Blue Monday nie istnieje!

Blue monday co to

Jeśli słyszeliście o “najbardziej depresyjnym dniu w roku” to słyszeliście o Blue Monday. Zanim przejdziemy do rozłożenia tego tematu na części pierwsze, powinniście wiedzieć, że cała akcja, nie ma nic wspólnego z wiedzą naukową i nie jest poparta badaniami. Wszystko zostało wymyślone. Po co, dlaczego i przez kogo, dowiecie się w dalszej części naszego artykułu.

Czym jest Blue Monday

Blue Monday to koncepcja “najbardziej depresyjnego dnia w roku”. Na podstawie obliczeń wytypowano dzień, w którym możemy czuć się najgorzej w roku. Do wytypowania tego dnia, wzięto pod uwagę m.in: porę roku, dostęp do światła, długość dnia, liczbę dni do wiosny, nadszarpnięty budżet po świętach, postanowienia noworoczne i związane z nimi zawiedzione nadzieje. Dodano wszystko do siebie i za pomocą pseudonaukowego wzoru, powstał bluemonday.

Kiedy przypada Blue Monday

Blue Monday przypada na każdy 3 poniedziałek stycznia. W 2022 roku bluemonday “obchodzimy” 17 stycznia. To wtedy będziecie mogli przeczytać o Blue Monday i dowiedzieć się, że powinniście lub możecie czuć się gorzej. Mamy nadzieję, że jeśli doczytacie do końca ten artykuł, tak się nie stanie. Ba, nawet może uda nam się Was przekonać do powitania “niebieskiego poniedziałku” szerokim uśmiechem 🙂

Historia Blue Monday

Całą teorię wymyślił Cliff Arnal, czyli ten facet ze zdjęcia poniżej. Zrobił to na zamówienie agencji marketingowej Porter Novell, która została wynajęta przez biuro podróży Sky Travel. Cliff miał przygotować “najlepszy dzień na rezerwację wycieczki”. W 2004 roku wymyślił pseudonaukowy wzór matematyczny, który dla laików może wydawać się poważny i skomplikowany, a tym samym miarodajny. We wzorze uwzględnił wszystkie zmiennie o których pisaliśmy wcześniej, ale również tak absurdalne i niemierzalne zmienne, jak “motywacja” czy “potrzeba podjęcia działania”.

Cliff Arnall sam przyznał w jednym z wywiadów, że nie miało to być naukowe odkrycie, a pseudonaukowa zabawa służąca celom marketingowym. Agencja marketingowa broniła się, że wcale nie chcieli wyliczyć najbardziej depresyjnego dnia w roku, ale taki w którym najlepiej kupić wycieczkę. Cliff Arnall na zlecenie innej firmy jakiś czas po kampanii Blue Monday, wyliczył “najszczęśliwszy dzień w roku”, ale nie zdobył on już takiej popularności.

stopbluemonday
Cliff Arnall, twórca zmyślonej teorii Blue Monday promujący kampanię STOPBLUEMONDAY. Foto: dec bbdo

Uniwersytet Cardiff na którym pracował Cliff Arnall, wydał nawet specjalne oświadczenie. W którym wspomina, że na 10 miesięcy przed genialną teorią, Cliff nie pracował już na uczelni i że nie popiera ona takich działań.

Cała historia zatoczyła koło, ponieważ w 2018 roku, linie lotnicze Virgin Atlantic, wraz z biurem podróży Virgin Holidays , wystartowały z kampanią #STOPBLUEMONDAY, która miała na celu powstrzymanie pierwotnej teorii. Motywowali do zmian, wraz z nowym rokiem, głosząc pozytywny przekaz.

Blue Monday nie istnieje

Blue Monday nie istnieje i zostało stworzone na potrzeby marketingowe. Jego twórca prowadzi kampanię #STOPBLUEMONDAY i namawia do tego, aby cieszyć się życiem. Bez względu na to co przeczytamy w Internecie i co inni starają się nam wmówić. Pamiętajcie, że depresja to poważny problem, który dotyka coraz większej część populacji na świecie. Namawianie, czy usprawiedliwianie stanów depresyjnych i wahań nastroju datą w kalendarzu, jest bardzo niebezpieczne.

Szkodliwość Blue Monday

Depresja to choroba, której nikt nie powinien się wstydzić i która może dotyczyć każdego. Nie powinniśmy jej bagatelizować, nie da się jej pozbyć w jeden dzień, ale przede wszystkim nie powinniśmy jej potęgować. Poza depresją, pamiętajmy o tym, że w obecnych czasach istnieje wiele innych zaburzeń na podłożu psychosomatycznym. Zmagamy się z izolacją społeczną, utratą umiejętności socjalnych i innymi problemami natury emocjonalnej. Nie dokładajmy sobie dni, w których “powinniśmy” być smutni. Szkodliwość Blue Monday i traktowanie tego dnia jako wymówki dla nas samych, szkodzi naszemu zdrowiu psychicznemu.

Pamiętaj, że jeśli czujesz się gorzej, potrzebujesz pomocy lub po prostu chcesz porozmawiać, nie zamykaj się. Skorzystaj z pomocy. Poniżej zamieszczamy numery telefonów, gdzie taką pomoc możesz otrzymać:

116 123 Bezpłatny kryzysowy telefon zaufania dla dorosłych w kryzysie emocjonalnym, czynny przez 7 dni w tygodniu w godz. 14.00–22.00

116 111 Bezpłatny telefon zaufania dla dzieci i młodzieży, czynny całą dobę przez 7 dni w tygodniu

800 108 108 Bezpłatny telefon wsparcia, czynny od poniedziałku do niedzieli (z wyjątkiem dni świątecznych) w godz. 14.00–20.00

121 212 Bezpłatny telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Rzecznika Praw Dziecka, czynny całą dobę przez 7 dni w tygodniu

22 635 09 54 Telefon zaufania dla osób starszych, czynny w poniedziałek, środę, czwartek w godz. 17.00–20.00

Więcej na temat pomocy w depresji sobie oraz innym na rządowej stronie tutaj.

zdjęcie diety

Redukcyjna

Bogata w owoce, warzywa, chude mięso i błonnik - polecana osobom, które chcą “z głową” zrzucić zbędne kilogramy, bez uczucia głodu.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMięsoGluten
zdjęcie diety

Sport Protein

Zwiększona ilość pełnowartościowego białka - polecana dla sportowców i trenujących siłowo, ze zwiększonym zapotrzebowaniem na białko.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Low Carb

Zawartość węglowodanów na poziomie 20% - polecana sportowcom, osobom, które nie mogą schudnąć, lub chcącym odpocząć od cukru.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wegetariańska

Bez mięsa i ryb - polecana wegetarianom, ale też osobom, które chcą przez jakiś czas odpocząć od jedzenia mięsa.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wegańska

Na bazie produktów roślinnych - dla osób, które wybrały wegański sposób odżywiania i chcących wzbogacić swoje menu o dużą dawkę warzyw.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Zbilansowana

Zbilansowana pod kątem proporcji oraz wartości odżywczych - najlepsza dla osób, które chcą po prostu zdrowo się odżywiać.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceRyżMięso
zdjęcie diety

Sport Carbo

Zwiększona ilość węglowodanów i białka - dla entuzjastów sportów siłowo-wytrzymałościowych takich jak crossfit, fitness czy pływanie.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Gluten & Lacto Free

Bezglutenowe i bezlaktozowe lub roślinne zamienniki zbóż, makaronów i nabiału - dla osób, które chcą wyeliminować gluten i laktozę.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Dieta dla kobiet w ciąży

Różnorodna i zbilansowana dieta zapewniająca wszystkie niezbędne składniki odżywcze potrzebne w ciąży.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wege + Fish

Bez mięsa, ale za to z rybami - polecana wegetarianom, ale też osobom, które chcą przez jakiś czas odpocząć od jedzenia mięsa, bez wykluczenia ryb oraz owoców morza.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceJajaNabiałRyby
zdjęcie diety

Ketogeniczna

Dieta ketogeniczna jest przeznaczona dla osób które w dużym stopniu chcą ograniczyć spożywanie węglowodanów.

Co znajdziesz w tej diecie:
OwoceWarzywaMięsoRybyNabiałJaja
zdjęcie diety

SIRT

Dieta oparta na dwóch etapach (w każdym po dwie fazy) polegających na restrykcji kalorycznej i zmianie posiłków stałych na posiłki płynne.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMięsoNabiał