobom, które chcą “z głową” zrzucić zbędne kilogramy, bez uczucia głodu.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMięsoGluten
zdjęcie diety

Sport Protein

Zwiększona ilość pełnowartościowego białka - polecana dla sportowców i trenujących siłowo, ze zwiększonym zapotrzebowaniem na białko.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Low Carb

Zawartość węglowodanów na poziomie 20% - polecana sportowcom, osobom, które nie mogą schudnąć, lub chcącym odpocząć od cukru.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wegetariańska

Bez mięsa i ryb - polecana wegetarianom, ale też osobom, które chcą przez jakiś czas odpocząć od jedzenia mięsa.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wegańska

Na bazie produktów roślinnych - dla osób, które wybrały wegański sposób odżywiania i chcących wzbogacić swoje menu o dużą dawkę warzyw.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Zbilansowana

Zbilansowana pod kątem proporcji oraz wartości odżywczych - najlepsza dla osób, które chcą po prostu zdrowo się odżywiać.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceRyżMięso
zdjęcie diety

Sport Carbo

Zwiększona ilość węglowodanów i białka - dla entuzjastów sportów siłowo-wytrzymałościowych takich jak crossfit, fitness czy pływanie.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Gluten & Lacto Free

Bezglutenowe i bezlaktozowe lub roślinne zamienniki zbóż, makaronów i nabiału - dla osób, które chcą wyeliminować gluten i laktozę.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Dieta dla kobiet w ciąży

Różnorodna i zbilansowana dieta zapewniająca wszystkie niezbędne składniki odżywcze potrzebne w ciąży.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wege + Fish

Bez mięsa, ale za to z rybami - polecana wegetarianom, ale też osobom, które chcą przez jakiś czas odpocząć od jedzenia mięsa, bez wykluczenia ryb oraz owoców morza.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceJajaNabiałRyby
zdjęcie diety

Ketogeniczna

Dieta ketogeniczna jest przeznaczona dla osób które w dużym stopniu chcą ograniczyć spożywanie węglowodanów.

Co znajdziesz w tej diecie:
OwoceWarzywaMięsoRybyNabiałJaja
zdjęcie diety

SIRT

Dieta oparta na dwóch etapach (w każdym po dwie fazy) polegających na restrykcji kalorycznej i zmianie posiłków stałych na posiłki płynne.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMięsoNabiał