Jak wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe?

Jak wprowadzic zdrowe nawyki zywieniowe

Możesz się zdziwić, jednak wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych w dużej mierze spowodowane jest naszymi mechanizmami, które sterują nami od lat. Zastanawiasz się, co robisz nie tak, że nie potrafisz zmienić swoich nawyków żywieniowych? Być może potrzebujesz poznać model kompetencji, który uzmysłowi Ci, gdzie robisz błąd i jak możesz to zmienić! Zaczynamy?

Nieświadoma niekompetencja, a zdrowe nawyki żywieniowe

Jest to faza początkowa, w której chcesz przejść w tryb zdrowych nawyków żywieniowych, ale nie masz pojęcia jak to zrobić. Co się dzieje w takiej sytuacji? Zaczynasz Googlować diety, dietetyków oraz trenerów personalnych, jednak wciąż nie wiesz, jaki dietetyk będzie najlepszy, jaka dieta będzie dla Ciebie odpowiednia: słowem nie wiesz, jakie narzędzia są Ci potrzebne, aby ruszyć z miejsca.

Jak rozwiązać problem nieświadomej niekompetencji? Spisz na kartce wszystko to, co już wiesz np. „chcę zmienić swoje nawyki żywieniowe”, lub „chcę czuć się lepiej”, czy też „chcę zadbać o swoje zdrowie i samopoczucie”, a następnie wypisz elementy oraz narzędzia, których nie wiesz, np.:

– Jak to zrobić?
– Czy potrzebuję pomocy? Jeśli tak, to czyjej?

– Czy znam swoje PMM?

– Czy wiem, czym jest deficyt.

Świadoma niekompetencja, a wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych

Jest to etap, w którym uświadamiamy sobie, że błądzimy we mgle. Podejmujemy się samodzielnych diet, a jednak nie czujemy się lepiej, zwalnia nasz metabolizm i czujemy się ciągle głodni. Jednak jest to etap, w którym zaczynamy odczuwać większą motywację i szukamy rozwiązań naszych niekompetencji. Słowem: Już wiemy, że potrzebujemy np. dietetyka, cateringu dietetycznego, czy pomocy trenera personalnego. Zaczynasz być sterem swojego okrętu i doskonale wiesz, w którą stronę chcesz płynąć.

Świadoma kompetencja, a zdrowe nawyki żywieniowe

Jest to trzeci etap mechanizmu, który pozwala nam wdrożyć nawyki żywieniowe, a także w nich bez problemu wytrwać. Na tym etapie doskonale wiemy, co jeść, jak jeść, jak obliczać kalorie, a także, w jaki sposób przyrządzać potrawy, innymi słowy: mamy już lekkie doświadczenie, w tym, aby wprowadzać zdrowe nawyki żywieniowe i cieszyć się z naszego samopoczucia. Na tym etapie świadomie możemy wprowadzać cheat day i cheat meal, ponieważ doskonale wiemy, że nie zagraża on naszym nawykom żywieniowym.

Dlaczego nie potrafię wprowadzić zdrowych nawyków żywieniowych?

Nasze nawyki żywieniowe kształtują się już w okresie prenatalnym. Najlepsze smaki pamiętamy z dzieciństwa i takie też schematy żywieniowe nami rządzą: schabowy z ziemniaczkami, zupa zabielana mąką oraz śmietaną, czy też tłusty niedzielny obiad. Są to mechanizmy nieuświadomione, które przejmujemy z pokolenia na pokolenie i dopóki tego nie zatrzymamy, będziemy kontynuowali, myśląc, że zdrowe nawyki nie są dla nas.

Bo jak nagle przyrządzić niskokaloryczny i pyszny obiad, skoro zawsze pyszny obiad kojarzył nam się z panierowanym schabowym i ziemniaczkami polanymi tłuszczykiem? Jak przekonać samego siebie, że pierś z kurczaka bez panierki z ryżem, może być równie smaczna, co schabowy? Ciężko prawda? Jest to właśnie faza nieświadomej niekompetencji, która wymaga od nas analizy oraz wdrożenia zmian.

Jak stopniowo wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe?

  • Stosuj metodę małych kroków

Jeśli odstawisz wszystkie ulubione obiady już w pierwszym tygodniu, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że Twoje samopoczucie się pogorszy i podświadomie będziesz czuć się głodny. Zamiast całkowitej eliminacji domowych obiadów, zredukuj ich ilość np. do 2 tygodniowo. Da ci to zarówno poczucie satysfakcji, jak i motywacji do dalszego działania.

  • Postaw sobie mniejsze cele,

Nie narzucaj sobie zbyt wiele restrykcji od razu. Wystarczy, że w pierwszym tygodniu ustalisz sam ze sobą, że zmniejszasz ilość słodyczy, lub wyrzucasz ze swojego menu napoje gazowane.

  • Zmień kompozycję swojego talerza,

Dotychczas 70% talerza to był sos z ziemniakami, 20% to mięso, a zaledwie 10% to warzywa? Zmień to! Niech 70% Twojego talerza to będą warzywa, a 30% mięsa! Kompozycja talerza ma ogromny wpływ na nasz ośrodek sytości.

  • Wprowadź regularność posiłków, Największy wróg zdrowych nawyków żywieniowych to nieregularność posiłków. Zapominasz o śniadaniu, a kolację jesz o 1 w nocy? Nie tędy droga! Jeśli masz problem z regularnością, ustaw sobie budzik z przypomnieniem o posiłku. Już po pierwszym miesiącu Twój organizm sam będzie działał „jak zegarek”
  • Zredukuj ilość słodyczy oraz słodkich napojów, Lub zastąp je zdrowymi zamiennikami: zamiast niezdrowego batona, kup baton z muesli oraz suszonymi owocami. Zamiast gazowanego napoju, wybierz wodę z cytryną, miętą i imbirem. Doskonale wiemy, że smak nie od razu będzie trafiał w Twoje gusta, ale z czasem z pewnością to polubisz.
  • Zredukuj ilość słonych przekąsek,

Czipsy, orzeszki, a może słone paluszki? Zamiast tego kup w sklepie garść migdałów, lub orzechów nerkowca, które dostarczą do Twojego organizmu spore ilości witaminy B.

