Głodne emocje – czyli o tym, jak rozpoznać prawdziwy głód

Wracasz do domu po pracy i łapie Cię wilczy apetyt, który trwa do późnego wieczora? Jeszcze długo po kolacji krążysz po kuchni i zastanawiasz się „co by tu zjeść”? Jedzenie jest Twoim sposobem na poprawę humoru? To znak, że atakuje Cię głód emocjonalny.  Sprawdź, jak go rozpoznać!

Jesteś na diecie, masz dobrze zbilansowane posiłki, ich porcje są dla Ciebie wystarczające, a i tak czujesz dziwny głód, który trudno Ci zaspokoić? To może być głód emocjonalny. Uważaj na niego, bo potrafi bardzo skutecznie zdemotywować do dalszej diety! Zobacz, jak go odróżnić od klasycznego, fizjologicznego głodu!

ODCZYTAJ EMOCJE

Musisz wiedzieć, że głód emocjonalny najczęściej pojawia się w nerwach bądź smutku. Może być też Twoją podświadomą reakcją na nudę, samotność, tęsknotę, lęk, niepewność, rozczarowanie. Jeśli doświadczasz nieodpartej chęci na jedzenie pomimo, że zjadłeś 4-5 sycących posiłków to zastanów się, czy któraś z powyższych emocji nie dokucza Ci dzisiaj szczególnie mocno? Tak, dobrze wiemy, że czytanie swoich emocji nie jest łatwe. Nie lubimy przyznawać się nawet sami przed sobą do tego, że coś leży nam na sercu, a rezultat jest taki, że wydaje nam się, że to żołądek a nie serce prosi o zaspokojenie.

ROZPOZNAJ WROGA

Zobacz więc jak odróżnić głód emocjonalny od fizycznego. Oto krótka charakterystyka:

GŁÓD EMOCJONALNY:

  • pojawia się nagle, niezależenie od tego, kiedy ostatni raz jadłeś,
  • trwa pomimo to, że jesteś syty,
  • po zaspokojeniu tego głodu masz wyrzuty sumienia, poczucie winy, czujesz wstyd,
  • pojawia się jako zachcianka na konkretny smak, np. coś słodkiego (np. czekolada) lub mocno słonego (np. chipsy).

GŁÓD FIZYCZNY:

  • narasta powoli i stopniowo,
  • pojawia się dłuższy czas po jedzeniu, mniej więcej po 3-4 godzinach od ostatniego posiłku,
  • ustaje po zjedzeniu posiłku i daje przyjemne uczucie nasycenia,
  • po zjedzeniu czujesz się zadowolony, spokojny i odprężony,
  • odczuwasz go w żołądku jako burczenie.

ZNAJDŹ SWÓJ SPOSÓB

Już wiesz, jak odróżnić głód emocjonalny od fizjologicznego. Jak na razie to tylko teoria. Teraz do Ciebie należy praktyka, czyli wsłuchanie się w siebie i odczytanie z którym głodem masz faktycznie do czynienia. Najpierw – przy obu głodach – usłyszysz komunikat „JEŚĆ!”, a dopiero potem Twoją rolą jest odczytać, który głód za tym wołaniem stoi. Jeśli odkryjesz, że to wołają Cię głodne emocje, to pomyśl, jak odreagować je inaczej niż jedzeniem. Ono pomoże Ci przecież tylko na chwilę, prawda? Dobre sposoby na rozładowanie nieprzyjemnych emocji to spacer z psem, posłuchanie ulubionej muzyki, telefon do przyjaciela, dobra książka przy ulubionej kawie lub herbacie.

Może Ty masz jakiś inny sposób na emocjonalny głód? Czym innym niż jedzenie mógłbyś go zaspokoić? Podziel się z nami swoim pomysłem!