Cheat day – czyli kilka słów o dniu „rozluźnienia” naszych żywieniowych reguł. Czy to na pewno dobry pomysł?

Od września planujesz wziąć się za siebie? Chcesz wrócić do regularnych posiłków i ćwiczeń? Masz zapał do rozpoczęcia diety, bo przecież czasem można pozwolić sobie na cheat day? Zobacz, na czym on polega i czy jego stosowanie faktycznie ma sens!

Być może już wiele razy robiłeś podejście do zdrowego odżywiania czy odchudzania. Jednak – jak na razie – były to tylko krótkie zrywy, które dość szybko przerywałeś. Dlaczego? Co takiego blokuje Twoje dobre chęci? Może to utożsamianie diety z długim czasem wyrzeczeń, rezygnacją z ulubionych produktów? Jeśli tak, to właśnie dla takich osób jak Ty przeznaczony jest cheat day. Zaraz dowiesz się, na czym on polega i czy jego praktykowanie to rzeczywiście dobry pomysł.

Czas na przerwę

Idea cheat day jest taka, aby w trakcie diety raz na jakiś czas pozwolić sobie na dzień wolny od ustalonych, dietetycznych założeń. Tego dnia możesz więc sięgnąć po te produkty czy potrawy, za którymi najbardziej tęsknisz. Panowie najczęściej idą wtedy na kebab lub pizzę, a panie świętują „dzień wolny” w ukochanej cukierni. Nikt (ani Ty sam, ani pracujący z Tobą dietetyk) nie czyni Ci za ten rozpustny dzień wyrzutów sumienia i nie ocenia tego, co zjadłeś. Miałeś ochotę na najbardziej tłustego hamburgera w mieście? Nie ma problemu! To Twój dzień i Twój wybór!

Myślenie ma znaczenie

Czemu ma służyć cheat day? Przede wszystkim Twojej psychice. Wiele osób, które są na diecie, całkowicie odmawia sobie słodyczy, fast-foodów czy kolorowego drinka. Dzięki temu szybciej osiągają wymarzoną wagę. Niestety, długi czas żywieniowych wyrzeczeń prędzej czy później daje o sobie znać. Pojawia się myślenie: „Ważę tyle, ile chciałem, czuję się i wyglądam świetnie! Teraz wreszcie mogę jeść, co chcę!”. W rezultacie takie osoby z wielką namiętnością rzucają się na ulubione produkty, a popularny efekt jo-jo wkrótce staje się ich osobistym doświadczeniem.

Dwie „cheat” zasady

Oczywiście cheat day nie powinien przebiegać w myśl hasła: „Hulaj dusza, piekła nie ma!”. Grozi to przykrym bólem brzucha (który już zdążył nieco odzwyczaić się od ciężkostrawnych potraw) bądź silnymi mdłościami (od nadmiaru słodkości). Ponadto zbyt częste odstępstwa od diety opóźnią – a nierzadko nawet uniemożliwią – osiągniecie wymarzonej wagi. Dlatego planuj swój cheat day z głową, czyli:

  • zachowaj umiar i kontrolę. Niech Twój zdrowy rozsądek weźmie górę nad apetytem i tęsknotą za „antydietetycznym” jedzeniem. Cheat day nie powinien oznaczać, że od rana do wieczora jesz zupełnie na przekór założeniom Twojej diety. Wybierz jeden lub dwa posiłki, które ulegną zmianie, np. na śniadanie zjedz naleśniki z czekoladą, a na obiad (już bez deseru) wybierz się do ulubionej restauracji.
  • wybierz dobrą dla Ciebie częstotliwość cheat days i bądź konsekwentny. Dobrą, czyli taką, która będzie przynosić ulgę psychiczną na diecie, a która jednocześnie nie będzie spowalniać czy psuć jej efektów. Dla wielu osób cheat day raz na 2 tygodnie przynosi bardzo zadowalające rezultaty.

Podsumowując, należy przyznać, że jednodniowe odstępstwo od diety może przynieść Ci wiele korzyści w sferze psychicznej, a przez to ułatwić osiągnięcie wymarzonej sylwetki. Ale uwaga: jeśli jesteś osobą, u której jedno odstępstwo od diety pociąga za sobą lawinę kolejnych, to stosowanie cheat day może nie być dla Ciebie dobrym pomysłem. Ty znasz siebie najlepiej i wiesz, czy Twoja silna wola rzeczywiście jest silna na tyle, aby po niedietetycznym dniu wrócić znów na zdrowe tory 😉

zdjęcie diety

Redukcyjna

Bogata w owoce, warzywa, chude mięso i błonnik - polecana osobom, które chcą “z głową” zrzucić zbędne kilogramy, bez uczucia głodu.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMięsoGluten
zdjęcie diety

Sport Protein

Zwiększona ilość pełnowartościowego białka - polecana dla sportowców i trenujących siłowo, ze zwiększonym zapotrzebowaniem na białko.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Low Carb

Zawartość węglowodanów na poziomie 20% - polecana sportowcom, osobom, które nie mogą schudnąć, lub chcącym odpocząć od cukru.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wegetariańska

Bez mięsa i ryb - polecana wegetarianom, ale też osobom, które chcą przez jakiś czas odpocząć od jedzenia mięsa.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wegańska

Na bazie produktów roślinnych - dla osób, które wybrały wegański sposób odżywiania i chcących wzbogacić swoje menu o dużą dawkę warzyw.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Zbilansowana

Zbilansowana pod kątem proporcji oraz wartości odżywczych - najlepsza dla osób, które chcą po prostu zdrowo się odżywiać.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceRyżMięso
zdjęcie diety

Sport Carbo

Zwiększona ilość węglowodanów i białka - dla entuzjastów sportów siłowo-wytrzymałościowych takich jak crossfit, fitness czy pływanie.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Gluten & Lacto Free

Bezglutenowe i bezlaktozowe lub roślinne zamienniki zbóż, makaronów i nabiału - dla osób, które chcą wyeliminować gluten i laktozę.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Dieta dla kobiet w ciąży

Różnorodna i zbilansowana dieta zapewniająca wszystkie niezbędne składniki odżywcze potrzebne w ciąży.

Co znajdziesz w tej diecie:
zdjęcie diety

Wege + Fish

Bez mięsa, ale za to z rybami - polecana wegetarianom, ale też osobom, które chcą przez jakiś czas odpocząć od jedzenia mięsa, bez wykluczenia ryb oraz owoców morza.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceJajaNabiałRyby
zdjęcie diety

Ketogeniczna

Dieta ketogeniczna jest przeznaczona dla osób które w dużym stopniu chcą ograniczyć spożywanie węglowodanów.

Co znajdziesz w tej diecie:
OwoceWarzywaMięsoRybyNabiałJaja
zdjęcie diety

SIRT

Dieta oparta na dwóch etapach (w każdym po dwie fazy) polegających na restrykcji kalorycznej i zmianie posiłków stałych na posiłki płynne.

Co znajdziesz w tej diecie:
WarzywaOwoceMięsoNabiał