  • Czytaj etykiety i zwracaj uwagę na skład,

Nie wszystko, co dobrze wygląda, jest dobre dla naszego zdrowia. Zrezygnuj z produktów, które w składzie mają wszędobylskie ulepszacze smaku oraz nadmierną ilość cukru.

  • Odstaw używki,

Tutaj chyba nie musimy argumentować, prawda?

  • Zadbaj o odpowiednią ilość wody,

Wypijaj dziennie minimum 2 litry wody, lub herbat ziołowych. Odpowiednie nawodnienie to podstawa!

  • Zadbaj o pełnowartościowy wypoczynek nocny.

Staraj się, aby Twój sen był efektywny: pójdź spać przed 22, a przed zasypianiem ogranicz używanie telefonu oraz telewizora. Uwierz, nie wpływa to dobrze na Twój sen.

Zdrowe nawyki żywieniowe, a catering pudełkowy

Od lat dbamy o zdrowe nawyki żywieniowe Polaków, dostarczając im zdrowe posiłki pod wskazany adres. W naszej ofercie skupiliśmy się na różnorodności potrzeb naszych klientów, dlatego z wielką przyjemnością tworzymy:

– diety redukcyjne,

– diety wegańskie,

– diety z wyborem menu,

– diety wegetariańskie.

Chcesz poznać naszą ofertę? Catering pudełkowy POMELO z pewnością znajdziesz tam również coś dla siebie!

zdjęcie diety

Redukcyjna

Bogata w owoce, warzywa, chude mięso i błonnik - polecana osobom, które chcą “z głową” zrzucić zbędne kilogramy, bez uczucia głodu.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMięsoGluten
zdjęcie diety

Sport Protein

Zwiększona ilość pełnowartościowego białka - polecana dla sportowców i trenujących siłowo, ze zwiększonym zapotrzebowaniem na białko.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Low Carb

Zawartość węglowodanów na poziomie 20% - polecana sportowcom, osobom, które nie mogą schudnąć, lub chcącym odpocząć od cukru.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wegetariańska

Bez mięsa i ryb - polecana wegetarianom, ale też osobom, które chcą przez jakiś czas odpocząć od jedzenia mięsa.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wegańska

Na bazie produktów roślinnych - dla osób, które wybrały wegański sposób odżywiania i chcących wzbogacić swoje menu o dużą dawkę warzyw.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Zbilansowana

Zbilansowana pod kątem proporcji oraz wartości odżywczych - najlepsza dla osób, które chcą po prostu zdrowo się odżywiać.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceRyżMięso
zdjęcie diety

Sport Carbo

Zwiększona ilość węglowodanów i białka - dla entuzjastów sportów siłowo-wytrzymałościowych takich jak crossfit, fitness czy pływanie.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Dieta dla kobiet w ciąży

Różnorodna i zbilansowana dieta zapewniająca wszystkie niezbędne składniki odżywcze potrzebne w ciąży.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wege + Fish

Bez mięsa, ale za to z rybami - polecana wegetarianom, ale też osobom, które chcą przez jakiś czas odpocząć od jedzenia mięsa, bez wykluczenia ryb oraz owoców morza.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceJajaNabiałRyby
zdjęcie diety

Ketogeniczna

Dieta ketogeniczna jest przeznaczona dla osób które w dużym stopniu chcą ograniczyć spożywanie węglowodanów.

Co znajdziesz w tej diecie:
OwoceWarzywaMięsoRybyNabiałJaja
zdjęcie diety

Dieta z wyborem menu

Dieta z wyborem menu to rozwiązanie dla najbardziej wymagających - polecana osobom, które chcą mieć pełną kontrolę nad menu. Dieta dla osób, które nie potrzebują wykluczeń.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceGlutenNabiał
zdjęcie diety

Detox

Dieta DETOX składa się ze śniadania i obiadu oraz 3 lub 4 zdrowych soków z najwyższej jakości surowców. Dzięki temu pozwala cieszyć się lekkością diet bazujących na sokach, ale uniknąć niebezpieczeństw związanych z ostrymi detoksami.

Co znajdziesz w tej diecie:
MięsoWarzywaOwoceGlutenNabiał
zdjęcie diety

Office

Pożegnaj wilczy głód, podjadanie i spadki energii w ciągu dnia. Zacznij dietę Office to już!

Co znajdziesz w tej diecie:
MięsoNabiałZbożaWarzywa
zdjęcie diety

Office wege

Pożegnaj wilczy głód, podjadanie i spadki energii w ciągu dnia. Zacznij dietę Office to już!

Co znajdziesz w tej diecie:
NabiałZbożaWarzywaOwoce
zdjęcie diety

Fleksitariańska

Chcesz ograniczyć spożywanie mięsa, ale nie rezygnować z niego całkowicie? Spróbuj diety flexitariańskiej!

Co znajdziesz w tej diecie:
NabiałZnożaWarzywaOwoceMięso

Dziękujemy za udział w konkursie!

Mamy dla Ciebie prezent
w postaci:

15% zniżki na dowolną dietę

na kod  PREGLIFE

Wystarczy, że kod wpiszesz

w zamówieniu!

Edyta Litwiniuk dieta catering