Jak zachować umiar w Święta? Poznaj 5 prostych sposobów!

Boże Narodzenie tuż, tuż! Jeśli właśnie jesteś na diecie, to pewnie zastanawiasz się, co zrobić, aby nie przytyć w ten świąteczny czas! Ruszamy Ci z pomocą! Oto 5 sposobów na to, aby przejść przez święta lekkim krokiem.
Już na samą myśl o świątecznym stole wydaje Ci się, że w pasie masz kilka centymetrów więcej? Spokojnie! Wystarczy poznać 5 prostych wskazówek, a zachowanie umiaru w święta będzie łatwiejsze niż Ci się wydaje!
1.
SŁUCHAJ ŻOŁĄDKA, A NIE OCZU
Pamiętaj, że uczucie sytości pojawia się dopiero po 15 minutach od rozpoczęcia jedzenia. Dobrze wsłuchaj się w sygnały z żołądka! Nie daj się zwieść swoim oczom, które na widok pięknych potraw wysyłają mylny komunikat: „jeść”! Jedz powoli i dokładnie przeżuwaj każdy kęs. Kiedy czujesz sytość (czyli przyjemne uczucie najedzenia), to znak, że czas zrobić przerwę od jedzenia.
2.
SKUP SIĘ NA TRADYCYJNYCH POTRAWACH
Skoncentruj się na tych daniach, które na stole pojawiają się zazwyczaj tylko raz do roku, np. karpiu, rybie po grecku, barszczu z ręcznie lepionymi uszkami. Delektuj się nimi. Unikaj produktów, które w święta są niepotrzebnymi „zapełniaczami” żołądka, czyli np. pieczywa czy ziemniaków.
3.
KONTROLUJ PORCJE
Postaraj się, aby wielkości porcji świątecznych posiłków przypominały te, które jesz na co dzień. Jeśli w czasie świąt rozciągniesz żołądek (który dzięki diecie nabrał właściwych rozmiarów), to potem będziesz musiał znów przez kilka dni pracować na to, aby się zmniejszył.
4.
RUSZAJ SIĘ
Na ile to możliwe, poruszaj się w święta. Postaraj się oderwać siebie i innych członków rodziny od stołu. Wyjdźcie na spacer, zaplanujcie łyżwy, zagrajcie w gry, które wymagające żywej gestykulacji (np. kalambury, twister). Aktywność odwróci uwagę od jedzenia i pomoże Ci spalić trochę kalorii, a ponadto pobudzi do pracy Twój przewód pokarmowy, któremu w czasie świąt wsparcie bardzo się przyda!

5.
BĄDŹ ASERTYWNY
Babcia lub ciocia Krysia naciskają Cię przy stole, abyś zjadł jeszcze jeden kawałek sernika? Święta to idealna okazja do nauki asertywności, czyli grzecznego odmawiania. Nie bój się powiedzieć wprost, że od jakiegoś czasu dbasz o swoją dietę. Opowiedz ciotkom i wujkom o swojej przygodzie ze zdrowym odżywianiem, a na pewno skutecznie odwrócisz ich uwagę od dokładania ciasta na Twój talerz.
Zachowanie umiaru w święta naprawdę jest możliwe! Mamy nadzieję, że powyższych pięć sposobów pomoże Ci tego doświadczyć. Jeśli Ty znasz jeszcze inne sposoby na to, aby święta upływały lekko i przyjemnie to podziel się nimi z nami!
zdjęcie diety

Redukcyjna

Bogata w owoce, warzywa, chude mięso i błonnik - polecana osobom, które chcą “z głową” zrzucić zbędne kilogramy, bez uczucia głodu.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMięsoGluten
zdjęcie diety

Sport Protein

Zwiększona ilość pełnowartościowego białka - polecana dla sportowców i trenujących siłowo, ze zwiększonym zapotrzebowaniem na białko.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Low Carb

Zawartość węglowodanów na poziomie 20% - polecana sportowcom, osobom, które nie mogą schudnąć, lub chcącym odpocząć od cukru.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wegetariańska

Bez mięsa i ryb - polecana wegetarianom, ale też osobom, które chcą przez jakiś czas odpocząć od jedzenia mięsa.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wegańska

Na bazie produktów roślinnych - dla osób, które wybrały wegański sposób odżywiania i chcących wzbogacić swoje menu o dużą dawkę warzyw.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Zbilansowana

Zbilansowana pod kątem proporcji oraz wartości odżywczych - najlepsza dla osób, które chcą po prostu zdrowo się odżywiać.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceRyżMięso
zdjęcie diety

Sport Carbo

Zwiększona ilość węglowodanów i białka - dla entuzjastów sportów siłowo-wytrzymałościowych takich jak crossfit, fitness czy pływanie.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Gluten & Lacto Free

Bezglutenowe i bezlaktozowe lub roślinne zamienniki zbóż, makaronów i nabiału - dla osób, które chcą wyeliminować gluten i laktozę.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Dieta dla kobiet w ciąży

Różnorodna i zbilansowana dieta zapewniająca wszystkie niezbędne składniki odżywcze potrzebne w ciąży.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wege + Fish

Bez mięsa, ale za to z rybami - polecana wegetarianom, ale też osobom, które chcą przez jakiś czas odpocząć od jedzenia mięsa, bez wykluczenia ryb oraz owoców morza.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceJajaNabiałRyby
zdjęcie diety

Ketogeniczna

Dieta ketogeniczna jest przeznaczona dla osób które w dużym stopniu chcą ograniczyć spożywanie węglowodanów.

Co znajdziesz w tej diecie:
OwoceWarzywaMięsoRybyNabiałJaja
zdjęcie diety

SIRT

Dieta oparta na dwóch etapach (w każdym po dwie fazy) polegających na restrykcji kalorycznej i zmianie posiłków stałych na posiłki płynne.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMięsoNabiał